Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Kattmat

Lilia skrev 2012-07-25 19:10:22 följande:
    Skönt att höra! =) Alla verkar tycka olika också.
    Man kan tänka så här: Du har en kokt potatis i ena handen och en bit kyckling i den andra. Vilken utav dessa två alternativ tror du är bäst som kattmat?
  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-26 11:55:36 följande:
    Till och med de som gör sin egen kattmat blandar ju i lite vegetabiler. Förövrigt skulle jag inte vilja äta bara en kokt potatis. =)
    Fast huvuddelen av kattens naturliga föda är ju kött. Sen får den så klart även i sig en del grönt också, men det är ju verkligen inte speciellt mycket.

I ett vanligt torrfoder som man köper i mataffären är det 4% kött och resten spannmål och annat. Om man själv tillagade sin egen kattmat efter det receptet skulle det typ betyda att man gav katten en stor tallrik med spaghetti och en pytteliten köttbulle. Låter inte så bra, tycker jag.
  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-26 14:48:08 följande:
    Jag vet inte vad fodret i affären innehåller, Purina som jag köper innehåller 41% proteiner.
    Vilket ju innebär att det är 59% av något annat i maten. Vad består dessa 59% av, och är det verkligen naturligt för katten att äta dessa saker?

Jag säger inte att du inte får ge din katt det här fodret, jag bara tänker teoretiskt här. Var och en får så klart mata sin katt med vad den vill.
  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-26 15:24:05 följande:
    Att det är 41% proteiner innebär inte att det bara är 41% kött, kött består inte bara av proteiner.
    Förlåt, jag läste helt fel. Tyckte du skrev "köttinnehåll", bara för att jag förväntade mig att det var vad du skulle skriva. Skrattande
Svar på tråden Kattmat