Lotus73 skrev 2012-07-22 10:10:26 följande:
Måste fråga er eftersom jag är osäker....
Har en ny katt (dvs jag känner inte riktigt igen hennes beteende eftersom hon bara bott hos oss någon månad) som är 2 år. Vi vill gärna ta en kull kattungar på henne innan kastrering. Hon är innekatt så vi måste ta hem en hankatt för parning.
Vi har en katt som vi kan låna ett par dagar, ingen uppfödare utan ytterst privat. Men nu undrar jag när det är dags att låna honom OM det är dags nu.
Vår hona har vrålat två nätter i rad. Hon är väldigt skygg på dagarna så jag har inte sett några tecken på att hon lyfter på rumpan eftersom hon bara är framme på kvällen. Då är hon gosig och igårkväll lite extra. Samtidigt är hon helt tyst, och gömd, på dagarna (som vanligt sen hon flyttade till oss).
Vad tror ni? Ska jag låna hem hanen? Eller borde hon visa mer löpbeteende? Sååå svårt att se eftersom vi inte riktigt känner henne och hon är gömd hela dagarna. Det är lite krångligt att låna hankatten, dels för att vi måste möblera om hela huset eftersom vi inte har ett parningsrum utan måste inreda det. Och dels att familjen med hanen bor en bit bort.
Vad skulle ni ha gjort? Lånat? Väntat? Tror ni att hon är i löp eller är det vi som VILL så gärna så att vi bara hoppas

?
Tacksam för råd och tips!
Nu har jag inte läst igenom hela tråden utan bara TS.
Först och främst skulle jag vänta, då ni bara haft katten hemma hos er i någon månad. Låt henne vänja sig vid sitt nya hem ordentligt. Det kan ta olika lång tid från katt till katt men två månader är lite för kort tid. Skulle vänta åtminstonde ett halvår så hon verkligen känner sig hemmastadd. Du skriver att hon ligger gömd om dagarna, detta beror troligtvis på att hon som sagt inte känner sig riktigt hemmastadd än. På dagen är det mycket nytt folk i rörelse och många nya ljud som hon inte är helt van vid än men på kvällen/natten när det är tyst och lugnt känns det mer säkert att gå ut och utforska.
Jag skulle undvika att para henne nu, vänta hellre gärna ett år innan ni börjar fundera på det så hon känner sig säker. Nytt hem och stressad redan nu, att sen bli gravid på det ökar bara stressen ytterligare.
Vad är det för ras ni har? och vad är hankatten för ras? Hur ser deras stamtavlor ut? Är de godkända av SVERAK eller Nordiska IDP?
Vad har ni för syfte med att avla? Är det för vidare försäljning eller är det för att bara få små ulliga gulliga kattungar?
Hur som helst, jag hade dock väntat tills katten känner sig hemmastadd ordentligt. Ge det till i vinter/vårsom tidigast, än hellre nästa sommar. Allt för att skona katten från all stress som har uppstått i.o.m flytten.