• Janniiique

Nattskräck

Min dotter är 5½ år och lider av nattskräck, och har haft det sedan hon var liten. Bvc säger att det ska växa bort men har hört det i snart 4 år. Hon blir helt hysterisk, skriker, grinar, går upp och går, pratar och slår sig själv. Vi har testat allt men ingenting fungerar, som mamma är det otroligt jobbigt att sitta och titta på och inte kunna göra någonting. Vi sitter där inne med henne under tiden det håller i sig, i ca 5-15 min, och sen somnar hon av sig själv.

Vi har varit i kontakt med barnpsykolog men samma sak där, det växer bort. Men finns det nånting att göra? Ska vi ta kontakt med en barnläkare? Så här kan det inte pågå längre, jag börjar ge upp hoppet om att det ska ge med sig.

Tacksam för svar.  

• Svar på tråden Nattskräck
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om er dotter hamnat i en vana som är svår för er alla att bryta. Du säger att ni prövat allt, men jag föreslår att ni försöker hjälpa henne att bryta sitt beteende som ju orsakar obehag för er alla.
    Börja med att prata med henne på kvällen och säg att ni ska hjälpa henne att bli av med nattskräcken. Berätta också att ni kommer att vara med henne och väcka henne när det startar genom att ta henne i knät och sitta så tills det gått över. Alla drömmar går att bryta och syftet med det här sättet är att vänja in ett nytt beteende där hon så småningom lär sig att vakna av sig själv när de hemska drömmarna kommer.
    Så ännu lite mer tålamod, men tydlig hjälp att avbryta kan hjälpa till att förändra situationen.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

• Janniiique

Fast, hon vet ju inte själv att det pågår. Och om vi tar upp henne medan hon har nattskräck blir det bara värre. Ja, men tack ändå!

Svar på tråden Nattskräck