• SystrarnaByller

När räknas man som bortskämd?

Hej!

Vi är två systrar som får oftast vad vi vill ha av våra föräldrar och om vi inte får de som vi vill ha eller dylikt så blir det inget tjafs om saken men vi vet innerst inne att vi ändå kommer att få det efter någon vecka eller efter nästa lön.  Våra föräldrar är väldigt mycket själva för att köpa saker till oss och sig själva, lika mycket "prylgalna" som oss, speciellt när det gäller kläder eller teknikting. 

Vad tycker ni räknas som bortskämd? Hör så mycket av våra vänner att vi är bortskämda..Känns väldigt konstigt också eftersom att våra föräldrar har valt att ge oss de vi vill ha eller ibland själva köper presenter mitt i veckan utan anledning.  Är vi bortskämda? Och om man är bortskämd, är det något positivt eller negativt?  

• Svar på tråden När räknas man som bortskämd?
  • FreeForAll

Hur gamla är ni? Behöver ni prestera något för att få saker?

I långa loppet gör man sina barn en björntjänst om man ger dem saker utan krav på motprestation även om det känns rätt för stunden.

Ungefär som att äta choklad, gott för stunden och alla blir glada. Men så småningom smyger sig hullet på.

• Anonym
    FreeForAll skrev 2012-07-24 00:12:50 följande:
    Hur gamla är ni? Behöver ni prestera något för att få saker?

I långa loppet gör man sina barn en björntjänst om man ger dem saker utan krav på motprestation även om det känns rätt för stunden.

Ungefär som att äta choklad, gott för stunden och alla blir glada. Men så småningom smyger sig hullet på.
    Vi är 15 och 16.. Gör väl egentligen inte mycket hemma..Fixar väl bra betyg men annars inget hemma, förutom att tvätta våra egna kläder och plockar undan efter oss ^^ 
  • Sunshine808

Jaha du igen. Ja ni är bortskämda och det är definitivt negativt

• SystrarnaByller
    Sunshine808 skrev 2012-07-24 01:01:29 följande:
    Jaha du igen. Ja ni är bortskämda och det är definitivt negativt
    Jasså, på vilket sätt?
  • linajphoto
    SystrarnaByller skrev 2012-07-24 01:03:31 följande:
    Jasså, på vilket sätt?
    om era föräldrar ber er om att hjälpa till tex, städa osv osv skulle ni gjort det då? :) Jag tycker man räknas som bortskämd när man går och skyltar med allt man får... 

Tex hade jag en tjej i min klass som kastade sin mobil så den gick sönder och sedan fick hon en ny och det hände inte bara en gång utan 4 gånger minst när jag gick i samma klass.. DET kallar jag för bortskämd. När man tror och tar förgivet att man får saker när man begär det. 
  • Sunshine808
    SystrarnaByller skrev 2012-07-24 01:03:31 följande:
    Jasså, på vilket sätt?
    För att du verkar tro att du ska få allt, som i föräldrar-tråden du skapade, där du verkar tro att det är självklart att du ska bestämma.
  • SystrarnaByller

Vi är tacksamma för det vi får och tar inte sönder saker med mening :)

• Anonym

Vad skulle ni göra om era föräldrar helt plötsligt började neka er en massa saker? 

• Marques

Ja ni är bortskämda. Det behöver inte alls vara negativt, om ni klarar av livet själva sen när ni kanske inte har råd att köpa massa prylar åt er och förstår pengars innebörd så är det inte negativt, gör ni inte det då är det negativt.

Jag tycker jag är bortskämd, men inte så att jag får/har fått massa saker. När jag var ung tonåring fick jag mitt barnbidrag och lärde mig att spara för att köpa de saker jag ville ha. Köpte min dator, mobil, kläder, skor mm själv. Vad som gör att jag tycker jag är bortskämd är det faktum att jag inte behövde hjälpa till så mycket hemma, god mat på bordet, lite extra gott till helger, blivit ompysslad, skjutsad dit jag ville, hämtad mitt i nätterna (detta fick jag ju återgälda när jag tog körkort) osv. Nu är jag bortskämd av min sambo som bara vill ta hand om mig, laga mat osv.

Det finns olika varianter av bortskämd, det kan vara negativt men behöver inte vara det. Det beror på hur man börjar se på livet. 

• SystrarnaByller
    Anonym skrev 2012-07-24 18:48:05 följande:
    Vad skulle ni göra om era föräldrar helt plötsligt började neka er en massa saker? 
    Skulle aldrig hända tyvärr :P Men om det skulle hända så skulle vi väl fixa det på annat sätt :)
  • Themis
    PetraD skrev 2012-07-25 16:19:42 följande:
    en sak som jag tycker räknas som bortskämd är när man får (massa) grejer och inte visar tacksamhet.
    Även om man inte vill ha sakerna ifråga? Drömmer

För jag som vuxen har väldigt svårt att vara tacksam för saker och tjänster som jag inte alls bett om, utan kanske tvärtom undanbett mig väldigt tydligt.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • PetraD

Themis; nej då är skillnad! Speciellt om man undanbett sig det. Menar ju mer något man önskat sig eller givaren vet att man vill ha alt. blir glad för

• Themis
    PetraD skrev 2012-07-25 21:11:02 följande:
    Themis; nej då är skillnad! Speciellt om man undanbett sig det. Menar ju mer något man önskat sig eller givaren vet att man vill ha alt. blir glad för
    Okej, men då är det egentligen också svårt att begära att ens barn ska bli supertacksamma för små skitleksaker för tio kr som går sönder direkt (en del har varit sönder redan när han fått dem!) eller överdrivna lyxleksaker som är helt fel för deras ålder.

Tycker jag. Även om vi klart uppmanar sonen att säga tack ändå.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • PetraD

Det har du rätt i! Men bra ändå att lära dem att säga tack.
    Sen får man kanske som förälder säga om det är helt fel för åldern, eller lägga undan tills passar bättre

Svar på tråden När räknas man som bortskämd?