• Jeena

Vad tusan gick fel med min lemon curd?

Stod i en timme igår kväll o rörde i den sabla lemon curden som aldrig tjocknade. Följde receptet till punkt och pricka förutom att jag dubblade satsen, kan det vara det som gjorde att det blev fel tro?
    Var första gången jag provade att göra detta så vet ju inte riktigt hur den skall kännas, tröttnade till slut och rörde i smöret iaf. Och imorse när den svalnat ordenligt hade den tjocknat lite, men är mer som sås än som kräm. Rynkar på näsan

Ni som brukar göra egen curd, era bästa tips tack!!

• Svar på tråden Vad tusan gick fel med min lemon curd?
  • Kjellgren

Med sylt ska man aldrig dubblera satsen, då blir den nästan alltid för lös enligt min erfarenhet.

Nu var det några  år sedan (20!) jag gjorde lemon curd och jag blev jättesugen när jag läste ditt inlägg (ja, fast jag hoppas att den tjocknar förstås).

Recept:
    1/2 kg frukt (citron, apelsin, grape)
    4 dl socker
    150 g smör
    3 ägg. 

Skal, saft, socker o smör värms tills smöret smälter och sedan rör man ner äggen och kokar 10-15 min tills det tjocknar. Dvs lite annorlunda än ditt verkar vara.

Den tjocknade alltid när jag gjorde den men som sagt, det var länge sedan nu.

• mittistan

Ha! Exakt samma hände mig när jag dubblade satsen, det var nog det som gjorde det. :(

• Jeena

Då vet man det.. Tungan ute Får tänka på det till nästa gång det blir curd-kok här då.. Dröjer nog ett slag dock då jag köpte på mig ett helt gäng burkar med färdig curd, som inte gick åt.. hihi..

• Tess1990

tjocknar den inte hur man än gör så kan man ha i maizena ^^
    blir lite annorlunda och man måste koka den ett tag för att få bort smaken, men går utmärkt att äta sen iaf :)

sen kom jag på att det var för att bunken jag hade inte blev tillräkligt varm, så bytte den till en annan och nu funkar det bra att få den tjock :)    

• klyban

Brukar vara en brist på rätt värme och för små ägg.
    Går lösa med mer maizena om man ser det inte funkar.
    Men man ska vara medveten om att det tjocknar lite allt eftersom det kallnar, så man inte tar för mycket heller ;)

Svar på tråden Vad tusan gick fel med min lemon curd?