• Anonym (ARG!)

Regler för att förvara bensindunkar?

Om en person äger en båt och ställer flera bensindunkar öppet i den båten (som dessutom ligger på en plats som man inte får lov att ha en båt liggandes) och barn får tag på bensindunkarna. Vems ansvar är det?

Självklart har föräldrar delvis ansvaret för att barnen inte ska vara vid/på en båt som tillhör någon annan. Men ägaren har väl också ett ansvar för att inte förvara bensin på det viset?

Jag vill inte ha era åsikter om vad ni ANSER, jag vill veta vad lagen säger?      

• Svar på tråden Regler för att förvara bensindunkar?
  • katalysator

Beror väl på vad som har hänt. Bensinen står ju inte upphälld i saftglas direkt, och om barnen bara har klättrat i båten och tittat på sakerna i den så är ju ingen skada skedd och ingen kan hållas ansvarig för något. Om barnen däremot har tömt dunkarna i sjön så blir båtägaren ansvarig för vållande till miljöskada skulle jag tro.

• Anonym (ARG!)
    katalysator skrev 2012-07-25 14:01:29 följande:
    Beror väl på vad som har hänt. Bensinen står ju inte upphälld i saftglas direkt, och om barnen bara har klättrat i båten och tittat på sakerna i den så är ju ingen skada skedd och ingen kan hållas ansvarig för något. Om barnen däremot har tömt dunkarna i sjön så blir båtägaren ansvarig för vållande till miljöskada skulle jag tro.

Barnen har hällt ut bensin och olja i båten. Vems är ansvaret? Barnen är 8-10 år.
  • Anonym (ARG!)
    Khaleesi skrev 2012-07-25 14:28:33 följande:
    Här finns en liten skrift med regler för förvaring av brandfarliga vätskor i hem och fritidsmiljö.

www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf

Jag kan tyvärr inte öppna pdf-filer på min dator (vet inte varför). Vad står det?
  • Anonym (LK)

Kopierat och klistrat in del av text från pdf:en som du inte kunde öppna

"Säker förvaring
    Brandfarliga vätskor ska helst förvaras samlat på ett ställe. Lock och kapsyler ska vara tätt påsatta. Ställ dem i ett skåp med god ventilation (öppningar upptill och nertill) och  gärna i ett tätt tråg av brandsäkert material. Tråget samlar  upp eventuellt spill och om det skulle börja brinna i närheten hindras vätskorna från att rinna ut och förvärra branden.Brandfarlig vätska, aerosoler (sprayburkar) och gasflaskor får inte förvaras i kylskåp, svalskåp eller frysskåp på grund av brand- och explosionsrisk. Förvaringen ska vara sådan att obehöriga inte kan komma åt den brandfarliga vätskan. Naturligtvis ska brandfarliga vätskor förvaras så att barn inte kommer åt dem."

Har nyligt varit i en liknande situation som din, ansvaret ligger egentligen i mitt fall på fastighetsägaren, mitt barn har av misstag tagit sönder en installation på tomten, den här installationen har vid inspektion visat sig vara rent farlig och borde inte ha kunnat gå sönder och det är ren tur att mitt barn inte skadats. Fy vilken knepig sits, vi har ändå försökt mötas halvvägs men grannen gör sig omöjlig och jag misstänker nu att det kommer att skapas någon form av osämja trots våra försök till medling. Suck. 

• Anonym (LK)

Haha, nu är jag trött, vi har inte försökt medla i våran egen "tvist", men vi har erbjudit oss att ersätta delar av skadan och vi har sedan försökt att kompromissa

Svar på tråden Regler för att förvara bensindunkar?