• Anonym (Spara)

Hur mycket matpengar för 2 vuxna & 2 barn?

Ska försöka spara till en budget. Våran har gått åt när min man var sjukskriven
    Vi har efter alla räkningar och bensin, aktiviteter för barnen ( hockey osv, ) 6000 kr kvar. Ganska mycket. Så tänkte att vi kan lägga undan iallafall 2000, kanske mer..

Tips? Tankar? Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur mycket matpengar för 2 vuxna & 2 barn?
  • Anonym (4-6 tusen)

Ca 6000 kr/mån går det här också vissa månader, fast när vi gör som man "ska" och skriver veckomatsedlar så blir det mindre. Då handlar vi strikt efter vad som går åt till veckans mat när vi storhandlar. Kompletterar med extra mjölk och mackor bara i princip. Då kan vi komma ner i ca 4000 kr/mån. mindre är det svårt att komma undan med. Kött och vissa andra produkter är vi noga med kvalitet, men basvaror kan vi köpa från t ex ICA basic-sortimentet eller liknande med lägre pris.

• Anonym (Spara)
    Bellatrixx skrev 2012-07-27 23:46:57 följande:
    2500/månad. Storhandling 1500 och sedan veckohandling 1000kr/250kr vecka.
    hur många är ni då?

Tack alla!
  • Bellatrixx

Vi är "bara" 2. Men snart är vi tre så då kommer väll även matkostnaden att höjas med barnets ålder. Dock kommer det inte bli några jätte-summor

• Anonym (Spara)

ok då kanske 4000 är ok summa, men vill spara..

• Anonym

Vi har två barn på 2 och snart 4 år och lägger 5500 kr i månaden på mat/hygien/blöjor/städartiklar. Vad vi exakt lägger på jälva maten vet jag inte eftersom vi handlar lite annat på Ica också. Men kan väl tänka mig att 4000 kanske är mat? Låter väl ganska rimligt.

• Anonym (Spara)

ja...

skiljer det sig på ica och willys i priser? någon som vet?

• Anonym (N)
    Anonym (Spara) skrev 2012-08-04 22:46:38 följande:
    ja...

skiljer det sig på ica och willys i priser? någon som vet?
    Willys är lite billigare, jobbar där så har lite extra koll på priserna när man åker nån annanstans och handlar ibland :)
  • Anonym (slösa)

Vi, 2 vuxna och 2 tonåringar spenderar ca 8000 i månaden på mat och förbrukningsvaror när vi inte handlar på Willys eller planerar bra. Ekologiskt kött för det mesta, men även annat ekologiskt. Det drar iväg. Jag tycker att det är onödigt dyrt med mat. Ska kolla ICAs Billiga veckan och även handla på Willys som är förvånande billigt.

• Anonym (Spara)

tack alla, borde handla på Willys... men ibland så har dom inte allt man vill ha, ingen chark osv...

Svar på tråden Hur mycket matpengar för 2 vuxna & 2 barn?