• sommarskön

Abelonelle

Hej!

Var på Apoteket idag för att hämta ut p-pillret Prionelle som barnmorskan skrev ut till mig efter att ha gått på Neovletta i ett år. Väl på Apoteket undrade kvinnan bakom disken om det var ok att jag fick Abelonelle istället. Förstod aldrig varför, tror det var nåt om att det var den enda sorten de hade i ett års-förpackning, eller nåt.

Har någon Abelonelle och/eller upplevt samma sak när ni trodde ni skulle hämta ut en annan sort?

Har fått denna för ett år framöver så man vill ju veta att det är bra :o 

• Svar på tråden Abelonelle
  • Lacey

Om du fick det så innebär det att det är exakt samma piller som neovletta, bara från annan tillverkare och har därför annat namn.

Apoteket kan bara byta ut läkemedlet mot ett likadant.

• Lacey

Och det är vanligt att de frågar om man vill byta ut, oftast brukar de föreslå den variant som är billigare.

• 1Carro82

Apoteket skall alltid erbjuda den variant som är billigast för tillfället, kan variera från månad till månad vilken det är. Tabletterna innehåller samma verksamma substans och har alltså precis samma effekt men det är olika tillverkare.

• sommarskön

Okej, ja då antar jag att det inte finns något att oroa sig för. Tycker däremot de kunde upplyst mer om eventuella biverkningar, mm.

• 1Carro82

Fast har du haft neovletta innan så vet du ju redan hur du reagerar på dom, samma verksamma substans=samma effekt och biverkningar.

• 1Carro82

Såg nu att barnmorskan skrivit prionelle på receptet, men prionelle, neovletta och abelonell är alla samma sak.

Svar på tråden Abelonelle