Jag är ensamförälder på heltid. Hela min släkt förutom pappa och bror bor i en annan stad så den avlastning jag har ibland är min pappa.
Nu är väl jag van vid att knappt ha någon ensamtid men självklar blir man trött! Det viktigaste av allt är att när man verkligen känner sig supertrött är att lägga sig i tid några dagar (vilket kan bli svårt när man är ensamstående och dessutom ibland vill sitta uppe för lite egentid). Det gör susen för humöret, orken och allting. Min son sover inte middag så ofta och är otroligt aktiv och vill alltid att jag ska vara med i lekar etc. För att få något gjort hemma så låter jag han delta i mkt av aktiviteterna så att han känenr sig nöjd o delaktig. T.ex. får han hjälpa mig ge mig disken när vi plockar ur diskmaskinen (vissa saker vet han vart det ska ligga ändå), jag ger han "uppdrag" att slänga in tvätten i tvättmaskinen som jag lägger ut på golvet åt han. Om jag skruvar ihop nya möbler får han en egen skruvmejsel att "låtsasskruva med".
Nu är jag snabb på att göra mig i ordning på morgonen men vill gärna sminka mig lite, ibland får han leka lite själv andra gånger kan jag ge han en hårborste och några hårspännen och han låtsas gärna fixa mammas hår under tiden och tycker det blir jätte fint. ;)
En annan sak, rutiner, rutiner och rutiner! Ja det blir enformigt och tråkigt men mkt lättare då barnet vet vad som ska hända och det minimerar utbrott och annat. Vi har främst rutiner gällande morgonen, när vi gör oss i ordning, frukost och att vi går ut och leker 45 min - 1 tim efter det. sen blir det lunch och efter det hittar vi på något. (oftast har jag tänkt ut en plan dagen innan vad vi ska göra), sen efter det brukar det bli handla mat, lekpark, laga mat etc.
Vad gäller utbrott och liknande kan min son få rätt kraftiga emellanåt men oftast går det bra trots han har rätt bra temperament och lite tålamod. Men det hjälper helt klart att släppa lite på skitsaker och låta de känna att de får vara med och välja och bestämma angående saker och ting. T.ex. han vill ha på stövlarna i 30 graders värme. Ja men ta på dom då! tar med gympaskorna och frågar efter 10 min om han inte vill ha dom istället eftersom det är så varmt och givetvis vill han byta. ;)
Mest småsaker som gör livet enklare.. Har väl kanske inte så mkt med ensamstående och göra egentligen. Men att bara få träffa andra och prata medan barnen leker (även om sonen vill jag ska vara med o leka samtidigt) gör det hela lite trevligare. Bjud hem andra och umgås om det är svårt som för mig att åka iväg på helger etc. Kanske inte var så bra råd, vet det är svårt!