• Fidelis ad urnam

Snälla hjälp mig med städschema inför fotografering och visningar :-)

Jag känner mig lite handfallen, vart ska jag börja?

Hittills har vi tömt alla överskåp till garderoberna i sovrummet samt torkat rent i dem.

En stor klädkammare i vår hall har vi tömt helt och hållet och inrett till ett kapprum (den är belägen precis innanför ytterdörren och detta har varit våra planer sedan vi flyttade in 2006. Nu blev det ett kapprum).

Vi har tömt i skåpen i köket så att det är mer luftigt.

Balkongen är tömd från onödiga saker, golvet dammsuget och skurat och nya dynor samt duk till bordet inhandlat. Bör jag sätta ut lite blommor?

Alla bänkytor i köket håller jag på att tömma nu.

Men sedan då, inför fotografering och visning. Vad bör man tänka på?
    Vi ska ta ner alla foton på oss själva och sådant som är för personligt. Katterna ska vara hos min syster och kattlåda, leksaker osv osv ska bort.
    Alla fönster ska putsas.

Mer då?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med städschema inför fotografering och visningar :-)
  • mpermper

Ja. Bort med alla foton. Intrycket ska vara rent så om ni har en massa prydnadssaker så ta bort dem också. Bort med allt onödigt plotter. Slå upp Hemnet och kolla andra objekt så ser du hur det bör vara. Sthlms innerstad är ett hett tips.

• Bättan

Bort med alla krämer och tuber i badrummet! Bara nya fina handdukar får finnas där inne.

• Bättan

Ta bort gardiner och krukor i vissa fönster satsa på att få in naturligt fint ljust.

• Fidelis ad urnam
    Bättan skrev 2012-07-25 09:21:05 följande:
    Bort med alla krämer och tuber i badrummet! Bara nya fina handdukar får finnas där inne.
    Nya handdukar tänkte jag köpa, samt en ny badrumsmatta. 
    Badrumsskåpet ska tömmas även det. Jag har en kartong med allt jag vanligtvis har på min hylla i hallen, där ska även allt i badrummet ner.  
  • Floff

Blommor till balkongen absolut!

Städa även kylen (ja, folk kan få för sig att titta där..)

• Fidelis ad urnam
    Floff skrev 2012-07-25 09:23:51 följande:
    Blommor till balkongen absolut!

Städa även kylen (ja, folk kan få för sig att titta där..)
    He he. Jo jag vet. Går igenom i mitt huvud alla ställen jag själv rotar i när jag är på visning. 
    Jag håller mig ifrån privata saker (som nattduksbord osv) men det kanske man inte ska räkna med att alla gör.  
  • lullens

Låter som du har bra koll!

När vi sålde ett hus för några år sedan, ingick det en stylist. Hon gav några råd som var riktigt bra.

Bort med fotografier på familjen (jag behöll en vägg med svart-vita foton).

En mindre dörrmatta ( vi hade en stor ), blev mkt bättre.

Försök få in ngt grönt i alla rummen (åkte och köpte gröna äpplen, lime, filtar, kryddväxter), hemtrevligt.

Sen sa hon att syädningen inte var så noga med inför fotograferingen ( lite skit syns inte på kort ), storstädade

inför visningarna istället.

Framför allt Ska det vara klart att flytta in, fattas det en list någonstans, sätt dit den. Har ni en stark färg i något rum, skulle jag målat om det, till vitt. Det går alltid hem, och färg kostar inte så mycket.

Lycka till!

• Fidelis ad urnam

JAG BLIR GALEN!!
    På onsdag kommer fotografen och jag rensar och rensar och rensar. Men det känns som att det blir för tomt! Jag har bytt ut bilderna på syskonbarnen i köket till en inramad målning.
    Men i sovrummet har vi collage från våra resor, men bilder där vi också är med. Så dessa collage ska självklart ner, men då blir det helt tomt på väggarna och jag har ingenting att ersätta dem med.
    Vi har knappt några prydnadssaker, så dessa behöver jag inte plocka bort. Men är det OK att lämna framme någon värmeljushållare i fönstret?
    Ska jag ha kvar alla lampor i fönstren?

• sjöberg75

Hade nyligen fotograf hemma & alla lampor kommer att tändas inför fotografering så låt de vara kvar (vet inte om alla jobbar så men lite tips, våra var tända även på visningsdagen). Gör inget om du har värmeljuslyktor på bord/fönster, det kan t o m vara mysigt att tända dem så de lyser fint på kort.

Köp lite färska kryddor, grönsaker & gör en fin dekoration av allt i köket på ett fint fat/bricka. Det kan även finnas där på visningsdagen. Kaneldoft ska höja mysfaktorn, vi värmde kanelbullar i ugnen strax innan visning & de som kom fick gärna ta en bulle.
    Fick även tips om färska blommor, jag köpte snittblommor som jag även knippsade av & satte i badrummet, myskänsla.
    I badrummet ska tandborstar/tandkrämer bort. Inte ha för stora handdukar som "tar över" korten. 

Finns säkert en massa som jag glömt men fråga gärna för igår hade vi visning så vi är mitt uppe i all "röra".

Lycka till!!         

• Fidelis ad urnam
    sjöberg75 skrev 2012-07-31 11:30:43 följande:
    Hade nyligen fotograf hemma & alla lampor kommer att tändas inför fotografering så låt de vara kvar (vet inte om alla jobbar så men lite tips, våra var tända även på visningsdagen). Gör inget om du har värmeljuslyktor på bord/fönster, det kan t o m vara mysigt att tända dem så de lyser fint på kort.

Köp lite färska kryddor, grönsaker & gör en fin dekoration av allt i köket på ett fint fat/bricka. Det kan även finnas där på visningsdagen. Kaneldoft ska höja mysfaktorn, vi värmde kanelbullar i ugnen strax innan visning & de som kom fick gärna ta en bulle.
    Fick även tips om färska blommor, jag köpte snittblommor som jag även knippsade av & satte i badrummet, myskänsla.
    I badrummet ska tandborstar/tandkrämer bort. Inte ha för stora handdukar som "tar över" korten. 

Finns säkert en massa som jag glömt men fråga gärna för igår hade vi visning så vi är mitt uppe i all "röra".

Lycka till!!         
    Tack tack. 
    Vi slet som hundar hela dagen igår (mäklaren hade smsat att fotograferingen skulle vara på onsdag, av en händelse kollade jag även fotografens mail där det stod att fotograferingen var bokad till tisdag den 31/7. Så det blev körigt). 
    Jag arrangerade ett fruktfat. Vi vek ner ena delen av klaffbordet i köket och tog bort två stolar. Vi tog bort ALLT som var personligt. Jag köpte nya handdukar till badrummet och en ny badrumsmatta (detta får inte användas förrän vi har sålt lägenheten  ). 
    Jag köpte en ny blomma med fin kruka till köket. Putsade allt som gick att putsa. Bar upp massvis med saker på vinden osv osv osv. 
    Fotograferingen tog typ 20 min och jag fick beröm av fotografen för hur ordentligt fixat allt var. Det var en lättfotograferad lägenhet just för att vi hade följt listan till punkt och pricka

Ditt tips med bullar snor jag nog. Ska höra med mäklaren så det är OK bara. Men att baka kanelbullar och ställa fram kan ju aldrig vara fel, eller hur?
Svar på tråden Snälla hjälp mig med städschema inför fotografering och visningar :-)