Inlägg från: Moomintrollet |Visa alla inlägg
  • Moomintrollet

    BF Mars 2013 - Göteborg med omnejd

    Hejsan, 
    Hoppar in i denna tråd jag med är just nu v10+2. Bor i GBG och detta e vårat andra barn (vårat första blev en ängel i v32).
    Massa oroligheter inför denna gång självklart men fått godkänt att få gå på spec.förloss/Kvinnokliniken på Östra och har första tiden där 21/8. Annars har jag redan blivit inskriven o redan gjort 2 VUL bla pga kramp på höger sida o vis blödning....läkaren ansåg att det var kramp pga det hela satt lite snett eller vad man ska kalla det men det har växt bort o sen blödning pga jag går på blodförunnande så moderkakan ska funka bättre denna gång. 
    Än så länge har det sett fint ut på VUL och den har växt som den ska. Tickande hjärta o allt! :)
    På denna bild är den v8+4 o man kan se ögonprickar o lite armar/ben. Otorligt bra skärpa på detta VUL vilket e lite ovanligt men hemskt kul att man kan se detaljer :D



     Vi har än så länge bara berättat för våra respk. mammor för vi ser dem så ofta o man kan ju inte va knäpptyst om sånt här speciellt inte när det inte gick så bra på slutet förra gången. Man behöver lite tankestöd o sånt samt både dem hade nog undrat hemskt mycket varför jag ska till MVC så ofta?! hehehe....
    Min bästa polare o mannens bror har också fått veta men inte släkten, det ska jag avslöja nu till v12 för då ska jag träffa dem (bor i andra städer) så ska bli kul o se deras miner :D  
  • Moomintrollet
    HUTE
    Moderkakan pajade med blodproppar och hade börjat lossna samt en mindre släng av hav.förgift. Kan också tillägga att jag fick grav.diabetes men inte förns v25 vilket är sent sa BM och är nåt relativt positivt med den biten men jag måste akta mig varje gång blir gravid o även sen när jag blir gammal o skröplig kan jag få diabetes2. (Jaaaa såna framtidsplaner!! jehuuu NOT).
    Åkte på högt blodtryck och en trasig sköldkörtel (producerar för lite hormon som sköter alla möjliga funktioner i kroppen samt tillverkningen av tex nervsystemet på nya babyn) så fått ta meds för det (blodkontroller regelbundet) och nu får jag ta blodförtunnande så moderkakan inte ska proppa upp sig igen. Allt som allt äter jag 5tabletter om dan för jag ska ju ha "vanliga" gravid tabletter också...känner mig som en pensionär ibland. 

    Vi saknar henne fortf jäääääättemycket. Man blir som rånad, fått inbrott, fått nån kär person kidnappad-känsla av det hela liksom. Hon hade redan visat sin personlighet i magen så det hela e bara sjukt....Vi har betalat det högsta priset man kan betala o gjort det sjukaste man kan göra i sitt liv....begrava sitt barn.
    Redan när jag va liten tyckte jag det var så himmla hemskt i sagor när nån var tvungen att offra sin förstfödde till nån häxa eller drake för att denne inte skulle döda hela byn el nåt sånt. Har alltid tänkt att DET hoppas jag att jag aldrig behöver göra. Tyvärr blev den mardrömmen sann. 
    Detta va så sent som Nov 2011 så ganska färskt fortf.
     

    Nu till det trevligare.............
    Har gjort 2 VUL hittils och den har växt OK så än så länge är vi lite glad o försöker ta det lungt. Får se om läkaren kanske kollar moderkakans blodtillförsel eller nåt annat mer avancerat på Östra nu på Tisdag. Ingen anning vad de gör för ev extra kontroller. Man kan ju alltid hoppas på mera VUL bilder! ;) 
  • Moomintrollet
    Hute:
    Kroppen återhämtade sig relativt sakta och snabbt på olika plan. Livmodern repade sig på direkten men resten av kroppen bara kollapsade pga sköldkörteln gick sönder. Allt från torr hud över hela kroppen och ingen ägglossning till att jag inte ens orkade vara vaken speciellt längre tider utan sov mest hela dygnen i praktiskt taget hela resten av Nov, Dec o in i Januari?!  Kunde tex åka till sjukhuskyrkan för att fixa nåt med bregravningen eller bara gå till affären för att handla nåt, sen när jag kom hem= zzzzzzzzzzzz i flera timmar.
    När jag fick Levaxin som är syntetiskt hormon så började jag kunna hålla mig vaken o jag var inte så torr mera men ägglossningen tog längst tid och jag har fått ta blodtprover hela tiden för att se hormonbalansen och fått öka dosen 2ggr.
    Ägglossningen startade inte förns nu i Juni så man kan säga att vi träffade rätt på första ägget. Vi försökte redan innan pga att jag va o kollade mig hos GYN och de sa att det fanns äggblåsor som skulle släppa ägg men blodprovet efteråt visade negativt så äggen gick väl sönder eller nåt?!  Har varit riktigt hemskt hela vintern o våren med att bolla både sorg och frustration att inte kunna bli gravid igen. 
  • Moomintrollet

    Idag har jag varit på läkarbesök på Östra o kollade vad de hade att säga om framtidens kontroller mm. 
    Måste springa regelbundet på blodtrycks kontroller, ringa in diabetes siffror fast jag inte har grav.diabetes (än i alla fall) och sen när jag e ca v20-25 får jag springa på extra UL på sjukan.
    Hmmm kommer inte ha tid för nåt annat hela hösten o vintern!! Hehehehe 

    Läkaren gjorde en snabb UL också för att se att den hade växt o levde för den delen med! :O
    Alltså det var hel komiskt!!! Det första vi såg var att den viftade med armen som om den hälsade oss välkomen in?! och sen sprattlade den med benen som om den sprang där inne Hehehehe (inte för jag kände det tyvärr, det hade varit roligt att redan känna sånt). Allt såg fint ut och den är nu ca 4cm med ett fladdrande hjärta :D :D :D
    Ingen bild däremot men jag lever på gött på det lilla jag fick se i ca 5min.

    Är det nån som har udda kravings? Tydligen gillar denna baby Whopper hamburgare???!!! (försöker hålla mig borta en del trotts allt eftersom det e skräpmat). Därav säger jag till min man att det säkert e kille där inne Hehehe. Förra var en tjej som fick mig att äta/dricka av allt som smakade päron....det lustiga i det är att innan gillade jag inte päron alls. 

  • Moomintrollet
    Hute:
    Vad snäll hon va :) så gjorde tanten på labet för ig sist också, tyckte jag var hemskt praktiskt o varför gör de inte så för alla istl för att slösa nålar? E inte heller speciellt förtjust att stickas konstant eller nånsin för den delen.
    Just nu måste jag plåga mig själv i fingrarna i en hel vecka för läkaren på Östra ansåg att jag måste meddela sockervärden själv eftersom jag vägrar en Glukostest. Sist jag tog det var jag i v25 och jag mådde så pyton och mådde ännu värre när jag kom hem och fick andnöd så jag trodde helt ärligt vi skulle va tvugna o ringa ambulans både för mig o för den lilla inne sparkade helt hysteriskt i protest. Skakade i 24tim efteråt. Fattar inte att de kan påstå att det e lika med att äta en JAPP?! tror jag så mycket jag vill på! Oavsett så äter jag inte "godis" till frukost ändå så inte konstigt man måde superilla.

    FruRundberg:
    tack, jo vi hoppas massor, än så länge ser allt bra ut. :) 
  • Moomintrollet

    Halloj här inne, länge sen jag vart inne o läst. Ser att andra också hoppar in o ut med inlägg så kanske inte behöver skämas så mycket. Läste ialf hela tråden för att ha koll på va ni haft för er.
    Hemskt tråkigt där för KillerQueen, som det hade tystnat för o varit det i redan 3-4v innan upptäckten :( 

    Vi har varit på KUB sen sist och fick nya bilder, skelettet syndes väldigt mycket i just underkäken så var väldigt betonat där och mannen tyckte den såg ut som Homer Simpson?!?! :P Lite elakt men jaja det ska väl börja med skelett nånstans först! Hoppas bara den e sötare än Homer när den kommer ut HAHA

    Dags för RUL nu 18/10 o e jätte pirrig för om vi ska få se vad det ska bli samt om BM kommer anse att den är i rätt vecka el ej? Förra gången sa hon att jag fick "backa" en hel vecka och det slutade ju med död bebis i v32 som var undernärd pga dumma moderkakan. Eftersom jag tar meds nu för att den ska försöka hålla sig normal o ge bra näring så hoppas vi INNERLIGT på att hon säger BF vid 14/4 eller max backar 1-3dagar. Who knows kanske vi får hoppa framåt? hahaha neee vet inte om man kan de ens?? då kanske den e sjuk av nåt annat istl typ sköldkörteln e förstorad på den så att den överproducerar hormon o blir en jättebebe på 5kg=Ksnitt nästa!! :O aaaaaaahhh.....
    Neee ja bara freakar out mig själv med det ena o andra....skärpning på mig! DET SKA gå bra denna gång!!!

    Nya bilder kommer vi köpa och kanske vi kan se om den får mitt el pappas huvud denna gång? Förra gången va det pappas huvudform...faktiskt helt förvånad att det ens gick o se på en UL bild!? Var lite -Den DÄR nacken o pannan känner vi mycket väl igen! HAHAHA Han har nämligen rätt högt o smalt och jag är mer rund i skallen så är rätt stor skillnad. 
    Det bästa är däremot när babyn väl e ute o man ser vilka delar den fått från vem som tår, fingrar, ben, näsa mm. Det var verkligen fascinerande att nån hade kopierat små bitar av ens egen kropp o nu såg man dem från en annan vinkel. En förlängning av en själv <3 <3 <3 kanske låter ego men det e bara ren kärlek när man ser att den är verkligen DIN baby som är gjord av dig! 

    PS) inget fel på att bli adopterad el adoptera barn alls bara att det e väldigt lustigt o sen en kopia av sig själv i miniform :)  

  • Moomintrollet

    hello? dog tråden helt plötsligt?

    *Vad har ni haft för udda kravings tjejer?
    *Finns det något som ni inte tål mera tom får allergi reaktion av?
    *Eller finns det nåt som ni tycker jätte äkligt nu eller kanske helt enkelt fått annan smak just nu? 

    1) Själv har jag börjat gilla pizzasallad lite väl mycket, nåt med det ättriga i det men det måste ha röd paprika i också för lite söthet. Annars har det helt flippat loss på Whopper?!?! Håller mig fortf i kragen men hade säkert kunnat äta en 2ggr per vecka utan problem om jag tillät det.

    2) Har fått allergisk reaktion på rädisor?! aldrig fått innan så måste testa äta dem efter förlossningen också o se om det e nåt permanent el ej. Tycker de kan fräsha upp en sallad lite grann så synd att ta bort.

    3) Tål inte smaken av saker med hallon eller lingonsylt just nu, det är för syrligt och sött samtidigt. Mycket udda.  

    En annan grej e jag har blivit allergisk mot min svärmor.....e bara så trött på beteendet just nu....*spyr lite här tyvärr som ni får läsa.....OM ni orkar*
    Tål absolut inte kokkaffe lukt (inte så gla i bryggkaffe heller) men min svärmor insisterar på o laga det ändå o visar ingen respekt alls för att jag tycker det luktar avlopp/bajs. Eftersom bryggkaffe går lite bättre för det inte e lika stark lukt så borde hon ju gå med på det för tillfället men nope.....vi som e snälla o låter henne bo hos oss pga hon blivit änka i år. Har sympati för henne men hon har ingen sympati alls med mat grejer el kaffe mot mig o fattar inte alls graviditets hormoner trotts hon haft 2 själv?! Samma gammla tråkiga gurka/tomat/salladsblad som sallad till all mat, bara kött kött kött nästan tills vi vägrar äta det o kräver sallad, fisk eller kykling samt så lagar hon samma grejer typ 3ggr i veckan?!?! Noll fantasi!! OK människan e från en annan kultur och "hela" 58år förtids pensinär men snälla LÄS EN KOKBOK ELLER 5 åt minnståne! Jag har fått lära henne hur man tom kokar ris korrekt!? #P Jag försöker laga en del mat själv men hon betämmer grejer på morron eller dan innan utan att ens fråga mig om det e OK el vi vill äta det. Går inte att säga nåt för det går in o ut genom öronen....hjälper inte ens o tjöta på na. Hon hör vad hon vill höra. Visst hon e trevlig men de e verkligen dags för henne o skaffa egen lägenhet snarast! Gu nåde henne om hon går imot våra regeler ang framtida barn då får hon en utskällning utan att jag diskuterar det med min man innan. Vi har tex bestämt att barnen ska inte få godis pga det finns diabetes i familjen o lite andra anledn. Hoppas hon inte bryter mot den för då e hon ju igentligen elak mot barnen som får ett sockersug. Hon har själv diabetes. 

  • Moomintrollet
    Emmagha:
    Lamyai:

    Det verkar som det helt beror på vilken BM man får på vanliga RUL på Östra.
    Vi var där idag och hon hade inga problem alls med att kolla eller säga sånt. Jag kunde inte se nåt själv i förbifarten och BM sa att hon trodde hon såg nåt som "hängde" där så kanske vi har en pojke. Ska boka privat UL ialf precis som förra gången för just det med kön kollen så verkar BM verkligen inte vilja frysa bilden tillfälligt som med alla andra mätningar så man ser själv utan bara hon säger i förbifarten att hon "tror det e en så el så". :(

    Ska boka själv hos Barnmorskegruppen för de va jättebra sist och hade s*itbra skärpa på sina skärmar (man verkligen såg blygdläpparnas form så ingen chans att ta miste) samt de verkligen stannade till o zoomade så man hann se själv. Dessutom kan man köpa extra och ibland få gratis nya ultraljudbilder på själva bebisen (alltså inte köns delar hehehe). Kostade en 500lapp då o har för mig de e samma nu.
    Jag kan inte hålla mig för jag känner att jag kan koppla än bättre med bebisen när man vet kön o vilka namn man ska rikta in sig på, inte för att kön e så viktigt igentligen men det är just val av namn som får mig att känna mig i bättre kontakt med den redan innan den kommer ut. 

  • Moomintrollet

    Förra gången jag frågade så blev BM hemskt barsk o undrade varför vi ville veta så jag sa att det inte va för att vi ville bestämma vilken färg vi skulle måla babyrummet utan mer vilken namnlista vi skulle koncentrera oss på eftersom det blir dubbelt upp o förvirrande med både kille o tjej lista :( ialf för oss e de så....
    Denna gång sa jag bara att vi ville veta vilken lista vi skulle kolla på igen men hon verkade inte så barsk som den andra så behövde inte lägga på så fett med ursäkt för de hela som tur var. 
    Vet inte om de tror att man kommer skada bebisen för att de e fel kön?? hallå man e redan v18 så om man inte e i en olycka eller skadar sig själv i det hela så går det inte o göra tidig abort mera. Tror det e mer en kultur sak från visa andra länder men samtidigt tror jag att när de människorna väl bestämt sig för att bo här så idds de inte bry sig lika mycket som hemma i tex Indien (som ja hört skräck historier om :(   ) 

     Emmagha
    Den lille verkar vilja trycka eller sparka direkt på kanten av moderkakan :( de gör lite ont faktiskt. Den sitter frammåt på höger sida så jag känner inte så ofta när den sparkar dit men om det e som sagt på kanten så gör de ont tyvärr. Känns som nån sticker ett finger in i magen på en och slutar inte köra in den in o in....
    Annars så sparkar den ibland eller kanske den boxas? jag vet ju inte exakt hehehe.... rätt ofta på vänster sida och repeterande som om den gör nån steppdans där inne :P  
    Om den rör på sig när jag lagt mig i sängen så brukar jag komma på mig själv att ligga o le i mörknet....känns lite fånigt men bryr mig inte för de gör mig så glad o det e mysigt. :D 

Svar på tråden BF Mars 2013 - Göteborg med omnejd