• Magnus Talib

    Traditionell uppfostran och traditionella värderingar.

    Hej på er.

    Jag söker att komma i kontakt med en familj/föräldrar som värderar en mer traditionell metod till uppfostran. Med det så menar jag inte aga, utan snarare ett sätt att på uppfostran och en familj utifrån traditionella och sunda värderingar som kanske inte hör till vanligheterna idag.

    Det är till ett projekt jag jobbar med som går ut på att visa på att det inte är något dåligt med tydliga regler och traditionella värderingar under ens uppfostran och om det finns någon här som själv känner sig träffad av min efterlysning, eller känner någon/några som passar in på den, skulle jag bli enormt tacksam om ni ville höra av er till mig på magnus.talib@otw.se

    Jag berättar gärna mer om projektet om någon är nyfiken och hör av sig!

    Med vänliga hälsningar
    Magnus

  • Svar på tråden Traditionell uppfostran och traditionella värderingar.
  • Khaleesi

    Jag misstänker att många anser att de uppfostrar sina barn på ett traditionellt sätt. Kan du precisera lite mer vad det är du är ute efter?


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Lavish

    Jag tror du behöver förtydliga mycket mer vad du menar med traditionell uppfostran och traditionella värderingar.

  • Lena

    Menar du respekt för äldre, barn ska lyda, äta upp maten osv?

    Inget av de sakerna tycker jag är bra

  • Magnus Talib

    Hej och tack för så snabba svar!

    Det är lite otydligt, jag förstår det. Det jag söker är mer åt just hållet respekt och familjevärderingar. Att barnen i familjen drar sitt strå till stacken utan att se det som ett problem, eller ett måste. Det kanske inte kan klassas som traditionellt egentligen, utan snarare mer sunt.

    Läxor läses, barnen hjälper till, familjen umgås som en familj, man respekterar varandra barn som vuxen, men det är även tydligt vem som bestämmer i familjen.
    Det här stämmer säkerligen in på många familjer då det är lite av en tolkningsfråga, men jag söker kanske just den familjen som sticker ut lite extra genom att ha väldigt tydliga och konsekventa regler som man följer sig efter.

    Vänligen
    Magnus

  • Lavish
    Magnus Talib skrev 2012-07-25 10:43:32 följande:
    Hej och tack för så snabba svar!

    Det är lite otydligt, jag förstår det. Det jag söker är mer åt just hållet respekt och familjevärderingar. Att barnen i familjen drar sitt strå till stacken utan att se det som ett problem, eller ett måste. Det kanske inte kan klassas som traditionellt egentligen, utan snarare mer sunt.

    Läxor läses, barnen hjälper till, familjen umgås som en familj, man respekterar varandra barn som vuxen, men det är även tydligt vem som bestämmer i familjen.
    Det här stämmer säkerligen in på många familjer då det är lite av en tolkningsfråga, men jag söker kanske just den familjen som sticker ut lite extra genom att ha väldigt tydliga och konsekventa regler som man följer sig efter.

    Vänligen
    Magnus
    Vad menar du mer specifikt med "familjevärderingar" ?

    Vad anser du är motsatsen till den här familjen du beskriver? Det som du menar hör till vanligheten idag? Vad ska man INTE göra om man ska passa in i det du söker?
  • Vinterankan

    Skulle väl kunna ge min familj som motexempel. Vi uppfostrar vår dotter och son på samma sätt (nu är sonen bara 2 månader men vi kommer inte behandla eller bemöta honom på annat sätt än dottern). Så länge vi får välja så är majoriteten av kläderna könsneutrala. Vi är extremt flexibla i våra planer. Om någon kompis ringer och undrar om dottern (3 år) kan leka så är det nästan alltid helt ok. Om det är strax innan maten så är det fortfarande ok om dottern kan få mat hos kompisen. Vi köper mycket prylar åt barnen för att vi tycker det är kul. Det är helt ok att klättra på vårt vardagsrumsbord (men självklart inte hemma hos andra). Vår dotter är väldigt vild och jag försöker inte att stoppa vildheten bara få in hyfs i den så att hon kan klara sig hos andra. Vi har inga rutiner vad gäller mattider, det kan vara pannkaka eller köttbullar till frukost om dottern känner för det och vi just den dagen tycker det är ok. Läggtiden är runt 9 om hon ska till dagis dagen efter, runt 10 om hon inte ska det. Fast ibland så får hon vara uppe tills hon somnar i soffan vilket kan vara runt 11-12. Om hon haft kompisar på besök så hjälper jag henne att städa rummet då jag inte tycker hon ska behöva städa undan efter kompisen (försöker såklart påminna om städning när kompisen är kvar men ofta glömmer jag det). Jag tror att vi är rätt vanliga. Traditionell uppfostran får mig att tänka på stela regler och att man fostras in i sina könsroller och även att mamman och pappan har en mer könsbunden roll vilket vi inte har. Vi är båda "i karriären", pappan lagar all mat och det är också han som tar det mesta ansvaret kring vår nyfödda son.

  • Magnus Talib

    Tack snälla för era svar.

    Då kan man säga att det jag söker är en familj som har strikta regler för barnen och där de följs. Ett mer gammaldags sätt till uppfostran. Men som jag tidigare skrev så är det inte någon svångremsmentalitet jag söker, utan snarare en familj som principfast håller sig till uppsatta regler såsom läxläsning, sovtider, utbildning, mat/mattider och hur deras barn förväntas uppföra sig socialt och i hemmet.
    Inga värderingar i det, jag söker endast att komma i kontakt med någon/några liknande den beskrivningen.

    Som sagt så berättar jag gärna mer per mejl, eller på telefon.

    Vänligen
    Magnus

  • Lavish
    Magnus Talib skrev 2012-07-25 11:22:53 följande:
    Tack snälla för era svar.

    Då kan man säga att det jag söker är en familj som har strikta regler för barnen och där de följs. Ett mer gammaldags sätt till uppfostran. Men som jag tidigare skrev så är det inte någon svångremsmentalitet jag söker, utan snarare en familj som principfast håller sig till uppsatta regler såsom läxläsning, sovtider, utbildning, mat/mattider och hur deras barn förväntas uppföra sig socialt och i hemmet.
    Inga värderingar i det, jag söker endast att komma i kontakt med någon/några liknande den beskrivningen.

    Som sagt så berättar jag gärna mer per mejl, eller på telefon.

    Vänligen
    Magnus
    Okej, jag har sett inlägg i trådar från föräldrar som har sådana regler för sina barn så de finns ju på FL iaf, hoppas du hittar någon!
  • korfu08

    Ja traditionella värderingar är ju tacka för maten, för lite äldre barn städa sitt rum, lyssna på vuxna och respektera att nej är nej, och det är väl inte helt fel att göra det. Att våga sätta gränser till ett barn skulle vi behöva göra mer idag, än de curlingföräldrar som låter barnen bestämma hemma. Vår dotter får inte bestämma hemma, vi skjutsar henne inte till skolan med bil, vi går och vi går hem från hennes aktivitetet och hon får inte allt hon vill i livet. Så med det kanske du menar traditionella värderingar.

  • könsrollen

    När jag läser "traditionell uppfostran och traditionella värderingar" tänker jag att man antagligen menar "traditionella könsroller". Och när jag sedan läser "sunda värderingar" och att det kanske inte ska höra till vanligheterna idag, tänker jag "usch".

  • I969

    Blir grymt nyfiken på vem beställaren av artikeln/reportaget är, eller har du själv tänkt att det är ett spännande perspektiv och tänker sälja in det sen? Jag skulle säga att vi finns många som anser det självklart att vi respekterar varandra i familjen, tackar för maten, lägger barnen i tid o.s.v. Men när jag hör "traditionella värderingar" så blir man lite mörkrädd. Vi har ju försökt lämna många mörka sidor av hur barn har behandlats genom historien. Vägen till ett mer respektfullt förhållningssätt åt båda håll kantas så klart av utmaningar. Nå, när du hittat den där familjen som får ihop den idyll som jag anar att du letar efter så är jag den första att vilja läsa/se/höra

  • Loriyana
    Magnus Talib skrev 2012-07-25 11:22:53 följande:
    Tack snälla för era svar.

    Då kan man säga att det jag söker är en familj som har strikta regler för barnen och där de följs. Ett mer gammaldags sätt till uppfostran. Men som jag tidigare skrev så är det inte någon svångremsmentalitet jag söker, utan snarare en familj som principfast håller sig till uppsatta regler såsom läxläsning, sovtider, utbildning, mat/mattider och hur deras barn förväntas uppföra sig socialt och i hemmet.
    Inga värderingar i det, jag söker endast att komma i kontakt med någon/några liknande den beskrivningen.

    Som sagt så berättar jag gärna mer per mejl, eller på telefon.

    Vänligen
    Magnus

    Låter lite som min familj.
  • NHult
    Lena skrev 2012-07-25 10:34:12 följande:
    Menar du respekt för äldre, barn ska lyda, äta upp maten osv?

    Inget av de sakerna tycker jag är bra
    intressant 
    Det är inte konstigt att det går utför med samhället  
    Bloggar lite här på FL <3
  • soligt

    Jag forstar inte heller riktigt... Du sager att du inte lagger nagra varderingar i det, men samtidigt fragar du efter en familj med "sunda" varderingar? Tror du det ar manga som tycker att deras familj har "osunda" varderingar? Jaja  Loriyana och NHult verkar ju ha nappat pa ide'n...

  • Ballong100

    Hej Magnus!


    Jag undrar hur det har gått med din förfrågan om traditionell uppfostran?
    Är själv intresserad av traditionella värden generellt.

Svar på tråden Traditionell uppfostran och traditionella värderingar.