• Lanloun

Vad kallar de sin bonuspappa?

Jag och dotterns pappa skiljde oss när hon var 7 månader gammal.
    Efter det träffas de ca en helg i månaden. Hon har alltid varit medveten om att det är hennes pappa, även om jag träffat en annan man sedan hon var ca 1,5 år. Jag och den nya mannen har idag gift oss och fått en liten dotter tillsammans. Dottern är 1 år och "stora" dottern är 4,5 år.

4,5-åringen kallar min man vid hans namn och har alltid gjort det. Vid ett tillfälle när hon var yngre ville hon kalla honom för pappa men jag förklarade då att han INTE var hennes pappa och att hon redan hade en pappa.
    Nu skulle jag dock vilja att hon kallade min man för pappa. Eller åtminstone pappa xxxxx (hans namn).
    Detta för att lilla dottern inte ska riskera att börja kalla sin pappa vid namn och för att det ska "kännas bättre" i familjen.

Dock säger 4,5-åringen alltid "ska du gå till pappa" när hon pratar med lillasyster.

Vad tycker ni och hur har ni det?

• Svar på tråden Vad kallar de sin bonuspappa?
  • Lanloun
    La Lola skrev 2012-07-21 09:15:11 följande:
    Ts

Vad tycker bonuspappan?
    Bonuspappan vill gärna att hon ska kalla honom "pappa" eller "pappa xxxx (namn)".
    För han känner det som att hon är hans dotter och när någon frågar honom hur många barn han har så säger han "två döttrar" eller om någon frågar om hon är hans dotter så säger han ja.
    Men eftersom dottern är van att kalla honom vid hans namn så tycker det är konstigt att säga pappa till honom.
  • La Lola
    Lanloun skrev 2012-07-21 09:26:28 följande:
    Bonuspappan vill gärna att hon ska kalla honom "pappa" eller "pappa xxxx (namn)".
    För han känner det som att hon är hans dotter och när någon frågar honom hur många barn han har så säger han "två döttrar" eller om någon frågar om hon är hans dotter så säger han ja.
    Men eftersom dottern är van att kalla honom vid hans namn så tycker det är konstigt att säga pappa till honom.
    Ok.

Min man tycker också att han har två barn.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • malle88

Själv anser jag mig ha fyra föräldrar men kallar två av dem vid namn, föräldrarollen sitter inte i namnet. Och ingen av mina halvsyskon har missat att kalla sin föräldrer mamma/pappa bara för att inte jag gjort det ;)

• Iam

Tänk dig in i det omvända. 
    Ditt ex får en fru/sambo och lär ert barn att kalla henne för mamma.
    Skulle det kännas ok?
    Om du ärligt kan säga att det känns ok för dig att ditt barn kallar en annan kvinna för mamma, så kan du ta upp diskussionen med ditt ex.
    Om du inte kan det så borde det säga dig att det inte är något att ta upp.

Sen tycker jag det är skillnad på vad barnen vill och vad du som vuxen vill.
    Om ditt äldsta barn SJÄLV hade tagit upp det till diskussion hade jag sagt att det självklart var aktuellt att i alla fall prata om det.
    Men nu handlar det om dig och dina behov, rädslor och saker du fått för dig, och då tycker jag inte att man ska projicera det på barnet.

Barn som lever som i din familj har full koll på vem som är vem även om den ena kallar för pappa och andra för namn. Dessutom kan du aldrig skydda dig mot att dina barn kallar dig för namn istället för mamma/pappa. Jag har en vän vars dotter kallar henne och pappan på namn, det är något hon börjat med helt på eget bevåg. Då är det en kärnfamilj.  

• Furstinna

Iam: håller helt med dig!

• FridaBo

Jag har alltid haft en bonus pappa men vetat att min "riktiga" pappa fanns där ute någonstans. Har alltid kallat min bonus pappa vid namn och om jag pratat om min riktiga pappa så har jag sagt pappa. Har inte varit nå krångel för mina yngre syskon att kalla sin pappa för pappa fast jag kallat honom vid namn. Tycker det har varit mest naturligt fast min bonus pappa är igentligen den ända "pappan" som har närvarat vid min uppväxt. Nu när jag har fått egna barn är det självklart att bonus pappan har fått bli morfar:)

• Hello Tessy

Min äldsta son säger min mans namn till honom. När han pratar med sin lillebror så säger han tex "fråga pappa" eller "din pappa kom nu!". Har aldrig varit några problem Jag har min äldsta son varannan vecka.

• untitled
    Furstinna skrev 2012-07-21 09:11:27 följande:
    Klart hon ska säga hans namn. Han är ju inte pappa.
    Alltså bör adoptivbarn kalla de vuxna i huset för deras namn de då inte är mamma & pappa?
  • Iam
    untitled skrev 2012-07-21 10:44:27 följande:
    Alltså bör adoptivbarn kalla de vuxna i huset för deras namn de då inte är mamma & pappa?
    Vad har det med saken att göra?
    Ett adopterat barn har inte en närvarande biologisk pappa. Det är som att jämföra äpplen och päron. 
  • untitled
    Iam skrev 2012-07-21 10:47:18 följande:
    Vad har det med saken att göra?
    Ett adopterat barn har inte en närvarande biologisk pappa. Det är som att jämföra äpplen och päron. 
    Det har väl mycket med saken att göra. Furstinna skrev "Klart hon ska säga hans namn. Han är ju inte pappa."

Men om det är självklart att detta barn inte ska kalla den man som hon träffar varje dag för pappa, för att dom inte delar blodband & "för att han inte är pappa" , så bör ju heller inte adoptivbarn kalla personerna som adopterar för pappa. Bara för att du adopterar blir du ju inte en pappa. En pappa blir du bara om du befruktar en kvinna som föder ett barn.

Lika lite som TS man då bör kallas pappa (fast han lever med TS barn varje dag) bör ett adoptivbarn som lever i samma hushåll som en man kalla denne pappa.  
Svar på tråden Vad kallar de sin bonuspappa?