• MissTurnip

Agnostiker (och lite irriterad)

Ja, jag är agnostiker, fast med protestantiska "tendenser". Jag tror att eftersom jag är uppvuxen med troende föräldrar och släkt så kommer jag i många år till tänka på Gud som den skäggiga gubben i molnen (och stava Hans namn med stora bokstäver). 

(Frivillig, osammanhängande, läsning mellan [:na)
    [Min släkt är tydligen i grund och botten kristen, eftersom alla har konfirmerat sig - och jag menar alla: a-kusiner, b-kusiner, farmödrar och mormödrar med respektive, syskon, föräldrar, fastrar, morbröder och alla deras nära och kära.
    När jag sa till min familj vid tretton års ålder att jag inte tänkte fortsätta konfirmera mig, eftersom jag inte stod ut med att ledarna bara pratade om att kristendomen var det enda "rätta" osv, så blev föräldrarna väldigt upprörda och tjatade om: "Aa, men då får du berätta för farmor och farfar själv!" och "Det är inte vårt fel om du ångrar dig!" Jag var tretton, men jag var i alla fall ingen barnunge, och tog - som beordrat - fullt ansvar. Ändå så har mina föräldrar fortfarande inte släppt det riktigt. 
    Phiu, nu var det skrivet och ute... Skönt.] 

Nu, till vad jag stör mig på just nu: När folk frågar mig om jag är kristen så svarar jag såklart att jag är agnostiker. Och de säger ALLTID i gensvar: "Jaha, öppen till allt. Det är ju ditt val." Det är ju klart som f*n att det ärr mitt val, men om jag hade sagt att jag var protestant (eller muslim, eller hindu, eller buddhist...) så skulle de inte ha den där tillsnörpta "nothing-to-do-here"-minen. 
    Och jag vet att jag låter som att jag bara sitter och klagar, men det känns som att folk inte fattar att agnosticism är lika mycket av en tro som vilken religion som helst; faktiskt, i min åsikt, lite bättre, eftersom vi omfamnar alla (eller flera) religioner. 
    Någon som har något att säga om det jag just skrev? Jag tål kritik. 

• Svar på tråden Agnostiker (och lite irriterad)
  • Mästaren

Jag känner igen mig lite även om agnosticismen inte är det mest framträdan utan helt enkelt i de fall där jag inte vill ställa mig på någons sida "mot de andra".

För många finns det inget mer provocerande än att inte få stoppa in en i ett av facken "vi" och "våra motståndare", förr tyckte jag att det var enbart jobbigt men nu roar det mig lite också.

• R Franklin
    MissTurnip skrev 2012-07-21 15:33:19 följande:
    Och jag vet att jag låter som att jag bara sitter och klagar, men det känns som att folk inte fattar att agnosticism är lika mycket av en tro som vilken religion som helst; faktiskt, i min åsikt, lite bättre, eftersom vi omfamnar alla (eller flera) religioner. 
    Har lite svårt att se hur ställningstagande "En viss guds existens går inte att bevisa" leder till att man omfamnar alla religioner?
  • J   a   d   e   d
    R Franklin skrev 2012-07-22 12:15:02 följande:
    Har lite svårt att se hur ställningstagande "En viss guds existens går inte att bevisa" leder till att man omfamnar alla religioner?
    Bra fråga.
    Ett känslornas problem

• The Green Witch
    men det känns som att folk inte fattar att agnosticism är lika mycket av en tro som vilken religion som helst; faktiskt, i min åsikt, lite bättre, eftersom vi omfamnar alla (eller flera) religioner.
    Va?
    Du har nog missuppfattat vad agnosticism är...

"Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism
  • M C
    The Green Witch skrev 2012-07-22 15:26:43 följande:
    Va?

"Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma."

sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

Ja, tänkte precis skriva det där. Det du TS ska kalla dig för att få rätt reaktion är deist.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Kjellgren

Om du tycker att det är besvärligt med följdfrågorna så behöver du inte svara mer än att "vad jag tror på är privat". Och vill du röra runt lite så kan du ju läsa på om pastafarianerna och säga att du bekänner dig till den tron, det kan säkert få en och annan faster att sätta kaffet i vrångstrupen.

• Digestive

En förträfflig position i min mening - försök att hålla fast vid den livet ut. Använd positionen som den självklara utgångspunkten innan den mänskliga abstraktionen börjar göra vilda anspråk på verkligheten.

I en värld där man inte behöver leva ut sin existens som om det vore ett skolprov, finner man i stort sett enbart fördelar av att hålla sig så öppen som möjligt.

Jag hejar på dig. Flört

• Digestive
    Mästaren skrev 2012-07-22 08:20:30 följande:
    Jag känner igen mig lite även om agnosticismen inte är det mest framträdan utan helt enkelt i de fall där jag inte vill ställa mig på någons sida "mot de andra".

För många finns det inget mer provocerande än att inte få stoppa in en i ett av facken "vi" och "våra motståndare", förr tyckte jag att det var enbart jobbigt men nu roar det mig lite också.
    Ett epitet kan liknas med en teknologi som främjar lathet - men på ett intellektuellt plan.
  • Digestive
    The Green Witch skrev 2012-07-22 15:26:43 följande:
    Va?

sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism
    Begreppet agnosticism går avsevärt djupare än så, även om forumet har ett givet kontext.

• denni
    Ja, jag är agnostiker, fast med protestantiska "tendenser". Jag tror att eftersom jag är uppvuxen med troende föräldrar och släkt så kommer jag i många år till tänka på Gud som den skäggiga gubben i molnen (och stava Hans namn med stora bokstäver). 

[Min släkt är tydligen i grund och botten kristen, eftersom alla har konfirmerat sig - och jag menar alla: a-kusiner, b-kusiner, farmödrar och mormödrar med respektive, syskon, föräldrar, fastrar, morbröder och alla deras nära och kära.
    När jag sa till min familj vid tretton års ålder att jag inte tänkte fortsätta konfirmera mig, eftersom jag inte stod ut med att ledarna bara pratade om att kristendomen var det enda "rätta" osv, så blev föräldrarna väldigt upprörda och tjatade om: "Aa, men då får du berätta för farmor och farfar själv!" och "Det är inte vårt fel om du ångrar dig!" Jag var tretton, men jag var i alla fall ingen barnunge, och tog - som beordrat - fullt ansvar. Ändå så har mina föräldrar fortfarande inte släppt det riktigt. 

Nu, till vad jag stör mig på just nu: När folk frågar mig om jag är kristen så svarar jag såklart att jag är agnostiker. Och de säger ALLTID i gensvar: "Jaha, öppen till allt. Det är ju ditt val." Det är ju klart som f*n att det ärr mitt val, men om jag hade sagt att jag var protestant (eller muslim, eller hindu, eller buddhist...) så skulle de inte ha den där tillsnörpta "nothing-to-do-here"-minen. 
    För min del du får bli precis som du är 
  • Selfish Geene

Agnosticism är inte en tro, det är ett begrepp som avhandlar det vi vet eller tror oss veta, om du inte TROR att det finns gudar men inte VET om det är så är du ateist

• Selfish Geene
    denni skrev 2013-08-15 11:19:06 följande:
    Är agnostiker mer öppna mot religion än ateister ?

Agnosticism är INTE "ateism light", en agnostiker är samtidigt antingen teist eller ateist.
  • aka21
    Digestive skrev 2012-07-24 15:56:57 följande:
    Begreppet agnosticism går avsevärt djupare än så, även om forumet har ett givet kontext.

Håller med dig 
Svar på tråden Agnostiker (och lite irriterad)