• Cassic

Belysning i trappan

Har en inomhustrappa som vi skulle vilja ha belysning i.

Funderar antingen på belysning i väggen strax ovanför trappstegen eller om vi istället ska sätta lampor i trappstegen eller under stegen?

Finns det någon som har tips på hur ni har gjort med er trappa för att få det både snyggt och funktionellt?

• Svar på tråden Belysning i trappan
  • Friid4

Vi har satt en sån tavellampa från Ikea och satt upp, snyggt och ger bra ljus

• Ankmor

Inte min blogg, men så här har min syster i sin trapp och det är jättebra på natten.

Själv tycker jag att detta är snyggare, och skulle vilja ha det i vår trapp.
    (inte min blogg detta heller)   

Tomt här just nu...
  • thecoffemaker

En god vän till mig monterade en ljusslinga under en list längs hela trappen, blev coolt resultat.. Numera finns även ledstänger med inbyggda led-lampor.

• Sale

Har för mig att det finns någon rekomendation att man ska ha belysning i trappen för att typ inte trilla för att man inte ser. Trappkopplingar är väldigt vanliga, dvs. där man kan tända lampan och släcka oavsett om du står högst upp eller längst ner.

• logic86

Precis som Sale nämner så är en bra idé att ha en lysknapp i vardera ände på trappan. Gällande belysningen så  är det ju egentligen vad som passar in i övriga miljön, är det högt till tak i trapphuset så är ju en hängande armatur bäst för de tillfällen då det är dags att byta lampor.

Lycka till! 

Svar på tråden Belysning i trappan