• So Cal

Möjligt bedrägeri - vart vända sig?

Idag ringde det en dolt nummer till hemtelefonen och mannen svarade. Det var någon som pratade dålig engelska (sade sig ringa från Kalifornien) och som fortsatte prata även fast mannen sade till honom att han måste ringt fel. Han i telefonen sade att han ringde på grund av vår "windows computer", och rabblade sedan upp varför, på väldigt dålig engelska så mannen hörde inte vad han sade. Sen fick jag honom att lägga på. Någon minut senare ringde det dolda igen men vi svarade inte. Det har ringt dolt nummer i någon vecka men jag har inte svarat, kanske är det samma som ringde nu, kanske inte.

Vår dator är inte beställd från USA, vi har inte hört av oss till någon angående datorn och att vi vill ha hjälp med den.
    Det känns väldigt lurt och det känns som att man borde berätta för någon (polisen/whatever?) OM det nu är så att det ringer personer/grupper till svenska telefonnummer angående deras datorer. Eftersom vi inte lyssnade klart på vad han i telefonen hade att säga så vet vi ju inte hur det skulle utvecklas. Tänkte att de kanske ringer för att fråga om uppgifter om datorerna för att... vad vet jag, jag har noll koll på datorer. Men allt var så skumt så jag tänkte bara kolla vad ni anser. 

• Svar på tråden Möjligt bedrägeri - vart vända sig?
  • Lacey

Det är ett välkänt bedrägeri, om du googlar på det kommer du få massa träffar.

• Bye baby Bunting
    So Cal skrev 2012-07-23 10:50:31 följande:
    Men ska man höra av sig till polisen och berätta?
    Det är ingen fara så länge ni inte låtit dem ta över er dator via den hemsidan de vill få er att gå in på. De ringer från Indien och låtsas vara från Microsoft. Ingen från Microsoft ringer upp slutanvändare oombedd!
    Yta i all ära, men utan substans kommer man inte långt
  • Joico

Såna samtal är ju ganska "kända", de har stått i både tidningar och varit på nyheter. Så det är inget nytt. Men många går på det ändå.....

• Lacey

Ringa polis skulle vara polisanmäla

• Lacey

Om det är mitt inlägg du syftar på Din Mamma så skrev jag att det inget tjänar till att polisanmäla.

• So Cal

Nej det är just det, vi har ju inget att anmäla haha. I den lilla paniken efteråt ville jag väl bara låta någon veta vad som hänt. Men vi gick inte in på någon hemsida eller öppnade några program på datorn i alla fall.
    Det jag blev nervös över som jag läste på internet var:  

"Under tiden bedragaren underhåller dig med s k datorhjälp installeras ett mycket farlig s k "latent" trojan av typ ZEUS V3, eller VB.gip på din dator vars uppgift är att några dagar efter infektionen påbörja bl. a. att spela in samtliga dina tangentbordinmatningar och överföra dessa till bedragaren."

Som om de kan installera skiten bara hipp happ medan man pratar med dem... men jag antar att det inte är så. 

Svar på tråden Möjligt bedrägeri - vart vända sig?