• godishanna

Tampong funkar inte sedan jag födde barn

Hej
    Sedan jag födde barn för 1,5 år sedan (mensen kom tillbaks när sonen var ca 7 mån) fungerar det inte alls med tampong. Har kört med storlek Super av ett par olika märken men det hjälper inte - bara läcker. Två av dagarna då jag blöder som mest måste jag dessutom ha både tampong och binda för att bindan inte "hinner med" annars... Riktigt irriterande! Mensen är värst de två dagarna men den drar ut på tiden i övrigt så jag blöder i 7 dagar. Har inte haft sådan jobbig mens förr. 
    Fler med samma problem? Tips på tamponger som funkar tas tacksamt emot... :) 

• Svar på tråden Tampong funkar inte sedan jag födde barn
  • cosinus

Ingen spiral? Vet en del som fått så av kopparspiraler. Själv blödde jag närmare 14 dagar med sprial plus ökad mängd så det gick fetbort dock inte så mycket som du men en kompis blödde ner bida+tampong på 20 minuter vid något tillfälle.

Har du ingen sprial att skylla på har jag däremot ont om råd, min mens är sig ganska lik som den var innan så länge jag inte bråkar med sprialer eller p-piller.

• Tainted

... eller skaffa hormonspiral? Man småblöder en del första året men sen slipper man det i princip helt.

• pigglet

Slår också ett slag för menskopp! Jag önskar att jag vetat om denna fantastiska uppfinning tidigare.

• Blå damcykel

Efter min andra fl så har tappen sjunkit en aning så jag upptäckte att tampongen hamnar för högt upp. Den sitter typ bredvid tappen och allt rinner rakt ner. Menskopp funkar utmärkt!

• godishanna

Tack för svar. Nej spiral och hormonstav är inte aktuellt just nu då vi har planer på fler barn snart. Kanske det blir p-piller så fort man slutar amma nästa bebbe istället. Har ätit det i många år så det kanske är en av orsakerna att jag tycker mensen är så jobbig nu. Var bara utan några få månader innan jag blev gravid.
    Barnmorskan sa att jag skulle prova minipiller medan jag ammade men det funkade inte alls - mensen kom och gick som den ville, kunde blöda 8 dagar, ha 2 dagars uppehåll, blöda 6 dagar till, 14 dagars uppehål, blöda en v... osv...
    Har läst om menskopp men tycker det verkar lite läskigt... Typ att den ska "suga sig fast" så man inte får ut den eller nåt... Men antar att det är en vanesak. Hur funkar det med bad tex på sommaren? 

• pigglet

Funkar alldeles utmärkt! Det är ju inte som en tampong tex, som även suger upp havs/sjö-vattnet (bläää). Utan koppen gör ju att det är helt stopp. Kommer inte förbi en enda droppe vatten.

Man sätter in koppen på morgonen, sedan tömmer man och tvättar ur den på kvällen. Hur smidigt som helst! (De dagar man blöder som mest behöver man tömma oftare, beroende på hur mycekt man blöder)

Det är miljövänligt. Man kan använda koppen i 8-10 år. Tänk vilka högar av bindor och tamponger hela världens kvinnor använder under en livstid...

Ekonomiskt. Den kostar typ 300 kronor. Man tjänar in den kostnaden på ca 1 år, sedan är de andra 7-9 åren gratis liksom   :)

Fräscht. Ingen blod-lukt, sätter du in koppen och duschar sedan är du helt ren. Kul känsla.

Praktiskt, just att man kan ha den inne hela dagen är ju lättsamt. Man har alltid skyddet med sig. Den torkar inte ut slemhinnor som tamponger gör. Går att sätta in i väntan på mensen, och använda ända tills de sista flytningarna är över. Kan även användas vid rikliga ägglossningsflytningar. Den irriterar ju inte slemhinnorna.  

Det tar några månader att få den att funka perfekt, det ÄR lite meckigt i början. Så det där med "bad på sommaren" är nog inget du hinner med just den här sommaren.     

• skogsvitter

För mig blev det lite tvärtom angående kopplingen till preventivmedel. Blödde massiva mängder när jag åt p-piller (efter att mensen väl kom tillbaka). Kunde blöda 1-2 veckor i sträck, och använde största tampongerna men fick byta dem en gång i timmen. Läckte igenom titt som tätt... detta slutade inte förrän jag testade ta en paus med p-pillerna. Då blev plötsligt allt normalt igen. Försöker jag börja igen så kommer blödningarna som ett brev på posten. De senaste gångarna jag försökt börja med p-piller så har jag inte slutat blöda över huvudtaget förrän jag slutat igen. Vilket kan ha pågått 2-3 veckor innan jag ger upp och slutar ta dem... känns inte helt normalt att blöda konstant så pass mycket i 2-3 veckor i sträck... så för mig är lösningen för tillfället att helt och hållet skippa hormonbaserade preventivmedel, då är min blödning normal så som den alltid varit innan. Jag blöder normalt sett ganska lite, så skillnaden är enorm för min del.

Kan inte förklara varför det blir så här men det känns ju uppenbarligen som att det är hormonellt betingat. Allt förändras ju i kroppen efter en graviditet och förlossning, hormonerna är i fullständigt kaos så det är kanske inte konstigt att även mensen påverkas... ibland åt det bättre hållet, men ibland också åt det sämre. Kanske blir bättre efter ett andra barn, med tanke på att ni ändå planerar för ett till.

• skogsvitter

Tycker förövrigt också att kopp verkar lite läskigt, har aldrig vågat prova det...

• Gladskit

Jag känner igen det där med ändrad mens efter barn. Jag kan i och för sig använda tampong.
    Men från att ha varit ett "jämnt flöde" i 4-6 dagar så är det nu värsta floden i två dagar. Sen är det i princip över. Mycket märkligt. Men de första dygnen måste jag till och med sova med tampong (går upp och byter såklart).
    Jag föredrar tampongerna från Libresse vs. Ob. Har du testat dem?

• ToK

Min tapp har också sjunkit lite efter förlossningen så tamponger hamnar liksom inte bra. Tack och lov har jag en menskopp som används med glädje varje månad på mina värsta dagar tömmer jag koppen 1-2 gånger under dagen samt på kvällen, de andra dagarna sitter den inne hela dagen

• Natulcien

Har tyvärr inga tips, men exakt samma problem.
    Sonen är drygt 1,5 år och mensen kom tillbaka när han var 9 månader. Och det flöööödar!
    Jag hade extremt lite mens innan, och har aldrig använt annat än minsta tampongerna. Då blödde jag lätt i 3-4 dagar. Men nu blöder jag i 7-8 dagar och det är största tampongerna och binda som gäller i 2-3 dagar annars blöder det igenom. Och ändå måste jag byta varannan timme. Och på natten måste jag gå upp mitt i natten de två första nätterna och byta... Rynkar på näsan

• godishanna

Ja det är Libresse och OB jag testat samt Tampax som faktiskt funkade lite bättre men inte testat dem under de värsta dagarna. OB gillade jag inte så värst förr heller. Hade oftast Always tamponger förr men de verkar inte finnas i min butik... Apotekets egna funkade bra förr med men de har jag inte testat nu.
    Dock käns det värt att prova med menskopp tror jag, vart kan man få tag på dem? 

• godishanna

Skönt (fast trist att det är så...) att man inte är ensam om dessa problem... Dock har jag inte några problem på nätterna - det rinner liksom inte ut när jag ligger ner - men så fort man ställer sig upp på morgonen kommer allt som samlats och då blir det brått till toan... ingen trevlig känsla...Förvånad

• pigglet

googla på menskopp. Det finns flera företag. En del har "prova-på-erbjudanden", typ att man gratis får byta kopp om det blir fel storlek.

• ToK
    godishanna skrev 2012-07-23 19:24:04 följande:
    Ja det är Libresse och OB jag testat samt Tampax som faktiskt funkade lite bättre men inte testat dem under de värsta dagarna. OB gillade jag inte så värst förr heller. Hade oftast Always tamponger förr men de verkar inte finnas i min butik... Apotekets egna funkade bra förr med men de har jag inte testat nu.
    Dock käns det värt att prova med menskopp tror jag, vart kan man få tag på dem? 

Olika sidor är olika bra på olika saker, men jag skulle läsa här om storlekar - http://m-kopp.se/shop/page.asp?pge_id=3  så du får en känsla för vilken storlek du ska ha, och sen kanske du hittar någon kopp du gillar här: http://www.tampongshopen.se/menskopp/  :)

Skulle ge dig tipset att om du provar så prova koppen under iaf 2 eller 3 menstruationer så du får in snitsen ordentligt :) I början ÄR det lite svårt, men man lär sig fort och det är himla smidigt när man kan det! Det finns videor på youtube också om du söker, titta på någon sån så ser du hur man sätter in den lättast och hur man tar ut den :)

Jag hade en menskopp med pigg först men den klippte jag av typ direkt, den var bara ivägen. Nu har jag en med bara en liten plupp! 
Svar på tråden Tampong funkar inte sedan jag födde barn