• HäckHäxan

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Fast står detta om hepatit C från år 2010 eller är det långt tidigare????

Jag antar att hon som de flesta med lite vett sagt något om det funnits någon fara för dig. Men om hon numera är friskförklarad och var detta när ni träffades så kan jag inte se vad du har med saken att göra.

Gällande instabil personlighetsstörning, så är det också upp till henne om hon vill delge dig det. Hon kanske inte ens har problem med det längre alls, saker förändras genom åren och det gäller även diagnoser för många.

Jag är ett solklart levande bevis på det som under 4 år haft fler diagnoser än jag kan säga på rak arm och ingen av dem var rätt, tydligen

Jo utläkt hepatit B är inget smittsamt Är den utläkt så är man frisk och ingen risk för smitta finns.

Fast om jag vore du så skulle jag ändå sagt att jag råkat läsa detta och jag undrar vad tex instabil personlighet störning är och fungerar just för dig, vad skall jag tänka på, hjälpa dig om de byter ut osv samt sagt att jag känt mig lite sårad för att min partner inte litat på mig. Jag kan lätt förstå att folk skäms och drar sig, många saker kan låta värre på papper än vad det är och hur det påverkar den enskilda individen, så som instabil personlighets störning tex

Knulla är absolut inte att tänka på!
  • HäckHäxan

www.lj.se/index.jsf&childId=8713&nodeType=12

Din sambo kan mkt väl ha blivit avanmält och är smittfri och därför finns inget lagligt måste för henne att informera dig alls.

Sen kan man ju tycka vad man vill om tystnaden enligt sin egen moral och etik dock.

• HäckHäxan
    Bibbidi skrev 2012-07-21 21:46:20 följande:
    Smittar inte hepatit C?
    All hepatit kan väl smitta, men stod det inte först C och sen utläkt hepatit B??

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hepatit-c/

Men vad jag fattar av denna länk kan man bli smittfri även från hepatit C.

Hepatit verkar vara olika smittsamt beroende på hur dess dna är uppbyggt, så mycket fattar jag efter att ha googlat runt en 5 minuter om saken.
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2012-07-21 21:52:30 följande:
    Hon har borderline, det smittar inte och går att bli frisk från men det andra.. Tja... Illa!
    Öhhhhhh det andra går också att bli frisk ifrån tadaaa förmodligen enklare och snabbare än man blir frisk från boderline misstänker jag... om det nu är samma som instabil personlighetsstörning vill säga

Sen är det ju med alla psykiska åkommor att de är olika och högst individuella, alltså man har olika problemnivå och problem överlag av det hela, tja för folk är olika antar jag =)
  • HäckHäxan
    zoxina skrev 2012-07-21 21:55:14 följande:
    Jag kan förstå din sambo faktiskt. Om hennes hepatit är läkt och på så sätt smittfri så har hon ingen anledning att berätta det för dig då du inte kan bli smittad. Hon kanske bara vill försöka gå vidare och glömma, då är man ju inte så sugen att prata om det med någon, inte ens sin sambo.
    Och angående hennes psykiska sjukdomar, du borde väl märkt att hon äter medicin?
    Det faktum att detta får dig att gå tyder ju enbart på att du inte kan ha älskat henne så mycket. Riktig kärlek övervinner allt och det är ju inte sådär att hon ljugit, hon har bara valt att inte prata om allt med dig vilket måste vara okej.
    Fast alla äter nu inte medicin heller, finns många med den diagnosen som klarar av att leva sina liv medicinfria, så även om sambo kanske ätit medicin innan, så kan hon mkt väl vara så mkt bättre nu än då att hon ingen medicin behöver, möjligen lugnande vid behov men det är ju inte ens säkert det.

Varför tror du att alla måste äta medicin för detta?
  • HäckHäxan
    HäxanSurtant skrev 2012-07-21 21:55:36 följande:
    Öhhhhhh det andra går också att bli frisk ifrån tadaaa förmodligen enklare och snabbare än man blir frisk från boderline misstänker jag... om det nu är samma som instabil personlighetsstörning vill säga

Sen är det ju med alla psykiska åkommor att de är olika och högst individuella, alltså man har olika problemnivå och problem överlag av det hela, tja för folk är olika antar jag =)
    Hejja google det var samma
  • HäckHäxan
    zoxina skrev 2012-07-21 21:59:05 följande:
    TS skrev tidigare att hon medicinerar, därför jag skrev så.
    aha jag missade det, my bad.
  • HäckHäxan
    HäxanSurtant skrev 2012-07-21 22:00:47 följande:
    aha jag missade det, my bad.
    Fast jag hittar det inte i något av de tre inlägg TS skrivit i tråden efter trådstarten dock
  • HäckHäxan
    Furstinna skrev 2012-07-21 22:00:15 följande:
    Jag tycker absolut dungar skäl att lämna henne.
    Fast varför? Hon kanske inte ens gjort något som enligt lag är fel? Men man kanske skall lämna ändå enligt dig bara för at man inte vänder in och ut på sig själv och berättar allt man varit med om från den dagen man föddes tills man möter sin partner? Obestämd
  • HäckHäxan
    Furstinna skrev 2012-07-21 22:22:45 följande:
    Häxan: om det är så att det finns så mkt som 1/100 risk att smitta och hon undanhållit det tycker iaf jag att det är skäl nog att lämna. Jag skiter ganska blankt i min partners historia men är där någon han undanhåller som kan skada mig då vill jag veta.
    Ja och den tanken förstår jag med. Bara det att när vi skrev så visste vi faktiskt inget om det där alls

Fast jag hade nog valt att lämna just pga undanhållen information, smitta av hepatit C genom oskyddad sex känns inte som någon jätte risk alls tycker jag. Men jag hade blivit väldigt besviken om min partner valde att tiga om något så viktigt som en smittorisk och känt att det var svårt att bygga någon form av förtroende efter det helt enkelt och då är ju relationen dödsdömd, ingen tillit ingen relation, enkelt logik.
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2012-07-21 22:13:06 följande:
    Beror helt på vilken vård man får och terapi. Dock med tanke på hur psykvården inte fungerar så blir det för många ett livslångt handikapp.

Går inte att jämföra dessa två då Borderline INTE smittar.
    Borderline benämns just som emotionell instabil personlighetsstörning. Ett ganska hemskt namn på nåt som inte är så jävla illa trots allt.

Men jag nämnde bara det JAG kunde lite mer om.
    Hepatit är jag öht inte insatt i mer än att man bör ha handskar vid kontakt med kroppsvätskor och att det smittar, detta då jag arbetade för en kvinna som hade hepatit C (om jag inte minns heeelt fel)
    Nej borderline smittar ju inte såklart

När jag läste de länkar jag postade om hepatit och då främst C, så stod det att smittan genom samlag är minimal, hur det var med vätskor minns jag inte, förutom att blodsmittade då.
  • HäckHäxan
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:21:38 följande:
    Jag har nu talat med psykbrytet!!!! Hennes hepatit B är läkt inte C och nu ska hon genomgå nån behandling med nåt som påminner om cellgifter. Jag skiter i borderline, hon har betett sig som en normal tjej tills nu.
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:28:10 följande:
    Hon har utsatt mig för smitta och skulle jag vara smittad även grov misshandel. Att hon inte velat tala om hennes psykiska status skiter jag i, men det är knappast kärlek det hon utövat väl medveten om att det är lagstadgat. Hoppas nu på negativa provsvar, annars får hon skaka gäller lr betala ett feta böter.
    Ja det är jävligt kasst gjort, verkligen uselt att utsätta någon för en smittorisk man är fullt medveten om
  • HäckHäxan
    Furstinna skrev 2012-07-21 22:36:55 följande:
    Häxan: nä risken vid nålstick är 1-3% om jag inte minns helt fel och hiv ännu lägre och betydligt lägre vid sex MEN man kan ha en jävla otur.
    Ja det kan man ju såklart ha. Risken för att bli smittat från hiv är dessutom lägre om du aldrig haft en könssjukdom så påverkat dina slemhinnor i slidan, för män vet jag inte hundra, men antar att de är lika samma där också.

Jag hade helt krasst sett de som så att de är större risk att jag dör i en trafikolycka än blir smittad av hepatit C av en partner. Men jag hade velat göra valet själv gällande skyddat eller oskyddad sex, det valet har ingen annan rätt att göra för någon, så som TS sambo gjort.
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2012-07-22 12:29:56 följande:
    Att man varit sprutnarkoman och dragit på sig diverse sjukdomar kanske inte är att betrakta som "allt man varit med om"?
    Fast det är fortfarande inget jag anser att man per automatik måste informera om heller. Däremot så tycker jag att hon gjort fel som inte informerat om att hon bär en smitta och kan smitta även om risken är liten, det är uselt gjort.
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.