• Anonym (Ensam vårdnad)

Pappan stämma mig på vårdnaden!

Hej! det är så att jag har ensam vårdnad/ enskild vårdnad om våran dotter hon är snart 1 år. Nu vill han ha gemensam vårdnad o bli vårdnadshavare. Och han ska stämma mig i rätten o lämna in en ansökan om det. Jag går inte med på det, hur ska jag tillväga nu. Ska jag vänta o bara se hur det går? el ska jag lämna in en ansökan i rätten om ensam vårdnad? Mvh

• Svar på tråden Pappan stämma mig på vårdnaden!
  • Anonym

Varför vill du inte att han ska få vara vårdnadshavare?

• Anonym

Varför ska du lämna in en ansökan omev när du har det? Har du haft det sen barnet föddes eller har du fått ev av tr en gång tidigare?

• Litet My

Vad är det som gör att du inte vill att han skall vara vårdnadshavare också?

Rent krasst har vårdnad inget med umgänge att göra utan bara det juridiska, skriva på papper, vara med och bestämma skolla osv. Det kanske du redan vet men finns många på FL som tror att vårdnad och umgänge är samma sak och att gemensam vårdnad är detsamma som varannan vecka och enskild vårdnad är detsamma som att barnet bara är hos ena föräldern.  

• Anonym

Du kan inte göra så mycket. Det kommer att göras en utredning. Då kommer de fråga dig varför du inte vill ha gemensam vårdnad och andra frågor. De kommer ta reda på saker om er, via soc, bvc och annat. Det kommer ta tid innan det kommer upp i rätten, skulle tippa på minst ett halvår, kanske mer.

I rätten kan du då säga att du inte vill ha gemensam vårdnad och varför. Tror att
    tingsrätten i första hand kommer döma till obligatoriska samarbetssamtal hos Familjerätten eller dömer till gemensam vårdnad direkt om det är lämpligt. Detta betyder inte att han ska ha barnet varannan vecka. För att varannan vecka/växelvis boende ska bli aktuellt måste ni bo nära varandra, båda ska vilja det/kunna samarbeta bra och barnet ska helst vara kring tre år i alla fall.

Barnet har umgängesrätt med pappan redan nu även om han inte har vårdnaden.
    Det ska sedan utökas att bli någon timme ensam med barnet, till halva dagar och sedan hela dagar. Det är en process som kan ta ett par år. Särskilt om det inte träffats alls tills nu. Sedan kan han ha varannan helg och kanske en natt till den andra veckan (som ni kommer överens om).

Du kan ringa Familjerätten anonymt och fråga de om allt så att du kan känna dig lugnare. Om han är en normal person annars så är samarbetssvårigheter ett skäl att inte döma till gemensam vårdnad. Men du vill väl att barnet ska ha en bra kontakt med sin pappa?

• Anonym (Ensam vårdnad)

oki vad innebär gemensam vårdnad? Vad är umgänge? Är det då barnet ska vara hos sin Pappa? Av olika anledningar kan tyvärr inte gå in på det men jag tycker inte det är lämpligt. Att han ska vara ensam med barnet av olika anledningar. Jag har ensam vårdnad o är vårdnadshavare själv det verkar som han vill oxå vara det, han vill ha gemensam vårdnad. Hur blir det då? Jag undrar mer om barnet ska vara hos han, vad heter det då umgänge? ska jag ansöka om det nu att han ska stämma mig? Har haft det sen födslen ensam vårdnad. Tack alla fina ni för alla svar! Mvh Ensam vårdnad.

• Anonym

Har du haft det automatiskt så lär du ha mycket för att han inte ska kunna driva igenom gemensam vårdnad. Nu när du har ev är du ensam ansvarig för barnet dvs du ensam har det juridiska ansvaret du kan sätta barnet på det dagis du vill gå till den doktor du vill sätta barnet på den skola du vill osv. Får han igenom gv dvs gemensam vårdnad så ska ni tillsammans besluta vad som är bäst förbarnet ni beslutar vilket dagis skola osv ni ska ansöka till. Men som sagt för att han ska ha minimal chans att få igenom gv så ska han vara direkt olämplig. Är han det? Även om ni har gv så kan barnet bo hos ena föräldern och ha umgänge med den andra för d det är barnets rätt till att träffa båda sona föräldrar inte om du anser det nödvändigt el ej. Ni kan även ha varannan vecka att barnet bor hos er båda. Kan ni inte komma överens om var barnet ska bo så fixar tr det. Om ni hamnar i tr så får ni en dom ni kan överklaga annars måste ni följa den även om ni inte anser den vara bra så bäst är att lösa det direkt emellan er. Han stämmer ju dig på vårdnaden så varför ska du söka det du ska yrka på att ha fortsatt ev om du anser det är bäst för barnet. Läs på på nätet så blir du mer insatt och leta upp en advokat du ringer till när du får hem stämningsbrevet så vinner du lite tid. Varför anser du det är bäst för barnet att ni inte har gemensam vårdnad? Varför är det bäst för barnet att bara du är vårdnadshavare?

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym skrev 2012-07-21 19:51:14 följande:
    Har du haft det automatiskt så lär du ha mycket för att han inte ska kunna driva igenom gemensam vårdnad. Nu när du har ev är du ensam ansvarig för barnet dvs du ensam har det juridiska ansvaret du kan sätta barnet på det dagis du vill gå till den doktor du vill sätta barnet på den skola du vill osv. Får han igenom gv dvs gemensam vårdnad så ska ni tillsammans besluta vad som är bäst förbarnet ni beslutar vilket dagis skola osv ni ska ansöka till. Men som sagt för att han ska ha minimal chans att få igenom gv så ska han vara direkt olämplig. Är han det? Även om ni har gv så kan barnet bo hos ena föräldern och ha umgänge med den andra för d det är barnets rätt till att träffa båda sona föräldrar inte om du anser det nödvändigt el ej. Ni kan även ha varannan vecka att barnet bor hos er båda. Kan ni inte komma överens om var barnet ska bo så fixar tr det. Om ni hamnar i tr så får ni en dom ni kan överklaga annars måste ni följa den även om ni inte anser den vara bra så bäst är att lösa det direkt emellan er. Han stämmer ju dig på vårdnaden så varför ska du söka det du ska yrka på att ha fortsatt ev om du anser det är bäst för barnet. Läs på på nätet så blir du mer insatt och leta upp en advokat du ringer till när du får hem stämningsbrevet så vinner du lite tid. Varför anser du det är bäst för barnet att ni inte har gemensam vårdnad? Varför är det bäst för barnet att bara du är vårdnadshavare?
     Tack för ditt svar! Ja jag förstår lite gran om vårdnad. Så jag ska avvakta och vänta på att få stämningsbrevet? Har hört att när barnet är 1 år så ska det inte åka mellan föräldrarna när dem bor långt borta..På vilket sätt skulle han vara olämplig att inte få någon vårdnad? Mvh
  • Anonym
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2012-07-21 21:00:40 följande:
     Tack för ditt svar! Ja jag förstår lite gran om vårdnad. Så jag ska avvakta och vänta på att få stämningsbrevet? Har hört att när barnet är 1 år så ska det inte åka mellan föräldrarna när dem bor långt borta..På vilket sätt skulle han vara olämplig att inte få någon vårdnad? Mvh
    Olämplig kan man vara om man är kriminell, våldsam, missbrukare. Detta ska mycket till. Ett annat skäl kan vara att ni inte kan samarbeta, det vill säga ni har ett bråk mellan er som gör att ni inte tillsammans kan bestämma...för det blir så svårt då. Du behöver ingen advokat; det kostar ju massor med pengar antar jag. Tror inte du behöver göra någonting alls nu, förutom ringa Familjerätten och fråga de mer om detta.

Umgänge kan pappan ha hemma hos dig om du tycker det är ok, Då kan han börja med att hälsa på ibland så han och barnet lär känna varandra bättre. Sedan kan ha gå ut på promenad med vagnen med barnet en halvtimme och avlasta dig och sedan blir det mer tid ju bättre de känner varandra. Du måste låta barnet träffa pappan! Du kan själv förlora vårdnaden annars! Den förälder som bäst kan se till att barnet får träffa er båda kan få vårdnaden. Ok, ni bor lång ifrån varandra läste jag nu. Då kommer barnet bo hos dig och gå på dagis där nära dig och vara folkbokförd hos dig. Det är bra för dig. Den enda skillnaden i stort sett kommer vara att han också får reda på saker om barnet från dagis osv. Nej, varannan vecka är inte aktuellt om ni inte bpr nära varandra och du inte vill det. Barnet ska ju helst inte gå på två dagis.

Det är väl jättebra att han vill engagera sig. Utestäng inte pappan från barnets liv. Barnet har ju rätt till sin pappa och kommer bara må dåligt om pappan sedan inte vill veta av honom/henne i framtiden.
  • Anonym (??)

Finns det skäl till ensamvårdnad kommer det med sannolikhet stå kvar. Enligt FB (föräldrabalken) skall gemensamvårdnad dömas om det är förenligt med barnets bästa. Tingsrätten får inte döma till gemensamvårdnad om båda föräldrarna åberopar ensamvårdnad. Samarbetssamtal kan INTE dömas ut endast erbjudas. Samarbetssamtal kan endast rekommenderas starkt men inte dömas ut.

Tingsrätten kan även besluta i hur umgänget skall/bör se ut och hur mycket vardera förälder skall ha barnet hos sig.

Lycka till!!

• Anonym
    Anonym (??) skrev 2012-07-21 21:22:00 följande:
    Finns det skäl till ensamvårdnad kommer det med sannolikhet stå kvar. Enligt FB (föräldrabalken) skall gemensamvårdnad dömas om det är förenligt med barnets bästa. Tingsrätten får inte döma till gemensamvårdnad om båda föräldrarna åberopar ensamvårdnad. Samarbetssamtal kan INTE dömas ut endast erbjudas. Samarbetssamtal kan endast rekommenderas starkt men inte dömas ut.

Tingsrätten kan även besluta i hur umgänget skall/bör se ut och hur mycket vardera förälder skall ha barnet hos sig.

Lycka till!!
    Jag är nästan 100 på att tingsrätten kan döma till samarbetssamtal. Har för mig att de sa det på famrätt när jag ringde o frågade om råd. Hur vet du det? har du varit i tingsrätten själv i en vårdnadstvist?
Svar på tråden Pappan stämma mig på vårdnaden!