• Anonym (längtar & väntar)

Hur sent kan ägget fästa?

Jag har BIM idag (och ingen mens verkar vara på G än så länge) och den 10 juli är jag ganska säker på att jag hade ägglossning då jag kände smärta, som dock gick över på en halv minut. Sen den 16 juli fick jag samma smärta igen, fast lite värre. Dock gjorde det inte direkt ont, kändes som ett hugg, som mest var obehagligt och jag vek mig dubbel ett par sekunder och sen försvann smärtan. Jag gissar på att det var ägget som fäste, vad skulle det annars kunna vara? Och har läst att fler har beskrivit fästningen som ett hugg och även en BM sa det. Men nu till min fråga, är det inte sent för ägget att fästa 5 dagar innan BIM? Tacksam för svar! Och skulle vara kul att prata med fler som har BIM nu i dagarna och väntar på ett plus! Oskyldig

• Svar på tråden Hur sent kan ägget fästa?
  • Anonym (samma)

Jag har googlat runt en massa, vanligast är tydligen efter 6-7 dagar efter ägglossning, men det kan också ske upp till 12 dagar efter ägglossning tydligen. Gav mig lite hopp då jag fick en liten blödning på Äl+11. Men fortfarande inget pluss för mig.

Anonym (samma) skrev 2012-07-21 19:47:27 följande:
    Jag har googlat runt en massa, vanligast är tydligen efter 6-7 dagar efter ägglossning, men det kan också ske upp till 12 dagar efter ägglossning tydligen. Gav mig lite hopp då jag fick en liten blödning på Äl+11. Men fortfarande inget pluss för mig.
    Ja, jag har med läst det. Men jag är ganska säker på att jag hade ägglossning den 10 juli, så då fäste det 6 dagar efter det, om jag nu är gravid. Gjorde dock ett test idag som var negativt, men om det var fästningen jag kände den 16 juli, så har inget hCG hunnit bildas i mätbara mängder i urinen ännu, eftersom att det tar 7-10 dagar. Åh, vad denna väntan är seg!

Har ni försökt länge?
  • Anonym (samma)

jättesegt är det. Vi har bara försökt i fyra månader men besvikelsen varje månad är för jäklig. Denna gången började jag äta rosenrot och bidrottningsgele för att hjälpa saker och ting på vägen. Jag testade negativt idag, men jag fick min lilla blödning för fyra dagar sen den 16. Så hoppas fortfarande att det var för tidigt. Var inte på morgonurin heller utan 2 timmar efter att jag kissat på morgonen. Hur länge har ni försökt?

• Anonym (samma)

Den 17 fick jag min lilla blödning, inte den 16. :) Tänkte ta ett test i morgon bitti, är det negativt så ger jag nog upp denna månaden. Nästa månad ska jag verkligen ligga i för att pricka alla dagar runt ägglossningen. Vi är på semester då med så inget ska hindra oss från att pricka in det denna månaden.

Anonym (samma) skrev 2012-07-21 20:10:19 följande:
    jättesegt är det. Vi har bara försökt i fyra månader men besvikelsen varje månad är för jäklig. Denna gången började jag äta rosenrot och bidrottningsgele för att hjälpa saker och ting på vägen. Jag testade negativt idag, men jag fick min lilla blödning för fyra dagar sen den 16. Så hoppas fortfarande att det var för tidigt. Var inte på morgonurin heller utan 2 timmar efter att jag kissat på morgonen. Hur länge har ni försökt?
    Åh okej. Men om du fick blödning den 16e så var det kanske ägget som fäste? Och då är det ju som sagt för tidigt att testa. Tar ju mellan 7-10 dagar efter det, innan hCG finns i mätbara mängder i urinen. Och sen måste man inte använda morgonurin, man ska bara se till att urinen är koncentrerad, vilket den är om den är mörk. Så ju mörkare, desto bättre! Så själv ska jag vänta med att göra ett nytt test till den 26e. Om inte mensen har kommit tills dess. När har du BIM? Vi har med försökt i fyra månader. Och man blir lika besviken varje gång mensen kommer. Speciellt när alla i ens omgivning verkar skaffa barn hur lätt som helst.
    Anonym (samma) skrev 2012-07-21 20:12:50 följande:
    Den 17 fick jag min lilla blödning, inte den 16. :) Tänkte ta ett test i morgon bitti, är det negativt så ger jag nog upp denna månaden. Nästa månad ska jag verkligen ligga i för att pricka alla dagar runt ägglossningen. Vi är på semester då med så inget ska hindra oss från att pricka in det denna månaden.
    Men om ägget fäste den 17e när du fick blödning får du nog inget plus förrän den 27-28.. :P
    Men håller tummarna för er! :)
  • Flisan79

Vänta lite här nu.

1:att ägget fäster 6 dagar efter äl är helt normalt tom tidigt. Det fäster i snitt 7-10 dagar efter äl. Som allra tidigast dag 5 eftersom att det tar 5 dagar för ägget att bli en blasocyst (googla gärna).

2: rent teoretiskt så skulle man kunna testa plus samma dag ägget fäst eftersom att ägget börjar producera hormonet hcg direkt. Detta för att försäkra att kroppen stannar av fler ägglossningar och inte menstruerar.

Men, av någon anledning är hcg:nivån i urinen väldigt individuell så få personer får plus så tidigt.

Hur nära bim ägget fäster beror ju dels på hur lång lutelfas du har(antalet dagar mellan äl och mens) och hur sent ägget fäster. Om du har en lutealfas på 12 dagar och ägget fäster dag 10 efter äl så är det ju bara 2 dagar innan bim (och som sagt därför ett måste att hcg:t kommer igång fort).

Flisan79 skrev 2012-07-21 20:25:32 följande:
    Vänta lite här nu.

1:att ägget fäster 6 dagar efter äl är helt normalt tom tidigt. Det fäster i snitt 7-10 dagar efter äl. Som allra tidigast dag 5 eftersom att det tar 5 dagar för ägget att bli en blasocyst (googla gärna).

2: rent teoretiskt så skulle man kunna testa plus samma dag ägget fäst eftersom att ägget börjar producera hormonet hcg direkt. Detta för att försäkra att kroppen stannar av fler ägglossningar och inte menstruerar.

Men, av någon anledning är hcg:nivån i urinen väldigt individuell så få personer får plus så tidigt.

Hur nära bim ägget fäster beror ju dels på hur lång lutelfas du har(antalet dagar mellan äl och mens) och hur sent ägget fäster. Om du har en lutealfas på 12 dagar och ägget fäster dag 10 efter äl så är det ju bara 2 dagar innan bim (och som sagt därför ett måste att hcg:t kommer igång fort).
    1. Okej ;) läste det med sen! :)
    2. Och nej, man skulle inte kunna testa samma dag, för inga test, inte ens blodprov, kan påvisa så små mängder hCG som det är första dagen.

Mjo det vet jag. Men ägget får ju inte fästa för nära BIM, för då kan det bli missfall. Därför har folk med kort lutealfas svårt för att bli gravida, har jag hört.
  • Anonym (samma)

jag har 17 dagar mellan ägglossning och mens. Ganska lång alltså. Urinet jag testade med idag var nästan som vatten så jag hoppas att det var det som gjorde det. Vill så gärna ha ett pluss nu.... Håller tummarna för dig med. :)

Anonym (samma) skrev 2012-07-21 20:43:46 följande:
    jag har 17 dagar mellan ägglossning och mens. Ganska lång alltså. Urinet jag testade med idag var nästan som vatten så jag hoppas att det var det som gjorde det. Vill så gärna ha ett pluss nu.... Håller tummarna för dig med. :)
    Ja, då är det inte så bra, det ska ju helst vara väldigt gult. Och vissa får ju starkare plus på kvällarna än på morgonen. Det är ju väldigt olika det där. :) Tack så mycket! Vill med hemskt ha ett plus, en liten bebis hade varit en perfekt födelsedagspresent till mig nästa år, hihi, då BF kommer bli på min födelsedag i så fall. :)
  • Flisan79

Ja, en lutealfas på kortare än 10 dagar kan göra det svårare att bli gravid då det finns rusk att ägget ej hinner fästa.

Jag vet flera som fått svagt plus på äl plus 6 så jo, det är fullt möjligt.

Flisan79 skrev 2012-07-21 21:03:38 följande:
    Ja, en lutealfas på kortare än 10 dagar kan göra det svårare att bli gravid då det finns rusk att ägget ej hinner fästa.

Jag vet flera som fått svagt plus på äl plus 6 så jo, det är fullt möjligt.
    Mjo, men sen beror det ju på när ägget fäster! Det är ju med väldigt olika. Fäster det fort, så är det inte konstigt att folk kan testa positivt redan på äl-6. Men fäster inte ägget förrän sex dagar efter äl, så kan man inte testa positivt då. Dem som får plus så tidigt måste ha ägg som har fäst bara ett par timmar efter samlaget och äl.
  • Flisan79

Om du läste mitt första inlägg så såg du svar på det.

Ett egg kan inte fästa tidigare än dag 5 efter äl. Det är så många dagar det tar för ägget att bli blasocyst. Först då gör sig ägget av med sitt skyddande hölje och kan fästa.
    Exempel vid långtidsodling (vid ivf) väntar man dessa 5 dagar för att se vilka ägg som klarar sig och går igenom denna process innan man återför dem.

Flisan79 skrev 2012-07-21 21:19:56 följande:
    Om du läste mitt första inlägg så såg du svar på det.

Ett egg kan inte fästa tidigare än dag 5 efter äl. Det är så många dagar det tar för ägget att bli blasocyst. Först då gör sig ägget av med sitt skyddande hölje och kan fästa.
    Exempel vid långtidsodling (vid ivf) väntar man dessa 5 dagar för att se vilka ägg som klarar sig och går igenom denna process innan man återför dem.
    Oj, jag tänkte på annat, haha. Skyller på att jag har sovit dåligt inatt. ;)
Svar på tråden Hur sent kan ägget fästa?