Samlar på mig massa vätska.
Jag samlar på mig massa vätska i kroppen. Vilket gör det motigt med viktnegång och kosthålning eftersom jag kan gå upp 3-4 kg över en natt. Man kan lätt se att jag har mycket vätska i kroppen då man trycker på huden och det blir ljusa märken som hänger kvar en stund (vilket är ett tecken på vätskeansamlingar lärde en sjuksköterska mig en gång när jag utförde bindvävsmassage).
Det kan kännas väldigt märkligt att ligga på ett kalorintag på ca 1300 kcal per dag och ändå inte minska i vikt. Varför? Jag kan vägga 77 kg på morgonen. Sen dricker jag lite kaffe och äter frukost, efter det väger jag 75,5. Min vikt hoppar hej vilt mellan 73 och 78 kg. Så jag vet bara att mitt spann är någonstans däremellan (min normalvikt ska ligga på mellan 55 och 68 kg)
Jag undrar vad det beror på. Jag äter LCHF-diet (men hade det här problemet även innan) och det borde ju rimligtvis hjälpa eftersom man utesluter kolhydrater och även en hel del salt, då man inte äter färdigmat och dylikt med mycket natrium/saltämnen i.
Jag tränar styrka och lågintensiv konditionsträning några gånger i veckan. Jag vet att det tillfälligt kan öka på vätskemängden i kroppen, men det borde väl göra nytta mot det i längden, eller?
Jag har ett extremt stillasittande arbete, men dricker mängder med kaffe (som är vätskedrivande) och försöker dricka mycket vatten.
Jag har hört att det finns teer som kan verka vätskedrivande. Någon som vet något om detta? Någon som har andra tips?