Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2012-07-21 21:00:40 följande:
Tack för ditt svar! Ja jag förstår lite gran om vårdnad. Så jag ska avvakta och vänta på att få stämningsbrevet? Har hört att när barnet är 1 år så ska det inte åka mellan föräldrarna när dem bor långt borta..På vilket sätt skulle han vara olämplig att inte få någon vårdnad? Mvh
Olämplig kan man vara om man är kriminell, våldsam, missbrukare. Detta ska mycket till. Ett annat skäl kan vara att ni inte kan samarbeta, det vill säga ni har ett bråk mellan er som gör att ni inte tillsammans kan bestämma...för det blir så svårt då. Du behöver ingen advokat; det kostar ju massor med pengar antar jag. Tror inte du behöver göra någonting alls nu, förutom ringa Familjerätten och fråga de mer om detta.
Umgänge kan pappan ha hemma hos dig om du tycker det är ok, Då kan han börja med att hälsa på ibland så han och barnet lär känna varandra bättre. Sedan kan ha gå ut på promenad med vagnen med barnet en halvtimme och avlasta dig och sedan blir det mer tid ju bättre de känner varandra. Du måste låta barnet träffa pappan! Du kan själv förlora vårdnaden annars! Den förälder som bäst kan se till att barnet får träffa er båda kan få vårdnaden. Ok, ni bor lång ifrån varandra läste jag nu. Då kommer barnet bo hos dig och gå på dagis där nära dig och vara folkbokförd hos dig. Det är bra för dig. Den enda skillnaden i stort sett kommer vara att han också får reda på saker om barnet från dagis osv. Nej, varannan vecka är inte aktuellt om ni inte bpr nära varandra och du inte vill det. Barnet ska ju helst inte gå på två dagis.
Det är väl jättebra att han vill engagera sig. Utestäng inte pappan från barnets liv. Barnet har ju rätt till sin pappa och kommer bara må dåligt om pappan sedan inte vill veta av honom/henne i framtiden.