fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
Anonym skrev 2012-07-22 02:59:08 följande:
Haha, nej. Försök förstå vad du läser på diverse sajter istället. Annars är det ju meningslöst för dig. Smittskyddslagen säger allt om alla infektioner som ingår däri, förutom Hepatit C och HIV. HIV skiljer sig från de andra för att den anses allvarligare, och smittade har ytterligare krav på sig utöver alla andra sjukdomar. Hepatit C har också andra föreskrifter än vad som anges i smittskyddet, bla. att man inte behöver informera sexpartner om sin sjukdom.
Du behöver inte sluta dig till gruppen idiotiska mähän, utan du kan nog lita på dessa "som vet" och hittar på förhållningssätten. Jag "vet".
Missbrukare som är dokumenterade på sjukhusen dvs. som aldrig får narkotikaklassad medicin utskriven osv. har inget att förlora. De kan komma till smittskyddsläkaren och säga: yo, jag tog en sil för ett halvår sen o nu mår jag konstigt...
Missbrukare som ännu lever i det fördolda och åtnjuter diverse narkotiska preparat direkt från läkare har mycket att förlora, det är den procenten som får sin smitta från: -"...jag låg med en skum person häromdagen... vet inte vem dock..."
Förhållningssätten är enkla, blodsmitta och det smittar genom blod. Blöder man så ska man ta till de åtgärder som finns.
Det kan i sin tur såklart överföras genom sex, om båda två blöder men som sagt då är det genom blod, inte sex.
Det här är inget som jag sitter och läser, detta har jag varit tvungen att upprepa som ett mantra av min smittskyddsläkare. Det är så det ligger till... faktiskt.
Dessutom så är jag inte TS eller någon annan anonym som du refererade till..
Hoppla så fel man kan ha!
Man får inte ha sex med någon utan att tala om att man har hepatit C.
www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hepatit-C/