• theo05

Kan hundar vara förkylda???Eller vad e fel m min hund???

Min vovve har varit konstig sen igår.. Han är så himla rastlös, kan inte ligga still , han får ingen ro.. Tidigare har han gjort så om han haft ont, men jag har undersökt honom å han verkar inte ha ont.. Han lider av hotspots, men jag hittade inte något sår heller.. Däremot är han snustorr om nosen, fast lite snorig om man kan säga så... Han har en liten spricka i tassen, men den är inte varm som om han skulle ha en infektion..
    Snälla kan någon göra mig lite klokare???? Vad e fel??

• Svar på tråden Kan hundar vara förkylda???Eller vad e fel m min hund???
  • Dahlstedt

Klart att hundar kan vara förkylda!
    Har du tagit temp på honom?
    Han kanske har feber....

• Våra Liv

har han varmnos brukar dom ha feber o kan katter ha förkylningar åså kan hundar det med

• theo05

jag har tyvärr ingen temp som jag kan tempa honom med..
    Han verkar lite bättre nu, han e inte lika torr om nosen, men han går fortfarande omkring som en osalig ande å gömmer sig.. något e ju fel.. ja, ja tack för svaren, det ger väl sig, annars ringer jag vet.
    jag skäms lite..Har haft honom i 6 år och vet inte att hundar kan vara förkylda...

• Mika86

Klart att de kan va förkylda.
    Kolla tempen, de kan ju ha feber de oxå.

• wellah

snörvlar och hostar han är det säkert kennelhosta... det är vanligt..... viktigt med vätska om han känns varm, rådgör med veterinär..... hotspots fick vi bort med 150 kr schampoo från djuraffärn... helt underbart

• nojjan

hmmmm (harklar mig) ursäkta... Detta är lite pinsamt då jag är en sån som tror jag vet ALLT om hundars hälsa...
    Vad är hotspots??

• theo05

det är vätskande sår som uppkommer spontant..

• mogreta

Enligt mej kan hundar vara förkylda!
    Min vovve var det i förra veckan då han hostade och var varm om nosen i ett par tre dagar.

Enligt min envisa granne kan inte hundar vara förkylda eller så är det ytterst ytterst ovanligt.

Kanske nåt att "googla" på

• nojjan

Kan det uppkomma typ ruvor i huden då? Så de tappar päls?

Mina hundar har varit förskylda! Hundar kan bli förkylda lika väl som människor.
    De hade kennelhostan i våras i ca. en vecka eller nåt. Rådfrågade vet. och han sa bara att jag skulle ge dem mycket vätska, inte aktivera dem förmycket och kolla tempen regelbundet! Får hunden feber ska man åka in till veterinär!
    Vet. sa också att just kennelhosta smittar väldigt så jag skulle undvika att hundarna träffade andra hundar, till två veckor efter symtom uppstått.
    Oj! Nu banade jag iväg här! Det va ju ingen hosta din hund hade!
    Men som alla andra har sagt så Ta tempen! Köp en termometer till hunden det första du gör imorrn!
    Vi har ingen till oss själva, men till hundarna. Självklart!

• nojjan

Jag menade: tills två veckor efter symtomen SLUTAT!

• nojjan

Puff

Vill fortfarande veta min fråga i föregående inlägg om hotspots....

• theo05

nojjan.
    det blir först ett blött sår, som sen blir en ruva och de tappar päls på det området..dels för att de slickar sig och dels av själva såret antar jag.. det har kommit i perioder på vår hund ibland har han haft fem-sex sår åt gången..

för att underlätta läkning och undvika att det blir stooora sår så ska man raka bort pälsen på och lite utanför såret, så det kan luftas ordentligt..och göra rent hela tiden, man kan smörja med zinkpasta för att torka ut det oxå..

• theo05

de små såren brukar vara som en enkrona och det största vår hund har haft var över HELA bröstkorgen!!! Då var det synd om honom!!

Svar på tråden Kan hundar vara förkylda???Eller vad e fel m min hund???