Möjligt bedrägeri - vart vända sig?
Idag ringde det en dolt nummer till hemtelefonen och mannen svarade. Det var någon som pratade dålig engelska (sade sig ringa från Kalifornien) och som fortsatte prata även fast mannen sade till honom att han måste ringt fel. Han i telefonen sade att han ringde på grund av vår "windows computer", och rabblade sedan upp varför, på väldigt dålig engelska så mannen hörde inte vad han sade. Sen fick jag honom att lägga på. Någon minut senare ringde det dolda igen men vi svarade inte. Det har ringt dolt nummer i någon vecka men jag har inte svarat, kanske är det samma som ringde nu, kanske inte.
Vår dator är inte beställd från USA, vi har inte hört av oss till någon angående datorn och att vi vill ha hjälp med den.
Det känns väldigt lurt och det känns som att man borde berätta för någon (polisen/whatever?) OM det nu är så att det ringer personer/grupper till svenska telefonnummer angående deras datorer. Eftersom vi inte lyssnade klart på vad han i telefonen hade att säga så vet vi ju inte hur det skulle utvecklas. Tänkte att de kanske ringer för att fråga om uppgifter om datorerna för att... vad vet jag, jag har noll koll på datorer. Men allt var så skumt så jag tänkte bara kolla vad ni anser.