Tips på att söva, och få att fortsätta sova, svårsövd 4 månaders!
Hej!
Jag har en dotter på 4 månader som alltid haft väldigt svårt att komma till ro och sova. I dagsläget så söver vi henne i famnen eller selen genom att göra knäböj och inte ens när hon precis är på väg att somna är hon avslappnad och lugn utan spänd in i det sista typ.
Hon vaknar dessutom alltid efter max 45 min på dagen om hon inte sover på mig eller maken i bärselen men så känner jag inte att vi kan fortsätta. Vi har testat att ligga bredvid henne och stoppa in nappen eller lägga en hand på henne osv när hon börjar vakna till efter 40 min men i nio fall av tio så hjälper det inte utan hon vaknar till och vi måste återigen söva om henne i selen med knäböj. Hon är alltså inte utsövd efter dessa 45 min utan blir snabbt trött och grinig om vi inte söver om henne. Och på oss kan hon utan problem sova i 2 timmar, förutsatt att vi halvligger ner i ett tyst rum.
Hon gillar inte vagnen eller att åka bil. Hon gillar inte att ligga på mage heller. På dagarna eller kvällarna kommer hon inte till ro av amning heller utan det är enbart på natten som hon kan somna av amning.
Jag behöver tips helt enkelt på hur man kan få henne att komma till ro eftersom vi vill köra "somna utan gråt"-metoden där man skall lägga barnet sömnigt och avslappnat men inte sovandes.
Behöver även tips på hur man kan förmå henne att sova längre pass utan att sova på oss.
Hoppas att någon där ute kan hjälpa!