Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma

En sak jag undrar över är varför ni handlar maten, det är den vägen barn och ungdomar lär sig vad det kostar, därför har mina medvetet varit med sen de är små för att i sena tonåren ansvara för att komplementshandla.

Tycker ni ska "förhandla" fram det, att han står för viss handling och att han i gengäld får lite avdrag på hyran.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Medea78 skrev 2012-07-22 00:40:44 följande:
    Du ts, är vad man kallar en BRA förälder. Man förstör för sina barn om man låter dom glida på en räkmacka genom livet. Det är ju inte precis som att ni tar alla pengar han har, han har ju tydligen heltidslön och 4500 är definitivt inte för mycket. Tänk vilken chock han ändå kommer att få i slutändan när han flyttar och inser att med hyra, mat och allt annat så räcker inte 4500 till. 
    Låt honom gnälla, ni gör honom en björntjänst om ni inte förbereder honom för verkligheten.  
    Att låta någon gnälla är inte speciellt konstruktivt. Det som behövs är att ta gnället på allvar och få honom att förstå att och vad saker kostar.
  • Regnig måndag
    Medea78 skrev 2012-07-22 01:02:51 följande:
    Och det gör man genom att ge honom valet att antingen betala för sig eller flytta. Vad jag menar är, han får gnälla och gny hur mycket han vill men han får betala ändå. 
    Vad jag menar är att man som förälder har rollen att vägleda, guida och lära våra barn, det gör man inte genom  att vägra lyssna på "gnäll" (eg åsikter) och ställa ultimatum. Den dagen man behandlar sina barn som vilken hyresgäst som helst har man grymt misslyckats som förälder!
Svar på tråden 18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma