• Anonym

Är det okej att en kille slår tillbaka om tjejen slår först?

Som min fråga lyder: Är det okej att en kille slår en tjej tillbaka om hon slår honom först. Om tjejen tex står och matar på han med knytnävsslag är det då okej att han ger henne ett knytnävsslag tillbaka för att försvara sig själv?

• Svar på tråden Är det okej att en kille slår tillbaka om tjejen slår först?
  • Pinguicula

Ett knytnävsslag känns sällan som självförsvar... Att putta någon, okej - men att aktivt slåss för att försvara sig själv? Nja.

Självförsvar är okej, alla måste få försvara sig. Att slåss är inte okej dock. Spelar ingen roll om man har snippa eller snopp.

• markbon
    Anonym skrev 2012-07-23 21:00:28 följande:
    Som min fråga lyder: Är det okej att en kille slår en tjej tillbaka om hon slår honom först. Om tjejen tex står och matar på han med knytnävsslag är det då okej att han ger henne ett knytnävsslag tillbaka för att försvara sig själv?

Svårt att säga. Man har rätt att försvara dig med våld.
  • Anonym
    CAL skrev 2012-07-23 21:04:04 följande:
    Nej.   
    Varför inte? ska han ta att bli slagen bara för att hon är tjej?
  • Anonym

Man har väl rätt till självförsvar, alltså att han får bruka så mycket våld som nöden kräver för att ta sig ifrån henne. En man behöver väl ofta inte mycket mer än tränga sig förbi tjejen och lämna hemmet, tänker jag, så något knytnävsslag tillbaka är väl sällan nödvändigt...

• Anonym

Men om han först har försökt att trycka undan henne eller putta men hon liksom triggas av att hon "vet att han inte får slå för att han är kille" (Ledsen men det är så vårt samhälle har format vissa) Hur ska han då få henne att sluta än att ge henne en mildare variant av hennes medicin ETT knytnävsslag.

• Anonym (Knuffa)

Knuffa bort fanskapet i sådana fall. Vadå slå knytnävsslag?

Fullständigt onödigt.

• Pinguicula

Knuffa bort henne och avlägsna sig. Så svårt kan det väl inte vara?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-23 21:12:48 följande:
    Men om han först har försökt att trycka undan henne eller putta men hon liksom triggas av att hon "vet att han inte får slå för att han är kille" (Ledsen men det är så vårt samhälle har format vissa) Hur ska han då få henne att sluta än att ge henne en mildare variant av hennes medicin ETT knytnävsslag.
    Det beror väl på hur stora de är. Många killar skulle kanske rätt lätt kunna knuffa bort eller tränga sig förbi eller brotta ner, hålla fast hennes armar eller nåt annat. Jag förstår inte varför just ett knytnävsslag skulle hjälpa honom i den situationen..?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-23 21:17:27 följande:
    Det beror väl på hur stora de är. Många killar skulle kanske rätt lätt kunna knuffa bort eller tränga sig förbi eller brotta ner, hålla fast hennes armar eller nåt annat. Jag förstår inte varför just ett knytnävsslag skulle hjälpa honom i den situationen..?
    Mycket också för att hon ska få känna på hur det det känns att bli kränkt och förödmjukad på det sättet då kanske hon slutar?
Svar på tråden Är det okej att en kille slår tillbaka om tjejen slår först?