• Isbit

Avmaska igen?

Jag avmaskade mina kattungar för en vecka sedan. Det var inte axilur som man hört talas om utan det var bara två tabletter i förpackningen & det stod att det var för kattungar.
    Iaf så är den ena katten så fruktansvärt hungrig HELA TIDEN!
    Måste jag avmaska igen?
    Ska jag hellre välja axilur?

• Svar på tråden Avmaska igen?
  • Hultan

Du ska köpa "kolla masken" på apoteket och skicka in ett träckprov så att du får veta om den har mask. Då får du också veta VAD du ska avmaska med.

• nemo1

Milbemax var det nog? Om inte kattungarna ätit möss eller dyl så är det väldigt onödigt att ta ett så brett avmaskningsmedel, det är trots allt ett gift. Om ungarna inte ätit något djur ska du ge Banminth sedan en gång till efter två veckor då äggen kläckts. Är mamman utekatt eftersom du ska avmaska?

• Birmafröken

Är det bara den stora aptiten som gör att du misstänker mask? Hur gamla är kattungarna? Enligt min erfarenhet är det helt normalt för kattungar att vara små matvrak, så därför bör de ha fri tillgång till foder medan de växer.

• Isbit

kattungarna är 20 veckor.
    Dom äter både råttor & fåglar.

LÄste detta på apotekets hemsida:
    Kattungar avmaskar du upprepade gånger under de första levnadsmånaderna för att undvika återinfektion med spolmask. Första avmaskningen bör göras innan kattungarna är 3 veckor gamla. Därefter ska kattungarna avmaskas varannan till var fjärde vecka, upp till 3 månaders ålder

• nemo1

Men man avmaskar inte med Milbemax i den utsträckningen. Banminth avmaskar du med varannan vecka till dom är ca tre månader. Milbemax kan ges efter två veckor igen för att ta död på de nykläckta maskarna. Det räcker med en liten bit råtta igen så har dom spolmask. Har du kattungarna springandes ute själva? Mycket dumt då dom när som helst blir könsmogna. Katter ska släppas ut efter att kastrering, vaccinering, idmärkning och försäkring är gjord. Har du otur så drar någon för att leta partner. Kattungar ska ha fri tillgång på kvalitetsfoder tex Eukanuba och gärna blötmat varje dag. Vad ger du för foder?

• Isbit
    nemo1 skrev 2012-07-22 20:56:04 följande:
    Men man avmaskar inte med Milbemax i den utsträckningen. Banminth avmaskar du med varannan vecka till dom är ca tre månader. Milbemax kan ges efter två veckor igen för att ta död på de nykläckta maskarna. Det räcker med en liten bit råtta igen så har dom spolmask. Har du kattungarna springandes ute själva? Mycket dumt då dom när som helst blir könsmogna. Katter ska släppas ut efter att kastrering, vaccinering, idmärkning och försäkring är gjord. Har du otur så drar någon för att leta partner. Kattungar ska ha fri tillgång på kvalitetsfoder tex Eukanuba och gärna blötmat varje dag. Vad ger du för foder?
    Va? Katterna är väl ute på gården. Vi bor på landet
  • nemo1

Man släpper aldrig ut en okastrerad katt om man är rädd om den.

• indra82

Det är ju bara i ge katterna mer mat om dom är hungriga det har ju inget med mask i göra och som sagt som nån tidigare skrev innan avmaskming skicka in prov, varför proppa i kattungar gift om man inte måste. :)

• Isbit

Äh här verkar det bara vara hysteriskt folk.

katter är väl för fan ute. Har då aldrig hört nåt annat

• Birmafröken
    Isbit skrev 2012-07-23 08:50:01 följande:
    Äh här verkar det bara vara hysteriskt folk.

katter är väl för fan ute. Har då aldrig hört nåt annat
    Om du inte ens har "hört" om något annat än att små kattungar tillåts ränna ute fritt blir jag lite orolig över hur du ser på annat som rör katterna... vad händer t.ex. när de blir könsmogna?
Svar på tråden Avmaska igen?