• bsajanne

18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma

Vi har haft debatter här hemma om pengar och sysslor det senaste året. För ett år sedan upplyste vi 18-åringen att han ska betala hemma när han blir 18 och har slutat skolan. 01 aug faller första hyran. Vi har läst på hos konsumentverket och kommit fram till en hyra på 4500 kr/mån. Då ingår i princip allt. Vi har mer utgifter (vi har full koll på vår budget) än så på 18-åringen men han tror att vi fantiserar. Han jobbar heltid och har bl.a. egen bil. Det är inte synd om honom ekonomiskt men han är skitsur på att vi överhuvudtaget tänker be honom betala hyra.
    Vårt alternativ om han vägrar betala är att han får helt enkelt flytta till något annat boende.
    Han har tänkt fortsätta att plugga i höst men han har en stor förmåga att ändra sina planer så det tror jag när jag ser det. Om han börjar plugga så har vi tänkt att han bara betalar 1000 kr/mån för det gjorde hans syster när hon fortsatte att plugga.
    Om han sköter delar av hushållets sysslor, dvs planerar måltid och lagar maten den dagen han själv har bestämt. Vi handlar maten. Han ska dammsuga övre våningen ca 1 gång i veckan, Skura badrum 1 gång i månaden. Sen är det lite småsysslor som att diska, gå ut med sopor och sånt när han ser att det är dags. Inte svårt alls men varje enskild grej tar några minuter. Om han inte sköter sin lilla del av hushållsarbetet så tillkommer ett belopp på 2000 kr/mån för då bor han här med helpension.
    Enligt honom så är vi följande: Helt sjuka i huvudet. Man får t.ex. skylla sig själv om man har skaffat barn. Om man t.ex. bor hemma i flera år och bara går och dräller så kanske man ska bli utslängd, typ. Men om man jobbar heltid och bor hemma så kan man ju spara massor av pengar.
    Nu åter till verkligheten: Hans sätt att spara ska jämföras med att han under hela våren bränt 12000 kr/mån mer än han har haft i inkomst. Jo, det går om man har pengar på kontot... Så när han ska spara upp till 8000 kr'/mån så blir det ju en ändring av utgifterna på 20000 kr/mån. Men hallå...! Vem lever i en fantasivärld egentligen?
    Några frågor till er, läsare:
    Är vi helt tokiga eller bara lätt rubbade som anser att han ska betala hyra hemma?
    Hur mycket betalar era heltidsarbetande ungdomar när de bor kvar hemma?
    Vad ingår i det priset?

• Svar på tråden 18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma
  • plastkotte

Jag betalade 1500/mån när jag var 19 och bodde hemma, jobbade 80%. Tjänade helt ok.

Däremot betalade jag mat själv, bodde i ett stort gästhus på gården, där övervåningen är en liten etta med litet kök. Och nedervåningen är tvättstuga, samt dusch och bastu.

Då ingick bredband, tv, el osv allt i dem 1500.

Antar att min mamma var väldigt snäll :) summan jag betalade var för att mamma ville att jag skulle lära mig att det kostar att leva. Samtidigt som hon ändå ville att jag skulle kunna njuta så länge jag bodde hemma, för dagen man flyttar ut är det ju betydligt högre kostnader per månad så då är det roliga slut.

• Indiansommar

Självklart ska de betala när de jobbar och tjänar pengar! Mina barn har bott hemma gratis så länge de pluggade och bara jobbade extra. När de börjat jobba har de betalat en symbolisk summa men vi har i stället haft ett krav på att de skulle spara en rejäl slant. De bet 1500 kr hemma och sparade 5000 kr. Hade då kvar ca 6000 kr att tanka bilen, roa sig för och betala andra utgifter. 

• Ely

då kanske han tjänar på att flytta ;)

vi betaalar 3700 för våran hyra  

• Sjölundskan

Tycker absolut att det är rimligt att kräva både hyra och att han bidrar i hushållsarbetet. Om summan är lagom eller ej har jag svårt att svara på. Men visa honom vad hyran ligger på för ettor och tvåor i er stad samt vad el, telefon osv kostar så kanske han förstår att det inte är gratis att bo.
    Han verkar ju ha skaffat sig en lite för bekväm livsstil och inte riktigt förstår pengars värde.

• zemer

Självklart ska han hjälpa till med hushållssysslorna när han är så gammal. Och är han 18 år och jobbar så ska han oxå betala för sig.

Över 18 år och går inte på gymnasiet = Ni har ingen försörjningspilk längre. Alltså skulle ni rent krasst kunna slänga ut honom på gatan om ni vill.

Tar han upp gymnasiestudier eller motsvarande igen innan han fyller 19 år så blir ni försörjningspliktiga igen.

• plastkotte

Just det, min mamma fick mig att spara 5000 i månaden också. Något jag var mycket tacksam över senare.

• PerG

Om man har en riktig inkomst är det ju rimligt att man (minst) får stå för den faktiska kostnaden i form av löpande utgifter som t.ex. mat, hygien, el, telefon, etc.

"Hyra" för själva bostaden är ju en annan fråga som kan vara svår att definiera beroende på hur man bor (villa/hyresrätt etc) och hur man ska beräkna delen av kostnaden (man kan ju argumentera hur stor procent av kostnaden i förhållande till boytan, om det ska vara baserat på ränteutgifter eller även amortering etc).

Så sammanfattningsvis är det helt klart rimligt att ett heltidsarbetande barn ska betala något hemma!

Om han väljer att inte plugga vidare efter sin 18-årsdag så är det ju rent krasst så att det är "Our way or the highway"....  

• bsajanne

Tack för snabba svar
    För 4500 så ingår allt, t.o.m. matlåda till jobbet. Allt går att förhandla.
    Han har råd att köpa en bostadsrätt men han vill bo hemma.
    Han är en duktig son. Hans första kompletta middag, som han gjort helt själv från råvaror i kylen, stod klar på matbordet när han var 10 år gammal. Han har tvättat sina kläder själv sedan han var 13. Han kommer att överleva den dagen han flyttar hemifrån. Han ska bara lära sig hantera sina utgifter så jag slipper se honom i Lyxfällan...

• Agpreg96

Min mamma skulle aldrig i sin tanke vilja få mig att betala hyra i hennes hus, jag är hennes barn, trots om man har jobb. Dock hade jag frivilligt hjälpt henne att betala saker och lägga på pengar om t.ex någon månad hon hade tight med bidgeten. Så är vi i våran familj. Dock så är det ditt hus och dina reglar, men att tvinga sitt barn betala hyra låter int fint :) men jag är ursprungligen från mellanöstern och det har nog mkt med allt att göra. Mammor skulle aldrig be sitt barn om hyra, trors att det kanske skulle vara en bra sak, för att han ska lära sig att betala för boende. Men att han ska betala pengar till sin mamma som hon lägger i sin egen ficka kan jag inte tänka mig :( gör såhär om det nu inte är så att du BEHÖVER Pengarna, att du tar ca 3.000 i månaden av han, och sparar tills han flyttar.

Svar på tråden 18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma