Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

Går du in med skor på hemma hos folk?

Nej det gör jag inte, däremot går folk ofta med skor på hos mig, för jag säger åt dem att de inte behöver ta av dom, vilket ofta beror på att jag själv ofta har kvar gummiskorna på fötterna eller som nu när hunden löper, då kan de gott ha på sina skor om de vill alternativt låna ett par tofflor så slipper de få eventuella fläckar på sina strumpor.

Knulla är absolut inte att tänka på!
  • HäckHäxan
    lovegivespower skrev 2012-07-23 13:00:28 följande:
    Men usch hehe! varför tar du inte bara bort blodet direkt i stället hehe!?
    För jag inte går efter hunden 24 timmar om dygnet med skurmoppen såklart. Sen vette tusan om jag har lust att vara hemma varje dag i drygt tre veckor och torka blod och inte komma ut för jag måste torka varje liten droppe som kan hamna på golvet, riktigt så roligt är det inte.

Så även om jag skurar varje dag, så hinner det fortfarande bli några droppar under natten eller medan man varit och handlat osv, vilket ju är skälet till att jag säger åt folk att behålla skorna på om de dyker in på morran eller följer med hem osv, är det skit konstigt så får jag väl vara konstig då.

Kan ju tillägga att hunden enbart vistas i hall och kök då, möjligen tar hon en tur in till toaletten om dörren är öppen. Men här har vi inga djur i sovrum och hunden är ytterst sällan i vardags rummet, enbart om jag är hemma och själv i vardagsrummet, aldrig annars.

Men ja alla former av mens/löpblod är usch, *äckligt*
  • HäckHäxan
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 13:39:22 följande:
    Uj jag inser ju nu att jag uttryckte mig väldigt klumpigt.

När jag var liten och hälsade på hos folk ifrån de orter nämnda så behöll man alltid skorna på och då handlar det om fina skor. Kom man på vintern så hade man med sig inneskor. Som vi gör på fest. För på fest har ju ALLA skorna på sig inomhus, eller hur? Jag hade skolkamrater som t o m hade med sig påsar med innerskor till skolan.

Jag menade inte att det är en klassbarriär idag, men ändå kanske lite.
    Barn/unga sparkar oftast av sig skorna men de vuxna vill gärna behålla dem på.
    Intressant, för jag är uppvuxen i en förort i göteborg, knappast känd för någon nämnvärd klass, vi behöll alltid finskor eller hade med finskor till fest, vuxna som barn. Jag har alltid inneskor, går alltid i tofflor hemma, kan ibland ta med dom till andra och absolut om jag är barfota. Beror såklart lite på vart jag skall osv.

Min släkt är en arbetarfamilj, du vet slaktare, styckare och fabriksarbetare typ, men vi har alltid gjort så. Hade inneskor i skolan också, dock inte högstadiet, för där gick alla med skitna skor och det skulle bara förstört mina inneskor/ tofflor då.
  • HäckHäxan
    Khaleesi skrev 2012-07-23 15:09:54 följande:
    Folk från enklare familjer var ofta vana vid att det var kallt och dragigt på golvet, och behöll skorna på (eller använde inneskor) av den anledningen.
    Fast de är bara jag som använder inneskor. Däremot så har släkten alltid haft finskorna på in til folk eller haft med. Min mamma ogillar att köra bil med klackskor på.

Fast jag tror absolut du har rätt om drag på golven och sånt. Själv hatar jag sten sand, smulor och allt annat som man eventuellt kan på känna under fötterna, min lösning för att slippa dammsuga ihjäl mig eller ge fan i att hälsa på folk, är tofflor.
Svar på tråden Går du in med skor på hemma hos folk?