• JhjärtaK

Tips på att söva, och få att fortsätta sova, svårsövd 4 månaders!

Hej!

Jag har en dotter på 4 månader som alltid haft väldigt svårt att komma till ro och sova. I dagsläget så söver vi henne i famnen eller selen genom att göra knäböj och inte ens när hon precis är på väg att somna är hon avslappnad och lugn utan spänd in i det sista typ.

Hon vaknar dessutom alltid efter max 45 min på dagen om hon inte sover på mig eller maken i bärselen men så känner jag inte att vi kan fortsätta. Vi har testat att ligga bredvid henne och stoppa in nappen eller lägga en hand på henne osv när hon börjar vakna till efter 40 min men i nio fall av tio så hjälper det inte utan hon vaknar till och vi måste återigen söva om henne i selen med knäböj. Hon är alltså inte utsövd efter dessa 45 min utan blir snabbt trött och grinig om vi inte söver om  henne. Och på oss kan hon utan problem sova i 2 timmar, förutsatt att vi halvligger ner i ett tyst rum.

Hon gillar inte vagnen eller att åka bil. Hon gillar inte att ligga på mage heller. På dagarna eller kvällarna kommer hon inte till ro av amning heller utan det är enbart på natten som hon kan somna av amning.  

Jag behöver tips helt enkelt på hur man kan få henne att komma till ro eftersom vi vill köra "somna utan gråt"-metoden där man skall lägga barnet sömnigt och avslappnat men inte sovandes.

Behöver även tips på hur man kan förmå henne att sova längre pass utan att sova på oss.

Hoppas att någon där ute kan hjälpa!

• Svar på tråden Tips på att söva, och få att fortsätta sova, svårsövd 4 månaders!
  • Hello Tessy

När våran tös har svårt att somna brukar vi lägga (förutom hennes snutte) en snuttefilt på huvudet som går ner lite över ögonen (ja hon får luft) Då somnar hon på stört. Hon gillar när det är gossigt och mjukt. Ibland funkar det att lägga henne "i" amningskudden, blir ju lite ombonat

Har hon alltid haft dessa problem? Kan ju annars vara en fas som hon går igenom och då behöver er närhet. I så fall är det nog bra å ge henne den närheten, så inte problemen blir större. Kan förstå att det är jobbigt å bära å göra knäböj!

Hoppas det löser sig för er!

• Hello Tessy

(Läste igen och såg att du skrev att hon alltid haft dessa problem...)

• JhjärtaK

Har testat att lägga snutte över ögonen men hon blir fly förbannad bara tyvärr.

• JhjärtaK

Har läst om den metoden och den liknar Somna utan gråt. Vi har testat att lägga en "tass" på henne men det är inte tillräckligt för att hon skall bli lugn.

Men fortsätt att tipsa för det behövs!

• JhjärtaK

Puffar för vi behöver verkligen tips för nu står maken och gör knäböj i selen igen för att få henne att somna och snart blir hon för tung för oss :-/

• Marren38

Sitt och guppa på en pilatesboll. Säker sövning!

• Chrome

Hoppsan, så där är min femmånaders dotter också. Fast jag tycker inte att det är ett problem, det är så hon _är_ helt enkelt just nu.

Mitt tips är att inte bestämma er för metoder i förväg, för de kanske inte passar just ert barn. Då kan det bli så himla fel! Acceptera att hon behöver närhet från er mycket nu. Det kommer att bli bättre framöver, jag lovar. Jag vet bara inte exakt när.

• JhjärtaK

Marren: tack för tipset, har funderat på pilatesboll själv men är osäker på om man kan få till tillräckligt kraftiga gupp då vi gör djupa knäböj för att hon skall komma till ro.

Chrome: nej det kanske inte hade varit ett problem om inte våra ryggar och knän tog en väldans skada. Och någon gång kommer det såklart att bli bättre, få 15-åringar som behövs knäböjas till sömns men för att vi skall orka både fysiskt och psykiskt så behöver vi ändra på detta, om så bara ett litet steg i taget.

• Marren38

Jag hade bara sett pilatesboll på bild innan jag fick min son. När han var fyra veckor fick vi börja som er med världens sövningsprocesser som tog 45 minuter. Efter inköp av bollen tog sövning max fem minuter. Det blir världens gupp i en sådan boll.

Svar på tråden Tips på att söva, och få att fortsätta sova, svårsövd 4 månaders!