• Louise9204

Kan man få fast när man är gravid?

Är så orolig, hjälp mig! :P

För mig är det jätteviktigt att jag har ett jobb att gå till & tjäna mina egna stålar. Jag har idag ett mammavik. på 75% som går ut i september. Troligtvis så kommer inte hon jag jobbar för komma tillbaka något mer, och jag vet att min chef vill att jag ska få den tjänsten då. "Tyvärr" har hon också en chef så hon beslutar inte ensam vilka hon vill anställa.

Nu är det så här att jag är gravid i 8e veckan. Osmart kan vissa tycka, men jag är överlycklig o kommer så att vara vad ni än har att säga om mig. Kan de verkligen ge mig fast anställning när jag är gravid? Det smidigaste & bästa rent ekonomiskt är väl att leta efter en annan som passar för tjänsten... Dock så har det varit grymt svårt att hitta folk som står ut med tempot, ansvaret & de obekväma arbetstiderna och jag har alltid ställt upp när det fattats folk och jag tar aldrig ledigt eller är hemma för sjukdom.

Hur funkar det, några som vet?

• Svar på tråden Kan man få fast när man är gravid?
  • katalysator

Klart att de kan. Finns absolut inget som hindrar att man ger en gravid person en fast anställning. Det kan i många fall vara ett bra val att fastanställa en redan beprövad person, och någon som har småbarn kommer förmodligen inte vara lika benägen att vilja byta jobb de närmaste åren.

Däremot finns det såklart frågetecken kring om de vill göra det. Men oavsett om de ska rekrytera en ny fast person eller en ny mammavikarie så får de ju dras med en till rekryterings- och inskolningsprocess, det kommer de inte ifrån.

• listo

Det är väl klart att de kan det. Det är till och med olagligt att INTE ge dig tjänsten enbart på grund av att du är gravid (om det är så att du är den som är bäst för jobbet).

Däremot finns det ju massor av sätt att komma runt sånt om man som arbetsgivare vill det. De kan såklart annonsera ut tjänsten och välja någon annan som de bedömer vara lämplig (oavsett om den personen verkligen är bättre för tjänsten eller inte). Men de kan lika gärna se det lite mer långsiktigt och anställa dig eftersom det har funkat bra med dig hela tiden och en föräldraledighet trots allt inte varar för evigt.

Lycka till!

• Whitetrash86

frågar är väl snarare "kan dom låta mig gå just för att jag är gravid"

Självklart kan dom ge dig fast trots att du är gravid..!

kommer dom göra det eftersom du kommer inom några månader själv vara mammaledig (varav dom återigen måste leta ny) du kanske till och med kommer behöva vara hemma tidigare pga komplikationer (återigen, dom måste leta ny) samtidigt som dom ska betala för att du är hemma...

detta är ju anledningen till att många inte vill anställa gravida överhuvudtaget. Dock kan du ju vara fräck med att helt enkelt inte säga att du är gravid (enligt lag måste du säga till minst 3 månader innan BF) samt om du kan dölja din graviditet fram till sep? 

• Louise9204

Tack för de bra svaren, det lugnar mig lite! Glömde även tillägga att min chef är även min mamma, och hon ser det BARA positivt att jag jobbar hos henne för det gör ju att jag tar på mig ett större ansvar att "sköta" mig och inte slarvar inför den övriga personalen. Jag har inga privilegier, utan tvärtom. Och vi alla i personalen trivs kanon med varandra, det skulle kännas hemskt att sluta där, även om det inte är ett drömjobb. Har jobbat där 2,5år...

• katalysator
    Louise9204 skrev 2012-07-23 13:05:19 följande:
     Har jobbat där 2,5år...
    Har du jobbat där i 2,5 år undrar jag om du inte till och med har företräde till en fast tjänst? Man blir inlasad om man har jobbat sammanlagt 2 år heltid under en period av 5 år.
  • Louise9204
    katalysator skrev 2012-07-23 13:12:12 följande:
    Har du jobbat där i 2,5 år undrar jag om du inte till och med har företräde till en fast tjänst? Man blir inlasad om man har jobbat sammanlagt 2 år heltid under en period av 5 år.
    Jo de pratade om det sist, att egentligen måste jag snart få fast om jag ska vara kvar... Men man vet ju inte hur de kommer att göra. Det är samtidigt så i det här företaget att man inte får anställa släkt, men de gjorde ett undantag med mig, men det kanske de kan använda sen för att slippa ge mig fast..? Det är väl bara att hoppas...
  • Seven Costanza

Vet din mamma att du är gravid? Jag hade bara låtsats som ingenting och dolt graviditeten tills jag fick tillsvidare, självklart har du rätt till det. Du har ingen som helst anledning att vara "schysst" och gå miste om en anställning bara för att du är gravid. Du har ingen skyldighet att berätta om graviditeten förrän två månader innan du ska gå hem på föräldraledigt.

• Louise9204
    Seven Costanza skrev 2012-07-24 16:34:38 följande:
    Vet din mamma att du är gravid? Jag hade bara låtsats som ingenting och dolt graviditeten tills jag fick tillsvidare, självklart har du rätt till det. Du har ingen som helst anledning att vara "schysst" och gå miste om en anställning bara för att du är gravid. Du har ingen skyldighet att berätta om graviditeten förrän två månader innan du ska gå hem på föräldraledigt.
    Nej hon vet inte om att jag är gravid. Jag skulle ju givetvis kunna hålla det hemligt men jag har fruktansvärt svårt att hålla tyst inför mamma, vi står varann väldigt nära & jag har alltid berättat allt för henne. Jag kan nästan säga att jag VET att mamma skulle vilja ge mig den fasta tjänsten om den nu kommer att bli ledig, det är ju hennes chef som jag tvekar på, och de brukar vara med och tycka väldigt mycket... Sen är det ju svårt att hålla det tyst när man mår dåligt också, vissa dagar är det knappt jag tar mig till jobbet av illamåendet...
  • Peppargranat

Tack gode gud! Är i samma situation. Kommer få fast från och med
    September. Har alltså visstid till den 31 augusti. Nu har rektorn kommit
    tillbaka efter semestern, och chefen för mitt område är närvarande också. 

Jag är gravid och går in i vecka 7 på torsdag, Och har givetvis, åkt på
    graviditetsillamående.. Känns bra att man är hemma idag, och ringde
    till sin ansvarige.. "Mår fortf dåligt.. Vet inte varför" .. 

Frågan är nu, kan jag bara gå in och be om att få anställningsbeviset och
    att få skriva på det..? Vågar inte riktigt berätta att jag är gravid, för att dom
    kanske skiter i att anställa mig då.. Hur ska jag göra?

• Sabejnah
    Seven Costanza skrev 2012-07-24 16:34:38 följande:

Det finns dock en fördel med att berätta att man är gravid. Om arbetsgivare skulle säga upp dig/ minska din tjänst etc då så är det större möjlighet att bevisa diskriminering pga graviditet. I annat fall kan arbetsgivaren lättare hävda att denne inte kände till graviditeten (även om han/hon haft misstankar) och att uppsägning el. dyl beror på andra saker.
    Som gravid har man ett väldigt stort skydd genom föräldraledighetslagen och i viss mån diskrimineringslagen. Är du den som är bäst lämpad för tjänsten och inte får den, OCH arbetsgivaren känner till din graviditet, så blir det svårt för denne att motbevisa diskriminering. Gravida har rätt till samma förmåner som andra, i form av löneökningar etc också. Lagstiftning och en ganska omfattande rättspraxis är på din sida Louise 9204 :)
    Stockholm, BF 10 april
  • Helle333
    Louise9204 skrev 2012-07-23 12:52:53 följande:
    Är så orolig, hjälp mig! :P

För mig är det jätteviktigt att jag har ett jobb att gå till & tjäna mina egna stålar. Jag har idag ett mammavik. på 75% som går ut i september. Troligtvis så kommer inte hon jag jobbar för komma tillbaka något mer, och jag vet att min chef vill att jag ska få den tjänsten då. "Tyvärr" har hon också en chef så hon beslutar inte ensam vilka hon vill anställa.

Nu är det så här att jag är gravid i 8e veckan. Osmart kan vissa tycka, men jag är överlycklig o kommer så att vara vad ni än har att säga om mig. Kan de verkligen ge mig fast anställning när jag är gravid? Det smidigaste & bästa rent ekonomiskt är väl att leta efter en annan som passar för tjänsten... Dock så har det varit grymt svårt att hitta folk som står ut med tempot, ansvaret & de obekväma arbetstiderna och jag har alltid ställt upp när det fattats folk och jag tar aldrig ledigt eller är hemma för sjukdom.

Hur funkar det, några som vet?

Du kan få fast om arbetsgivaren vill ha dig och är seriös. Nu var det visserligen en pappa det här hände men han blev headhuntad av företaget jag jobbar på¨och han började hos oss, jobbade i två veckor, sedan var han pappaledig i ett halvår.
  • nyponbuskar

Jag började mitt nya jobb i april, var då i v. 17! Har provanställning fram till 1 oktober, men går på mammaledighet 1 september. Hinner alltså bara arbeta 5 månader, men jag får vara kvar! Så det finns bra arbetsgivare!! LYCKA TILL!

Svar på tråden Kan man få fast när man är gravid?