• Anonym (Barnlös)

Hur tar man beslutet om att bli ensamstående mamma via insemination?

När jag var liten så visste jag att jag skulle ha 3 barn, det bara var så. Vi skulle bo i en stor villa på landet utanför stan och ha husdjur. Någon man fanns aldrig i mina drömmar. 

Men så kom jag in i tonåren och min barnlängtan blev allt starkare, jag försökte lura mig till en graviditet men misslyckades och insåg att det inte alls var vad jag ville. Jag ville vänta tills jag läst klart på högskola och jag skulle hitta den rätta under mina år på utbildningen, så fort jag var färdigutbildad så skulle jag söka jobb och vi skulle få barn ihop så snabbt det bara gick. Vi skulle ha vårt första barn när jag fyllt 23 år eftersom jag alltid velat ha barn tidigt. 

Idag är jag 24 år, jag har haft 6 olika relationer under min tid på högskolan men i alla relationer har jag vantrivts. Mina förhållanden med dessa 6 män har varit underbara, men så fort vi flyttade ihop tog förhållandet slut efter bara några veckor/månader. Alla 6 förhållanden slutade på samma sätt. Vi bråkade allt mer ju längre vi bodde ihop och i och med bråken tappade vi känslorna för varandra. 

Jag har insett att jag inte står ut med att bo ihop med en man. Eller ja, inte dessa 6 män i alla fall och de har alla varit olika till både utseende och personlighet. 2 av dem skulle bli riktigt bra pappor och jag ville verkligen ha barn med båda två av dem men jag tappade känslorna (ofrivilligt) för båda efter bara några månader. 

Jag började fundera på insemination redan på högskolan. Jag vet att man kan göra det i Danmark och det känns som det optimala då jag aldrig lyckats ha en längre relation utan bråk eller att tappa känslorna. Jag tror det är mig det är fel på, eftersom några av dessa män har varit alldeles underbara men jag har ändå inte klarat av att behålla känslorna eller undvika bråk. Jag vill så gärna ha en familj med mamma, pappa, barn, men jag vill såklart inte att mina barn ska bli skilsmässobarn. Men det är också svårt att komma överrens om man är två som har barn när det gäller barnuppfostran etc.

Men å andra sidan är inte insemination det optimala heller. Det kostar att åka till Danmark och inseminera sig och jobbet som ensamstående är dubbelt så tufft. Jag vet inte ens hur jag skulle klara att försörja oss om jag skulle bli mammaledig osv. men jag har längtat efter barn sedan jag var 13 år och nu är jag 24 år. Jag har haft jobb i snart 2 år. Att inte ha någon pappa är värre än att ha skilda föräldrar, och att vara ensamstående måste vara väldigt tufft. Jag vill gärna ha barn före jag fyller 30 år. 

Hur bestämmer man sig för om man ska skaffa barn på egen hand via insemination eller ej? Jag vill ha stöd och råd från er som varit inne på dessa vägar och jag vill veta vilken väg ni tog. Åkte ni till Danmark? Gav ni upp drömmen om barn? Väntade ni tills ni hittade den rätta? Hur bestämde ni er? 

Ni får gärna länka till svenska dokumentärer om kvinnor som blivit gravid/ fått barn genom insemination. 

• Svar på tråden Hur tar man beslutet om att bli ensamstående mamma via insemination?
  • Delila

Du är välkommen att läsa mer på femmis.se. Friviligt Ensamstående Mammor med Insemination/IVF.
    Vi är många som delar din längtan och du kan bli medlem och bolla tankar och ideér.
    Ha en bra dag.

• Anonym (Barnlös)
    SuperMumy skrev 2012-07-23 19:09:59 följande:
    Du är 24 år, varför har du så bråttom?
    För att jag har längtat efter barn i drygt 10 år och om jag beslutar mig för insemination så vet jag inte hur lång tid det kommer att ta. Om jag beslutar mig för insemination så vill jag gärna påbörja processen när jag är 26-27 år. Ju äldre man är desto mindre är chansen att lyckas, samt att det kan ta tid allt ifrån att stå i kö, till att lyckas på försöken och på det så är man gravid i ca 9 månader.

Jag vill gärna ha barn före jag fyller 30 år och jag vet inte hur länge jag kommer behöva vänta på den rätta. Tänk om jag aldrig hittar den rätta eller om han inte vill ha barn? Då står jag där när jag är 35 år utan barn och klockan bara tickar..
  • Anonym

Undrar också varför du har så bråttom? Du är bara 24 år och har faktiskt gott om tid på dig att kanske hitta en man som passar dig bättre. Kan ju vara så att du kanske faktiskt inte har varit riktigt kär i någon av männen du varit med, därav du tappat känslor..att skaffa barn ensam genom insemanition  ser jag som något en äldre kvinna gör runt 40 års åldern då tiden börjar rinna iväg  och hon inte längre har tid att vänta på den "rätta"

• Anonym (Barnlös)
    Delila skrev 2012-07-23 19:11:45 följande:
    Du är välkommen att läsa mer på femmis.se. Friviligt Ensamstående Mammor med Insemination/IVF.
    Vi är många som delar din längtan och du kan bli medlem och bolla tankar och ideér.
    Ha en bra dag.
    Tack så mycket för ditt tips!
    Det samma!
  • Mamma till Doris

Tja, kostnaderna får du ju räkna på, men många har klarat det. En tanke, bara. Du säger att relationerna har dött när ni har flyttat ihop. Om du nu vill ha en relation, och vill dela föräldraskapet med någon, så går det ju att göra som särbo. Allt ifrån att ni har barnet halva tiden var till att barnet bor med dig, mannen har en egen bostad och hälsar på när det passar. Eller skaffa barn ihop med en kompis, för den delen. Via femmis hemsida kan du hitta andras berättelser. Jag har läst någon blogg också, vet jag - måste leta lite.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-23 19:16:53 följande:

Undrar också varför du har så bråttom? Du är bara 24 år och har faktiskt gott om tid på dig att kanske hitta en man som passar dig bättre. Kan ju vara så att du kanske faktiskt inte har varit riktigt kär i någon av männen du varit med, därav du tappat känslor..att skaffa barn ensam genom insemanition  ser jag som något en äldre kvinna gör runt 40 års åldern då tiden börjar rinna iväg  och hon inte längre har tid att vänta på den "rätta"

Det är just de kvinnorna som får ångra sitt bittert också när det inte fungerar. Ju äldre man är, desto svårare är det. Det kommer kräva fler försök= mer pengar och större risker. Och risken är att det blivit försent. Sen vill man kanske hinna skaffa syskon också. Då blir det ont om tid.

Jag tycker också att 24år är lite för ung, du har råd att vänta något år till utan att få panik, men du vet bäst själv vad som finns i ditt hjärta! Jag började tänka på det i din ålder. Nu är jag 28 och har fortfarande inte gjort det, för det är så skrämmande att vara ensam genom allt. Men hellre ensam än att riskera att aldrig få barn.
  • Anonym (Barnlös)
    Mamma till Doris skrev 2012-07-23 19:19:59 följande:
    Tja, kostnaderna får du ju räkna på, men många har klarat det. En tanke, bara. Du säger att relationerna har dött när ni har flyttat ihop. Om du nu vill ha en relation, och vill dela föräldraskapet med någon, så går det ju att göra som särbo. Allt ifrån att ni har barnet halva tiden var till att barnet bor med dig, mannen har en egen bostad och hälsar på när det passar. Eller skaffa barn ihop med en kompis, för den delen. Via femmis hemsida kan du hitta andras berättelser. Jag har läst någon blogg också, vet jag - måste leta lite.
    Kostnaderna är jag medveten om! Både för inseminationen samt före och efter barnet är fött.
    Har du barn via insemination?
  • Anonym (Barnlös)
    Anonym skrev 2012-07-23 19:21:42 följande:
    Det är just de kvinnorna som får ångra sitt bittert också när det inte fungerar. Ju äldre man är, desto svårare är det. Det kommer kräva fler försök= mer pengar och större risker. Och risken är att det blivit försent. Sen vill man kanske hinna skaffa syskon också. Då blir det ont om tid.

Jag tycker också att 24år är lite för ung, du har råd att vänta något år till utan att få panik, men du vet bäst själv vad som finns i ditt hjärta! Jag började tänka på det i din ålder. Nu är jag 28 och har fortfarande inte gjort det, för det är så skrämmande att vara ensam genom allt. Men hellre ensam än att riskera att aldrig få barn.
    Det är precis det jag inte vill riskera, jag vill gärna bli gravid på så få försök som möjligt (3-4, men 1-2 hade ju varit bäst). Jag vill åtminstone ha 2 barn. Om jag skaffar barn själv vill jag ha två men om jag får barn med en man kan jag till och med tänka mig 3.

Jag har tänkt på att vänta tills jag är 26-27 år i alla fall, men om det inte känns rätt då så väntar jag självklart längre. Jag kan ju inte säga nu hur det kommer se ut om 2-3 år, kanske jag hinner träffa någon, men det känns bra att ha en "B-plan" dvs en reservplan om jag inte skulle hitta någon och om tiden börjar gå ut för.. Jag vill absolut inte riskera att bli barnlös :-/ Har du någon i din närhet som kan stötta dig?
  • Anonym (Barnlös)
    Anonym skrev 2012-07-23 19:21:42 följande:

Om du kommer skaffa barn via insemination, vill du ha öppen eller anonym donator då?
Svar på tråden Hur tar man beslutet om att bli ensamstående mamma via insemination?