• Anonym (haft)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Det fnns inte ett fall där hepatit c smittats via sex.. De sägs att det kan göra det men som sagt det finns inget fall där det rapporterats. Sagt av en väldigt framstående infektionsläkare.

Jag har HAFT! hepatit c men är behandlad och bär inte längre på smittat.

Chansen att föra viruset vidare till sina ofödda barn är mindre än 5% och detta kan endast ske via förlossningen och vid öppna sår. Man får amma även med såriga bröstvårtor, men där gick min gräns trpts läkarnas inlådan om amning. 

Jag har flera flera barn utan smittan.

Min sambo har därimot fortfarande smittan men vi behöver inte använda skydd enligt läkarna.

Hepatit b kan därimot smittas via saliv och andra kroppsvätskor när man har pågående infektion, man blir väldigt sjuk av just hepatit b.            

• Anonym (haft)
    Anonym skrev 2012-07-23 14:45:12 följande:
    Eh, nej!
    Det enda alternativet skulle vara att det är skillnad på exempelvis Hepatit C 1a, Hepatit C 3d osv.

Jag är smittad av Hepatit C 2b och behöver inte upplysa eventuella sexpartners.

Jag hade genotyp 3 vet inte riktigt mer än så men jag behövde inte heller upplysa om smitta vid nya partners men nu är den som sagt utläkt.
  • Anonym (haft)
    Mumintroll89 skrev 2012-09-11 05:35:33 följande:
    Hepatit C försvinner aldrig som någon här påstod. Den ligger alltid latent i kroppen. Så en person som har HC kan aldrig i hela sitt liv ge blod t.ex. HC behöver inte bryta ut och bli en inflammation utan bara ligga och ligga typ.
    Jag har behandlat bort min hepatit c, och är nu avskriven hos smittskyddverket. Jag får inte donera blod men donera organ till anhöriga om det skulle behövas.
    Så jäkla pinsamt med folk som skriver utan att ha koll!!!
    Stenålders fakta som man litar blint på
  • Anonym (haft)
    Anonym (Ellen) skrev 2012-09-11 22:07:03 följande:
    Får jag fråga varför du inte får ge blod?
    Vilken genotyp hade du, och hur lång blev din behandling?
    Vet faktiskt inte varför, men det är väl någon regel med det.

Jag hade genotyp 3, behandlades i 12 veckor.. Jag var virusfri efter första injektionen därav 12 veckor behandling.. Annars är det mellan 12-24.. Lämnade mina sista prover innan sommaren då 8 månader efter sista sprutan och den helt borta, fick lämna 2 prover med 2 veckor mellanrum innan man blir friskförklarad.
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.