Inlägg från: Anonym (dumheter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dumheter)

Var på 18-månaders kontroll, dumheter!

Igår var jag med min 18-månaders på kontroll.
    Bvc kollade vad hon kunde, plockade fram klossar, ritblock, pennor och frågade var är näsan/munnen, bad mig ropa på barnet, be hämta en leksak, vela veta hur många ord hon kan, se hur hon går osv.
    Fick ett utmärkt "betyg", enda hon klagade på var att jag måste träna var är näsan/munnen för det gör inte mitt barn och så tyckte hon att jag försummar hennes chanser att tala rent språk då jag lär 2 olika språk, trots att jag hade jättebra svenska, hon sa att hon kommer prata bebisspråk längre, otydligt och enstaka ord, men ordentliga meningar kommer ta tid.
    Sen påpekade bvc att jag varit lat på att träna motoriken, mitt barn satte sig upp, stod själv, gick osv efter 1 år och var klar 1 år och 3 månader gammal.
    Hon kan gå, springa, backa, gå i trappor och upp/ner ur soffan osv så är inget fel i hur hon rör sig.

Varför ska barn betygsättas? Alla är ju unika! Dumheter!
    Jag kommer byta bvc, känner att jag blev riktigt besviken och stressad att lära henne allt till 2-års kontrollen.
    Jag tål kritik men jag låter MITT barn utvecklas som den vill!

• Svar på tråden Var på 18-månaders kontroll, dumheter!
  • Anonym (dumheter)
    Anonym skrev 2012-07-25 08:35:53 följande:
    Det handlar inte om att betydsättas utan att se så att allt står rätt till, på flera olika sätt.

Vad är det för språk du lär ut till barnet?
    Bedömmer du din svenska korrekt?  
    Jag lär barnet engelska, har haft det som hemmaspråk och bott i Sverige sedan jag föddes.
  • Anonym (dumheter)
    puss skrev 2012-07-25 09:31:20 följande:
    "backa"??
    Gå baklänges säger man annars.
    Men backa lät sött.
    hehe jo man gör det väl
  • Anonym (dumheter)
    Lena skrev 2012-07-25 09:36:42 följande:
    Den engelska är det kanske inte något fel på men du skriver inte korrekt svenska så jag är tveksam till att du talar korrekt så där kan behövas hjälp av någon som talar korrekt svenska, barnets pappa?
    jag har gått i svensk skola och fått VG i svenska, min grammatik brister ibland och det är jag medveten om, barnet har en svensk pappa, släkt med mera så jag är inte orolig
  • Anonym (dumheter)
    Anonym (logoped) skrev 2012-07-26 09:20:50 följande:
    Håller med! Jag skulle råda dig ts att hålla dig till sitt modersmål för att stärka det hos barnet, svenska kommer bli stark ändå eftersom barnet kommer "bada" i den i samhället. Vill du bara prata svenska så kommer barnet lära sig det utmärkt oavsett hur knagglig din är (fast jag tycker inte det verkar vara något fel på den utifrån när du skriver). Vill du blanda språk så kommer det gå bra det med, men det ger barnet mindre exponering för det andra språket och gör det svagare. 

Majoriteten av jordens befolkning är flerspråkiga och det finns i princip bara fördelar med att lära sig mer än ett språk! 
    Jag har valt att prata enbart mitt språk när barnet och jag är ensamma, annars blandar jag, säger ett ord på engelska och efteråt på svenska eller så bara svenska för att underlätta att bli förstådd runtikring oss om jag skulle behöva hjälp eller när barnet blir hemskt arg och ingen förstår varför och jag känner själv att det är inte vidare trevligt om någon pratar ett annat språk när jag är med och jag inte kan.
Svar på tråden Var på 18-månaders kontroll, dumheter!