• RockaTot

Ditt absolut godaste pastasås recept..

Kan jag få veta vad som är din godaste pastasås och få det receptet? Letar särskilt efter italienska pastasås recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-24 23:36
    Haha, det var värst mycket köttförslag, glömde tillägga att jag söker vegetariska såser, tänkte automatiskt att såser är vegetariska men hade vist fel

Någon som har ätit på vapiano och kan gissa sig till ingredienserna i deras pastasåser?

• Svar på tråden Ditt absolut godaste pastasås recept..
  • Queenie70

Knaperstek klippt bacon tillsammans med strimlad röd paprika, soltorkade tomater, purjo och lite pirripiri och strimlad kycklingfile eller fläskfile. Häll på en burk vanlig creme fresh och en burk med smak av tomat och basilika. Servera med "änglahårspasta" det vill säge fågelbona med sån tunn pasta som man har till soppor.

• BinaBurner

Jag brukar göra en bas på olivolje-fräst gul lök och vitlök efter behag och tomat (hackade eller puréade) som får puttra tillsammans med kryddor. Salt, svartpeppar och basilika och lite citronsaft om man gillar det. Det ska koka en stund så att smakerna får koka in i tomatsåsen.

Sen kan man ha i grädde eller något liknande om man vill och t.ex. musslor så har man spaghetti vongole. :) Korv, köttfärs, räkor, bacon, kyckling... Allt funkar. Glöm inte parmesanen på.

• mandelblomma
    Lax och räkpasta med bladspenat
    lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/05/lax-och-rakpasta-i-sweet-harmony-med.html

Pasta med parmesan, parmaskinka, valnötter och spenat

lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/06/pasta-med-parmesan-parmaskinka.html

Pasta med hemkokt tomatsås och fetaostströssel

lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/06/pasta-med-hemkokt-tomatsas-och.html

pasta carbonara, såklart utan grädde!

lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/04/pasta-carbonara-saklart-utan-gradde.html

vegetarisk snabbpasta

lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/08/vegetarisk-gudomlig-pasta-med-farska.html

Måndagspasta med räkor och rökt lax

lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/11/mandagspasta-med-rakor-och-rokt-lax-pa.html

• kajzawargh
    Mozarellasås med Chorizo 4 port

Chorio eller annan korv du tycker om 1 pkt
     Olivolja + smör, 2 msk av varje
    Grönsaksbuljongtärningar 2 st 
    Gula lökar hackade 2 st
    Socker 1 tsk
    Hela tomater 2 burkar
    Sambal Oelek (SO) 1 tsk
    Tabasco en skvätt, ca 5-10 droppar
    Grädde 0,5 dl
    Salvia torkad 1 msk
    Vitlök 4 st klyftor
    Mozarellabollar 2 st 

Koka upp pasta Slanta och stek korven i hälften av fettet. Ta upp och lägg på ett fat bredvid  Hetta upp resten av fettet och smula ner buljongtärningarna.  Lägg i socker och lök, låt det fräsa en liten stund Häll i tomaterna och mosa de med en gaffel.  I med SO och tabasco. Låt puttra i ca 10 min I med korv, grädde och salvia, koka lite till. Smaka av och pressa i vitlöken. Blanda i pastan och sleva runt. Ta av kastrullen från spisen och blanda i munsbitar mozarellan när alla sitter runt bordet och ät direkt!
    Enjoy
  • Millan83

Lika delar grädde och crème fraîche. Sweet chilisås efter behag och en massa oregano. Värm. Blanda ner pasta och servera grillad kyckling till! Enkelt och jättegott!

• DetVackrasteSomFinns

Jag har en till!
    En burk färskost med vitlök/örter, crème fraîche för att få lite syrlighet, salt och tonfisk.

Serveras kall.
    Mitt ess för oväntat besök :)

Svar på tråden Ditt absolut godaste pastasås recept..