• Anonym

Hur klingar dessa utländska namn i era svenska öron?

Yishai

Itamar

Itai

Yigal     

Vi har icke-svensk bakgrund och efternamnet passar ihop med dessa namn.  

• Svar på tråden Hur klingar dessa utländska namn i era svenska öron?
  • Modesta
    Anonym skrev 2012-07-23 11:59:38 följande:
    Yishai

Itamar

Itai

Yigal     

Vi har icke-svensk bakgrund och efternamnet passar ihop med dessa namn.  
    Jag vet ju inte exakt hur namnen ska uttalas, men de låter fina Glad

Själva tänker vi dock tvärtom - vi har också utländskt efternamn eftersom min man har invandrade föräldrar. Men vi tänker oss snarare "typiskt svenska" förnamn på barnen för att på så sätt ge barnen namn från både det land och den kultur vi lever i (och som min släkt härstammar från) samt efternamnet från en kultur som de har rötter i.
  • luvah33

Jag har svårt att se hur alla namn ska uttalas, haha! Framför allt det första.. så det är väl det jag tänker då, om ni bor i Sverige, att folk kan ha svårt att uttala det. Men annars tänker jag inget speciellt när jag hör dom. Jag har aldrig hört något av dom innan, vilket/vilka land härstammar dom från?

• Anonym

Jag gillar utlänska namn. Men tycker att folket i det land man bor i ska utan problem kunna uttala dom! Jag och min man kommer ge våra barn turkiska namn, men bara såna som är lätta för svenskar att uttala. Om vi hade bott i Turkiet hade vi gett dom svenska namn som är lätta för Turkar att uttala. Hänger du med ?

• Anonym

Ja, vi vill ju helst att folk ska kunna uttala det... Sh som det engelska sh-ljudet i "shut" eller "shy". Egentligen kan ni ta det engelska ordet "shy" och sätta ett i framför så blir det i princip Yishai  

(De är hebreiska/judiska namn)  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-23 12:07:35 följande:
    Ja, vi vill ju helst att folk ska kunna uttala det... Sh som det engelska sh-ljudet i "shut" eller "shy". Egentligen kan ni ta det engelska ordet "shy" och sätta ett i framför så blir det i princip Yishai  

Dom är för svåra att uttala om ni ska bo i sverige. Haqr ni inga andra namn som är lättare att uttala?
  • Anonym

Och det är ju svårt att ens veta om det är flick eller pojknamn

• Anonym

Hm, vi får väl titta i vår namnbok igen om vi fastnar för något som är lättare att uttala. Vi har lite svårt att komma överens denna gången...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-23 12:11:21 följande:
    Hm, vi får väl titta i vår namnbok igen om vi fastnar för något som är lättare att uttala. Vi har lite svårt att komma överens denna gången...
  • Moniqe1979
    Anonym skrev 2012-07-23 12:07:35 följande:

för mig blir uttalet mer "Jiisaii" av den stavningen hade inte kopplat ett Y till ett Sh ljud

I övrigt så ja lätt fördomsfullt kanske men skulle inte anta att det var någon som är svenskfödd med de namnen utan nysvensk i nån form (utan att det är negativt på någo sätt) kan inte avgöra om det är kvinnliga eller manliga namn...
  • Anonym

Itai betyder typ "smärta" på japanska. ;-P

Vilket språk är namnen ifrån?

Svar på tråden Hur klingar dessa utländska namn i era svenska öron?