• Scream2

Hungerspelen

Från vilken ålder skulle ni rekommendera den boken?
    Har inte läst den själv. 

• Svar på tråden Hungerspelen
  • lövet2

Jag skulle nog säga tidigast 12-15 år. Böckerna är liksom inte bara en massa action, utan det är politik, en hård kamp för överlevnad (inte bara på arenan utan för alla människor som återstår efter "Den stora katastrofen"), grymhet och en hel del etiska resonemang. En viss läsvana krävs eller en lite större mognad. Egentligen skulle jag rekommendera böckerna mer för 16-20-åringar.

• katalysator

Mer en fråga om läsvana än ålder, skulle jag också säga. Ju mer man läser, desto mer härdad blir man att läsa om "hemskheter". Det är inte så himla smart att gå direkt från barnböcker till Hungerspelen, men nog skulle en 11-åring som slukar mycket fantasy/sci-fi för äldre åldrar även klara av den här boken.

• MammaKajsa

Min dotter som är elva år har slukat den som sommarläsning nu. Har gått hur bra som helst. Men det är som Katalysator säger, man ska nog vara läsvan och ha läst en hel del innan.

• Scream2

Tack för svaren!
    Då ska jag nog inte slita den ur 11 åringens händer man bara hör sådär var 20 minut...MAMMA....den ÄR så BRA!!!!  

• katalysator
    Scream2 skrev 2012-07-23 13:07:22 följande:
    Tack för svaren!
    Då ska jag nog inte slita den ur 11 åringens händer man bara hör sådär var 20 minut...MAMMA....den ÄR så BRA!!!!  
    I så fall rekommenderar jag starkt att du själv läser den när han/hon är klar med den, så att ni kan diskutera innehållet tillsammans. Boken i sig är inte olämplig, men jag tänker mig att det blir en mycket mer givande läsupplevelse om man kan bolla lite tankar efteråt Skrattande Den behandlar ganska tunga politiska och moraliska teman.
  • Scream2
    katalysator skrev 2012-07-23 13:14:16 följande:
    I så fall rekommenderar jag starkt att du själv läser den när han/hon är klar med den, så att ni kan diskutera innehållet tillsammans. Boken i sig är inte olämplig, men jag tänker mig att det blir en mycket mer givande läsupplevelse om man kan bolla lite tankar efteråt Skrattande Den behandlar ganska tunga politiska och moraliska teman.

Jag ska självklart läsa den sen. Misstänker den snart är ledig
Svar på tråden Hungerspelen