• Ladybird12

Hjälp men tjuvaktig hund

Har fått problem med min hund här hemma. Som för oss börjar bli jätte jobbigt nu.
    Sen vårt andra barn föddes för ett år sedan har vår dvärg pudel blivit väldigt mattokig.

Tror egentligen att den kanske handlar om dominans mot barnen?

Hunden är en tik på 6,5 år. Har bott hos oss sen valp.
    Så fort barnen sitter och äter sitter hon under dem och tigger extremt. Helt besatt.
    Går stora dottern (3 år) med mat/tallrik i handen kommer hunden och hoppar upp på henne och snor maten ur händerna.
    Dottern blir så klart jätte ledsen.
    Dukar vi fram mat på bordet är hon genast där och steppar på bakbenen för att nå.
    Dukar vi på vardagsrumsbordet är hon uppe på bordet direkt även fast barnen sitter och äter från tallriken.

Lilla dottern på 1 år blir också av med allt i sina händer om hon inte sitter högt upp och äter.

Har försökt lära denna lilla vovvse att när vi äter ska hon vara i hallen, men under 1 års tid har hon fortfarande inte lärt sig.
    Nu har detta gått så långt att vi måste släppa ut henne i trädgården varje gång vi ska äta.

För oss har detta blivit ett väldigt stort och jobbigt problem då dottern på 3 år blir helt överkörd av denna hund numera. Dottern kan inte längre hjälpa till att duka fram mat för då kommer hunden och tar de på vägen till bordet och frukost mys elr mys med nått gott i soffan går inte alls längre.

Är de dominans mot barnen elr är det bara att hon kommit på ett sätt att få mat lätt?

Vi säger till hunden varje gång och visar henne till hallen men lika fort är hon tillbaka.
    Hur ska vi få henne att sluta, elr går de inte??
    Detta är inte hund som ligger inne hela dagarna utan är aktiv ute .

• Svar på tråden Hjälp men tjuvaktig hund
  • juliaannaeva

Sätt upp något så hon inte kommer från hallen, men ändå ser er...
    Det är nog viktigt med gränser annars tar dem små djuren för sig! (har en likadan hemma, dock vågar han inte sno våran mat)

• Ladybird12

Sätter i bland för, då sitter hon och gnäller. Och ja vill ju så gärna att de ska funka. Att hon ska lära sig och de ska vara lugnt och skönt under måltider. Det blir sån stress för både mig och hunden varje måltid för att ja måste komma ihåg att passa på barnen och vi springer fram och tillbaka jag och hunden
    Men får väl börja köra galler igen och försöka träna bort pipljuden istället kanske.

• kakmonstret123

Hur kommer det sig att hon sitter under just barnen? Det är inte för att dom ibland då och då slänger ner en matbit till hunden? För i så fall är det viktigt att lära barnen också att det absolut inte får ges något till hunden vid matbordet, utan att man ger det i skålen när måltiden är klar. Och att vara väldigt konsekvent med detta. Likadant vid vardagsrumsbordet, att gå och lägga ett eventuellt chips i hundmatskålen i så fall.

Hur bestraffar ni hunden när den tigger? Det är viktigt att markera ett felaktigt beteende med en väldigt arg röst, det fungerar inte riktigt att bara säga fy med ungefär normal eller lite argare röst.

• juliaannaeva

Ja o dem där gnällen kan verkligen göra ont i hjärtat! :/ men tyvärr får man nog ta den fighten för att få allt att gå ihop!

• Ladybird12

Hon sitter vid barnen för att hon vet att hon kan sno av dem.
    Barnen ger inte mat till hunden, dom tycker själva inte om hunden längre när hon hela tiden tar maten för dem.
    Men sen ramlar de ju alltid ner några matbitar när en 3 åring och en 1 åring äter.
    Vi är tydliga med att ska dom ge så gör man de efter vi har ätit.

Hunden är ju inte längre snäll mot barnen utan naffsar hej vilt efter händer och mat när dom rör sig på golvet.
    Känns som att hon tappat respekten helt för barnen, men hur får man henne att fatta att hon är lägre rang än barnen?

Vi säger till hunden arg och säger till henne att gå ut i hallen och visar henne ut.
    Sen tar de inte lång tid så kommer hon smygandes så tyst hon bara kan.
    Börjar varje måltid med att visa ut henne och sen fortsätter de så fram och tillbaka tills vi ätit klart och när vi ställer oss upp och dukar av blir de fullt ös på hunden som då skäller och springer som en dåre och tigger och kollar barnen.

• juliaannaeva

Låter som lite dominans beteende! Hon var kanske van vid att vara i centrum innan dem små kom!

• Joico

Dominans och rang är artspecifikt och mig veterligen är hundar och människor inte samma art. Alltså är det ingenting som handlar om nån "dominans" eller "rangordning".

Lättast är väl att ni sätter upp ett kompostgaller för dörröppningen när ni ska äta och inte tar bort det förrän ni är klara. Man behöver inte krångla till det så väldigt

Dessutom är det viktigt att ligga steget före. Förebygg!! Var inte där när hunden redan gör nåt den inte får, då har den ju redan lyckats. Se till att den slipper göra fel, det kommer man oerhört mycket längre med.  

• Ladybird12

Ja, jag tror att de är dominans. Hon var ju min bebis innan barnen kom.
    Så när barn nr två kom blev nog droppen för henne.
    Men hur lär ja henne att hon är lägre rang.
    Och går de ens att träna bort detta tjuvbeteende? Elr ska vi aldrig kunna äta med henne lös nått mer?
    Kanske bara till att  inse, och börja ha galler igen.
    Tycker så synd om henne bara, vill ju att hon ska trivas i flocken också och att allt ska funka.
    Fruktstund i gräset nu sommartid är ju inte ens att fundera på tyvärr. Korvgrillning  i skogen i vintras funkade inte heller längre. Känns så fel allt just nu.

• Fanny b
    Ladybird12 skrev 2012-07-22 22:15:59 följande:
    Hon sitter vid barnen för att hon vet att hon kan sno av dem.
    Barnen ger inte mat till hunden, dom tycker själva inte om hunden längre när hon hela tiden tar maten för dem.
    Men sen ramlar de ju alltid ner några matbitar när en 3 åring och en 1 åring äter.
    Vi är tydliga med att ska dom ge så gör man de efter vi har ätit.

Hunden är ju inte längre snäll mot barnen utan naffsar hej vilt efter händer och mat när dom rör sig på golvet.
    Känns som att hon tappat respekten helt för barnen, men hur får man henne att fatta att hon är lägre rang än barnen?

Vi säger till hunden arg och säger till henne att gå ut i hallen och visar henne ut.
    Sen tar de inte lång tid så kommer hon smygandes så tyst hon bara kan.
    Börjar varje måltid med att visa ut henne och sen fortsätter de så fram och tillbaka tills vi ätit klart och när vi ställer oss upp och dukar av blir de fullt ös på hunden som då skäller och springer som en dåre och tigger och kollar barnen.

Jag tror inte eran hund inser att konsekvensen av detta beteende är att hon visas ut från rummet.  Vad jag skulle göra i detta fall är att först träna förbudsövningar så att hon förstår innebörden av erat förbudsord. Sedan ha ett halsband/koppel på hunden under måltiderna. Minsta tendens till att hunden försöker ta mat från barnen, ta tag i kopplet och säg "nej", eller vad nu erat förbudsord är.  Som jag tolkar hundens beteende så respekterar hon inte barnen samt att hon inte lärt sig att inte ta mat från era händer på detta sätt. Det du och din sambo kan göra är att försöka lära eran hund att inte spontant ta mat från era händer. Ni kan t ex visa att ni har godis i handen, om hon försöker komma åt godiset stänger ni handen. När hon för en kort stund ignorerar handen öppnar ni den och säger varsågod.

Hundar som får tigga kan också utveckla denna konst, och börja sno mat på detta sätt. Nu vet jag ju inte om ts medvetet gett hunden mat vid matbordet men då hunden lärt sig att barnen kan tappa mat så har den i alla fall lärt sig själv detta. Detta kan förebyggas genom att lära hunden att ligga ned på en speciell plats i köket under måltiderna, samt när ts med familj äter framför TV:n    
  • Ladybird12

Oki, ska öva med godis i handen.
    På oss vuxna tar hon inget ur handen innan vi sagt varsegod.
    Bara på barnen hon snor.
    Funkar de även om de är vi vuxna som gör övningen? Kommer hon fatta att de gäller även döttrarna?
    Finns de någon bra övning som min hund och dotter på 3 år kan klara av?
    Så hunden fattar att dottern bestämmer över hunden?

• Fanny b
    Ladybird12 skrev 2012-07-22 22:53:31 följande:
    Oki, ska öva med godis i handen.
    På oss vuxna tar hon inget ur handen innan vi sagt varsegod.
    Bara på barnen hon snor.
    Funkar de även om de är vi vuxna som gör övningen? Kommer hon fatta att de gäller även döttrarna?
    Finns de någon bra övning som min hund och dotter på 3 år kan klara av?
    Så hunden fattar att dottern bestämmer över hunden?

Det finns ju ingen garanti men min tanke är om att hon lär sig att låta bli att bli  nyfiken på era öppna händer så har hon det lättare för att motstå att hoppa efter mat era barn har i handen. Om eran dotter är med på det kan ni testa samma övning på henne. Det vill säga, hon får ha godis i handen och stänga den när hunden är intresserad av den.  Givetvis bör ni då hindra hunden från att hoppa efter handen,  genom att t ex hålla i hundens halsband. Det dottern då belönar är att hunden inte alls ska intressera sig för den öppna handen. 

Eran dotter kan göra de övningar med hunden, som  den redan kan. T ex träna sitt, ligg etc. Ni kan också låta dottern lägga ut saker/godis som hunden får leta efter. Dottern kan då säga sitt/ligg till hunden och sedan gå iväg och lägga ut godiset/ föremålen, och sedan gå till hunden och säga åt den att leta. Om hunden går iväg, ha den kopplad  och så får dottern gå tillbaka och säga åt hunden att sätta sig eller lägga sig igen. 

Ett bra sätt att träna kontakt med sin  hund är att låta den balansera på nedfallande träd, hoppa upp på stenar. Om ni inte tränat detta innan med eran hund, gör det först. Sedan dottern få göra samma sak. Ni kan också låta hunden leta efter dottern. Dottern får springa iväg och gömma sig, sedan får hunden leta rätt på henne.    
  • Ladybird12

Tack för tipsen.
    Ska prata med dottern i morgon och visa henne vad hon kan göra med hunden så kanske dom så småningom kan komma lite bättre överens.

• Fanny b
    Ladybird12 skrev 2012-07-22 22:42:00 följande:
    Ja, jag tror att de är dominans. Hon var ju min bebis innan barnen kom.
    Så när barn nr två kom blev nog droppen för henne.
    Men hur lär ja henne att hon är lägre rang.
    Och går de ens att träna bort detta tjuvbeteende? Elr ska vi aldrig kunna äta med henne lös nått mer?
    Kanske bara till att  inse, och börja ha galler igen.
    Tycker så synd om henne bara, vill ju att hon ska trivas i flocken också och att allt ska funka.
    Fruktstund i gräset nu sommartid är ju inte ens att fundera på tyvärr. Korvgrillning  i skogen i vintras funkade inte heller längre. Känns så fel allt just nu.

Hunda börjat sno mat har svårt att låta bli det, men i ditt fall så tror jag det mera handlar om att eran hund lärt sig att barnen gör inget motstånd när hon stjäl mat av dem. Det behöver inte bero på att de är just barn, utan bara att hon  känner att hon inte måste respektera dem. Min ena hund har ett likartat beteende mot min ena förälder. Hon får mat vid bordet av denne, och det har lärt henne att lägga huvudet i dennes knä. Vid ett tillfälle blev hon otålig och visade tydligt att hon ville ha dennes mat. Detta beteende i sig är respektlöst men är kopplat till min förälder och inte till gäster. Gäster som inte ger henne mat vid bordet bryr hon sig inte om.

I erat fall skulle jag i första hand fokusera på att lära hunden att ignorera barnen när de äter/har mat i hunden. Om ni inte kan ha henne lös i köket när ni äter, ha henne kopplad och säg åt henne att ligga ned.  Samma sak vid fruktstunden i gräset, ha henne kopplad och säg åt henne att ligga. Belöna henne med godis när hon ligger. När det fungerar bra med koppel, använd en långlina, sedan kan ni testa henne att vara lös.
  • Ladybird12

Tack igen för tips. Ska prova och träna här hemma. Denna lilla hunddam är dock väldigt energisk och hjärnan går på högvarv när hon inte fattar vad vi menar. Att ligga stilla och vara passiv är inte nått hon är duktig på men får vi verkligen ta tag i detta. Har provat klicker träning en period med henne, men tyckte hon blev så stressad när hon inte förstod vad ja menade så vi la ner det Tyckte ändå ja gjorde så noggrant och korrekt som möjligt med inlärning och lätta övningar. Har en hund till, modell större och hon reagerar inte alls så stressat på klicker.

• dezibel

Stjälande och matfixering beror många gånger på att hunden faktiskt är hungrig. Ni har inte bytt foder eller ökat motionen med hunger som följd? Är det hunger som utlöser tjuveriet spelar det ingen roll hur mycket ni tränar, en hungrig hund kommer fortsätta sno mat oavsett.
    Testa att ge henne ett mellanmål innan ni ska äta och se om hon är lika fixerad.

• Joico
    Ladybird12 skrev 2012-07-23 01:18:35 följande:
    Tack igen för tips. Ska prova och träna här hemma. Denna lilla hunddam är dock väldigt energisk och hjärnan går på högvarv när hon inte fattar vad vi menar. Att ligga stilla och vara passiv är inte nått hon är duktig på men får vi verkligen ta tag i detta. Har provat klicker träning en period med henne, men tyckte hon blev så stressad när hon inte förstod vad ja menade så vi la ner det Tyckte ändå ja gjorde så noggrant och korrekt som möjligt med inlärning och lätta övningar. Har en hund till, modell större och hon reagerar inte alls så stressat på klicker.
    Hur har du använt klickern? Dvs. vad gjorde ni? Vad gjorde ni när hunden blev stressad? Klickern är ju egentligen ingenting annat än en otroligt bra markör för att visa hunden när den gjort rätt. 
    Shejpade ni kanske? Vad hade du för krav? Kanske kan du sänka kraven eller använda lockande istället?
  • Ladybird12

Tror inte de är hunger, vi har inte ökat promenad elr bytt foder.
    Hon har sin matskål framme då hon är en sån som går och småäter hela tiden. Funkade inte med fasta tider för henne som med den andra hunden.

Klickern tränade vi in enligt instruktioner så att hon fattar att klick är belöning.
    Sen testade jag med att lägga ett plastlock på golvet och ville att hon skulle lägga tassen på.
    Funkade kanon! Hon testade sig fram och tillslut la hon tassen på.
    Men sen när ja tog bort locket och tog fram en liten låda som ja ville att hon skulle nosa på var hon heeeelt lås i att hon skulle lägga en tass på.
    När inte belöningen kom kör hon igenom alla sina komandon hon kan, sitt,ligg,snurra mm.
    Hon testar sig inte fram med nått nytt.
    Vi testade bara korta stunder för att inte hon skulle bli så frustrerad men varje gång ja tar fram klickern går hon upp i högvarv.

Men som sagt så är de nog passivitet hon behöver träna på. Att kunna slappna av och inte använda hjärnan hela tiden.
    Men de är väl kanske lite så som pudeln är.

• Fanny b
    Ladybird12 skrev 2012-07-23 18:52:58 följande:
    Tror inte de är hunger, vi har inte ökat promenad elr bytt foder.
    Hon har sin matskål framme då hon är en sån som går och småäter hela tiden. Funkade inte med fasta tider för henne som med den andra hunden.

Klickern tränade vi in enligt instruktioner så att hon fattar att klick är belöning.
    Sen testade jag med att lägga ett plastlock på golvet och ville att hon skulle lägga tassen på.
    Funkade kanon! Hon testade sig fram och tillslut la hon tassen på.
    Men sen när ja tog bort locket och tog fram en liten låda som ja ville att hon skulle nosa på var hon heeeelt lås i att hon skulle lägga en tass på.
    När inte belöningen kom kör hon igenom alla sina komandon hon kan, sitt,ligg,snurra mm.
    Hon testar sig inte fram med nått nytt.
    Vi testade bara korta stunder för att inte hon skulle bli så frustrerad men varje gång ja tar fram klickern går hon upp i högvarv.

Men som sagt så är de nog passivitet hon behöver träna på. Att kunna slappna av och inte använda hjärnan hela tiden.
    Men de är väl kanske lite så som pudeln är.
    Genom att lägga spår eller låta henne leta upp godis/leksaker får hon koncentrera sig samtidigt som detta är övningar som tröttar ut hundar. Du kan t ex göra sådana övningar och sedan träna på passivitet. När hon ligger ned kan du lära henne ligga med hakan i backen. Genom detta får hon något att koncentrera sig på när hon är kommenderad att ligga still.
  • Ladybird12

Lite uppdatering om kaoset här hemma.
    Jag ger snart upp. Orkar inte ha de så här varje måltid, Varje matlagning.
    Hunden är totalt sönder stressad så fort mat kommer fram. Jag blir stressad och de blir en ond cirkel.

Vi tränar, utan något resultat alls. Hunden tappar fokus för minsta lilla fluga, vind, elr löv som far förbi.
    Stackarn är alltid på helspänd.
    De har ju inte gått så lång tid förstås, men ingen förbättring har hänt här.
    Tror inte hon trivs här hemma med en hund till och två barn under 4 år, I vårt minimala hus, lite svårt för henne att kunna gå helt undan och få lugn och ro. Även om barnen inte rör henne är dom ändå runt om kring och far och tjoar.
    Kanske har de blivit för mycket för hunden sen de sista barnet kom och vi flyttade till huset.
    Känns så fel allt ihop. Jag känner mig så elak mot henne när ja tänker på hur bra hon mådde och hade de innan barnen kom. Och hur mkt bättre hon haft de hos en familj med äldre barn som inte tar allt uppmärksamhet från henne, utan skulle ge henne istället.

Svar på tråden Hjälp men tjuvaktig hund