Inlägg från: Medea78 |Visa alla inlägg
  • Medea78

18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma

Du ts, är vad man kallar en BRA förälder. Man förstör för sina barn om man låter dom glida på en räkmacka genom livet. Det är ju inte precis som att ni tar alla pengar han har, han har ju tydligen heltidslön och 4500 är definitivt inte för mycket. Tänk vilken chock han ändå kommer att få i slutändan när han flyttar och inser att med hyra, mat och allt annat så räcker inte 4500 till. 
    Låt honom gnälla, ni gör honom en björntjänst om ni inte förbereder honom för verkligheten.  

• Medea78
    Regnig måndag skrev 2012-07-22 00:43:44 följande:
    Att låta någon gnälla är inte speciellt konstruktivt. Det som behövs är att ta gnället på allvar och få honom att förstå att och vad saker kostar.
    Och det gör man genom att ge honom valet att antingen betala för sig eller flytta. Vad jag menar är, han får gnälla och gny hur mycket han vill men han får betala ändå. 
  • Medea78
    Regnig måndag skrev 2012-07-22 01:08:04 följande:
    Vad jag menar är att man som förälder har rollen att vägleda, guida och lära våra barn, det gör man inte genom  att vägra lyssna på "gnäll" (eg åsikter) och ställa ultimatum. Den dagen man behandlar sina barn som vilken hyresgäst som helst har man grymt misslyckats som förälder!
    Jag var antagligen ganska oklar, jag menade inte att man skulle så som en iskall Hitler och diktatera villkoren, men om en 18-åring efter flera diskussioner fortfarande tycker att han ska bo gratis hemma trots att han har heltidslön får man nog sätta ner foten. Personligen tycker jag nog att man har misslyckats grovt som förälder om man får ett barn som inte ser något problem med att snylta, och inte förstår vikten av att alla vuxna som bor i ett hushåll hjälper till. Visst, han är bara 18 som vissa säger, men han måste ju lära sig pengars värde någon gång. Och lyssna på hans åsikter kan man ju göra, men han kan ju inte direkt få bestämma att bo gratis. Det här är ju verkliga livet.
  • Medea78
    Lolers skrev 2012-07-22 01:09:09 följande:
    Har man ett heltidsjobb o fortfarande bor hemma så är det inte mer än rätt att man hjälper till. Jag flyttade när jag var 17, först då insåg jag hur mycket mina föräldrar gjort för mig, att jag fått allt serverat, tvättat o städat utan att behöva lyfta ett finger. Fick jobba extra efter skolan o på helger för att kunna handla mat osv. Jämförelsevis med mina vänner som fortfarande bodde hemma så tror jag att jag mognade fortare o tog mer ansvar för mitt eget liv. Lika bra att din son redan nu lär sig hantera pengar o vad det kostar att leva, så slipper han få en chock den dagen han flyttar. Det handlar inte om att man som förälder aldrig ska sticka till pengar eller skämma bort sina barn om man har råd.. men då är det för att man vill o inte för att barnen kräver det. Mina föräldrar har det gott ställt o hjälper gärna till med saker till min son eller hemmet. De hade de aldrig gjort om de hade varit så att jag slösat bort mina pengar på onödiga prylar.
    Precis. Min bror flyttade hemifrån när han var 28 (jag vet), och trots att han hade betalat fyra tusen varje månad var han CHOCKAD över vad allt kostade. De där pengarna täckte ju knappt hyran, och sen skulle han ju äta också, och betala el osv. Jag kan berätta att han kände sig lite dum när han insåg att han borde ha betalat och gjort mycket mer hemma. Men det är ju så, man inser ju inte hur mycket jobb något är eller hur mycket något kostar förrän man faktiskt får ta ett reellt ansvar. 
Svar på tråden 18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma