Någon annan med bebis som har en ensidig svaghet?
Min 9,5 månaders gamla son har länge haft en starkare högersida. Han har bara velat amma med huvudet åt höger. Vid 2 månader lyfte han bara huvudet åt höger, vid tre månader grep han mest med höger hand och lyfte höger ben mer. När han var 5 månader rullade han bara åt höger. Jag har vid ett par tillfällen träffat läkare och sjukgymnast på habiliteringen. Och de har hållt med om att han varit snabbare på högersida, men min oro har de viftat undan med att "han kanske är högerhänt". Tiden har gått och han har blivit bättre på att använda sin vänstra hand och kan även rulla åt vänster även om han numera aldrig gör det. Den hand han "pekar med" och som han i första hand använder är dock höger. Men han kan ibland få till pincettgrepp på vänster. Han kan sitta, men tenderar att luta åt vänster. För en vecka sen lärde han sig åla och då använder han i regel båda händerna och armarna, men skjuter bara ifrån med högerben och fot. Han har bara fallreflex framåt på högersida. Det verkar som om det i höst kommer bli ny koll på habiliteringen pga det. Själv känner jag mig ledsen och orolig då jag ju ser en tydlig skillnad på honom och barn i samma ålder. Han är inte i närheten av att lyckas stå på alla fyra, vill ogärna använda sin nya förmåga att åla, kan inte dra sig upp i stående eller ens sätta sig upp. Han har svårt med balansen när han står och håller i sig i något. Han är ganska nöjd med att ligga på rygg och pilla på saker. Om någon annan varit i samma situation är jag tacksam om ni hör av er. Jag känner mig så ensam just nu...