• bsajanne

18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma

Vi har haft debatter här hemma om pengar och sysslor det senaste året. För ett år sedan upplyste vi 18-åringen att han ska betala hemma när han blir 18 och har slutat skolan. 01 aug faller första hyran. Vi har läst på hos konsumentverket och kommit fram till en hyra på 4500 kr/mån. Då ingår i princip allt. Vi har mer utgifter (vi har full koll på vår budget) än så på 18-åringen men han tror att vi fantiserar. Han jobbar heltid och har bl.a. egen bil. Det är inte synd om honom ekonomiskt men han är skitsur på att vi överhuvudtaget tänker be honom betala hyra.
    Vårt alternativ om han vägrar betala är att han får helt enkelt flytta till något annat boende.
    Han har tänkt fortsätta att plugga i höst men han har en stor förmåga att ändra sina planer så det tror jag när jag ser det. Om han börjar plugga så har vi tänkt att han bara betalar 1000 kr/mån för det gjorde hans syster när hon fortsatte att plugga.
    Om han sköter delar av hushållets sysslor, dvs planerar måltid och lagar maten den dagen han själv har bestämt. Vi handlar maten. Han ska dammsuga övre våningen ca 1 gång i veckan, Skura badrum 1 gång i månaden. Sen är det lite småsysslor som att diska, gå ut med sopor och sånt när han ser att det är dags. Inte svårt alls men varje enskild grej tar några minuter. Om han inte sköter sin lilla del av hushållsarbetet så tillkommer ett belopp på 2000 kr/mån för då bor han här med helpension.
    Enligt honom så är vi följande: Helt sjuka i huvudet. Man får t.ex. skylla sig själv om man har skaffat barn. Om man t.ex. bor hemma i flera år och bara går och dräller så kanske man ska bli utslängd, typ. Men om man jobbar heltid och bor hemma så kan man ju spara massor av pengar.
    Nu åter till verkligheten: Hans sätt att spara ska jämföras med att han under hela våren bränt 12000 kr/mån mer än han har haft i inkomst. Jo, det går om man har pengar på kontot... Så när han ska spara upp till 8000 kr'/mån så blir det ju en ändring av utgifterna på 20000 kr/mån. Men hallå...! Vem lever i en fantasivärld egentligen?
    Några frågor till er, läsare:
    Är vi helt tokiga eller bara lätt rubbade som anser att han ska betala hyra hemma?
    Hur mycket betalar era heltidsarbetande ungdomar när de bor kvar hemma?
    Vad ingår i det priset?

• Svar på tråden 18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma
  • MammaKajsa

Klart killen ska betala hemma tycker jag! Det gjorde alla vi barn i min familj när vi bodde hemma.

Och om man vänder på steken, om ni flyttar in hos honom när ni blir äldre och han bor i hus, visst skulle han förvänta sig att ni betalade för era omkostnader i hans hushåll då? Eller får skylla sig själv för att man har föräldrar..?  ;-D 

• Indiansommar
    MammaKajsa skrev 2012-07-22 00:31:26 följande:
    Klart killen ska betala hemma tycker jag! Det gjorde alla vi barn i min familj när vi bodde hemma.

Och om man vänder på steken, om ni flyttar in hos honom när ni blir äldre och han bor i hus, visst skulle han förvänta sig att ni betalade för era omkostnader i hans hushåll då? Eller får skylla sig själv för att man har föräldrar..?  ;-D 
    Klockrent!!!!
  • Regnig måndag

En sak jag undrar över är varför ni handlar maten, det är den vägen barn och ungdomar lär sig vad det kostar, därför har mina medvetet varit med sen de är små för att i sena tonåren ansvara för att komplementshandla.

Tycker ni ska "förhandla" fram det, att han står för viss handling och att han i gengäld får lite avdrag på hyran.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Medea78

Du ts, är vad man kallar en BRA förälder. Man förstör för sina barn om man låter dom glida på en räkmacka genom livet. Det är ju inte precis som att ni tar alla pengar han har, han har ju tydligen heltidslön och 4500 är definitivt inte för mycket. Tänk vilken chock han ändå kommer att få i slutändan när han flyttar och inser att med hyra, mat och allt annat så räcker inte 4500 till. 
    Låt honom gnälla, ni gör honom en björntjänst om ni inte förbereder honom för verkligheten.  

• Regnig måndag
    Medea78 skrev 2012-07-22 00:40:44 följande:
    Du ts, är vad man kallar en BRA förälder. Man förstör för sina barn om man låter dom glida på en räkmacka genom livet. Det är ju inte precis som att ni tar alla pengar han har, han har ju tydligen heltidslön och 4500 är definitivt inte för mycket. Tänk vilken chock han ändå kommer att få i slutändan när han flyttar och inser att med hyra, mat och allt annat så räcker inte 4500 till. 
    Låt honom gnälla, ni gör honom en björntjänst om ni inte förbereder honom för verkligheten.  
    Att låta någon gnälla är inte speciellt konstruktivt. Det som behövs är att ta gnället på allvar och få honom att förstå att och vad saker kostar.
  • Simon 681

Jag är helt på att man är extra snäll när ens barn pluggar vidare, men rätt uppfostrade barn borde vilja betala hemma och göra rätt för sig.

• Medea78
    Regnig måndag skrev 2012-07-22 00:43:44 följande:
    Att låta någon gnälla är inte speciellt konstruktivt. Det som behövs är att ta gnället på allvar och få honom att förstå att och vad saker kostar.
    Och det gör man genom att ge honom valet att antingen betala för sig eller flytta. Vad jag menar är, han får gnälla och gny hur mycket han vill men han får betala ändå. 
  • Regnig måndag
    Medea78 skrev 2012-07-22 01:02:51 följande:
    Och det gör man genom att ge honom valet att antingen betala för sig eller flytta. Vad jag menar är, han får gnälla och gny hur mycket han vill men han får betala ändå. 
    Vad jag menar är att man som förälder har rollen att vägleda, guida och lära våra barn, det gör man inte genom  att vägra lyssna på "gnäll" (eg åsikter) och ställa ultimatum. Den dagen man behandlar sina barn som vilken hyresgäst som helst har man grymt misslyckats som förälder!
  • Lolers

Har man ett heltidsjobb o fortfarande bor hemma så är det inte mer än rätt att man hjälper till. Jag flyttade när jag var 17, först då insåg jag hur mycket mina föräldrar gjort för mig, att jag fått allt serverat, tvättat o städat utan att behöva lyfta ett finger. Fick jobba extra efter skolan o på helger för att kunna handla mat osv. Jämförelsevis med mina vänner som fortfarande bodde hemma så tror jag att jag mognade fortare o tog mer ansvar för mitt eget liv. Lika bra att din son redan nu lär sig hantera pengar o vad det kostar att leva, så slipper han få en chock den dagen han flyttar. Det handlar inte om att man som förälder aldrig ska sticka till pengar eller skämma bort sina barn om man har råd.. men då är det för att man vill o inte för att barnen kräver det. Mina föräldrar har det gott ställt o hjälper gärna till med saker till min son eller hemmet. De hade de aldrig gjort om de hade varit så att jag slösat bort mina pengar på onödiga prylar.

• Medea78
    Regnig måndag skrev 2012-07-22 01:08:04 följande:
    Vad jag menar är att man som förälder har rollen att vägleda, guida och lära våra barn, det gör man inte genom  att vägra lyssna på "gnäll" (eg åsikter) och ställa ultimatum. Den dagen man behandlar sina barn som vilken hyresgäst som helst har man grymt misslyckats som förälder!
    Jag var antagligen ganska oklar, jag menade inte att man skulle så som en iskall Hitler och diktatera villkoren, men om en 18-åring efter flera diskussioner fortfarande tycker att han ska bo gratis hemma trots att han har heltidslön får man nog sätta ner foten. Personligen tycker jag nog att man har misslyckats grovt som förälder om man får ett barn som inte ser något problem med att snylta, och inte förstår vikten av att alla vuxna som bor i ett hushåll hjälper till. Visst, han är bara 18 som vissa säger, men han måste ju lära sig pengars värde någon gång. Och lyssna på hans åsikter kan man ju göra, men han kan ju inte direkt få bestämma att bo gratis. Det här är ju verkliga livet.
Svar på tråden 18-åring som jobbar men inte vill betala något hemma