• Anonym (Orolig)

Konstiga blödningar med cerazette. Hjälp snälla!

Hej jag har tagit cerazette sedan början av februari i år. Jag hade tidigare mycket mens och mensen är kvar med cerazette också. Har inte haft myra problem innan men den här gången förbryllar mig. Jag hade mens som vanligt men efter min period fick jag väldigt ont i magen och var illamående i två dagar. Jag började få bruna flytningar (blod) och de var sega och trådiga i konsistensen. Det har nu gått 2/5 vecka ( inräknat fem dagar mens) och flytningarna slutar inte. Mängden varierar och ibland r det så lite att jag tror att jag kommer undan dagen efter men det kommer alltid tillbaka. I morse upptäckte jag även svarta flingor i flytningarna som ser ut som färskt torkat blod. Någon som har upplevt något liknande med cerazette? Jag är rädd och är orolig attnågot är fel. Jag mår inte illa längre men flytningarna vill inte ge sig. Tacksam för snabba svar.

• Svar på tråden Konstiga blödningar med cerazette. Hjälp snälla!
  • Ella HBG

Hej,
    jag hade enorma problem med cerazette och slutade med dem efter 1år pga dessa biverkningar!
    Mensen blev helt rubbad, ibland kom den inte på flera månader för att sedan blöda i 20dagar!!!
    Bruna flytningar, svarta flingor, klumpar.. you name it... och trots att jag slutat med dem för 7månader sedan har min mens inte blivit normal än!!! Från att ha haft normal och regelbunden mens (dock riklig) innan jag började med den så har jag nu oregelbunden mens men en cykel på typ 35-37dagar.. Helt rubbad mens det är vad jag har fått av cerazette!!! Enligt mig finns det inga värre piller!!! Du har mycket info på nätet, jag hittade en massa när jag hade problem med dem och sökte... Dem flesta kvinnor har antingen helt blivit av med mensen eller så har dem fått helt konstiga blödningar, speciellt var det att många blödde mycket i början (när dem precis börjat äta dem) och hade konstiga bruna flytningar!!!
    Jag skulle sluta med dem om jag var du!!!
    Lycka till!!!

• Anonym (Orolig)

Jag letade också på nätet men där stod det mest om blödningar innan mens och i det fallet med ojmna blödningar så hade de flesta det redan tidigt. Är det vanligt att få biverkningar av p-piller först så här sent efter man börjat med dem? Funderar på att sluta men vill först se om någon haft de här besvären och sen blivit av med dem. Började problemen först efter några månader för dej med?

• Anonym (Orolig)

Puffar

• bananflugan82

Kan vara ett missfall av en graviditet du inte märkt av, eller bara att du fått ngn konstig blödning men det behöver inte bero på tabletterna. Låter konstigt att det skulle komma nu. Ring din barnmorskemottagning så du kan fråga där, det är alltid bäst. Man ska inte strunta i konstiga saker som dyker upp med mens/underliv osv, vi har ju ganska mycket grejer som kan krångla där.

• Anonym (Orolig)

Missfall? Hade illusionen av att det skulle blöda mycket mer då och inte så här lite och utdraget. Har varit noga med p pillren så det borde inte ha lett till graviditet? Tänker avvakta veckan ut och se om blödningarna försvinner. Om inte så får jag ringa barnmorskan på måndag och boka tid eller nått :/ lite rädd blir man ju.

• Anonym (hh)

Jag hade samma med cerazette, eller mycket värre. Det slutade aldrig blöda. Efter normal mens under tre månader med dessa piller kom mensen som aldrig tog slut. När jag hade blödit varje dag i tre månader la jag av med cerazette, trots att barnmorskan sa att det var heeeelt normalt... Satte in en kopparspiral. Inga mer hormoner!

• Ella HBG

Mina besvär började också efter 2,3 månader och även  min barnmorska sa att detta var HELT NORMALT, men inte är det normalt att konstant blöda eller ha en massa konstiga mellanblödningar och mens som dyker upp som den vill...
    Plus att det är jättemånga som blivit gravida under tiden dem åt cerazette...
    Om dessa eller liknande blödningar är missfall har jag nog haft flera stycken under tiden jag åt dem!!!
    Och flera av mina vänner har ätit cerazette och alla har slutat efter en massa strul!!!

• bananflugan82

Jag har också ätit Cerazette under många år och dom har varit toppenbra, hade ingen mens alls.

• Anonym (Orolig)

Hoppas att det inte är pillren som är problemet. De har ju funkat så bra tills nu. Idag är det inte bruna flytningar utan färskt rött tunt blod, fortfarande inga mängder men inte heller tecken på att det ska minska. Hade ont i magen på förmiddagen, som mensvärk fast "konstigt" på nått sätt. Svårt att förklara :( jobbigt också att sambon är så känslig för blod, det gör att vi inte kan ha sex vilket jag tycker är frustrerande.

• bananflugan82

Jag tycker som sagt att du ska ringa din barnmorska. Att du har ont är inte bra, även om det kanske inte är farligt. Förklara för dom som du gjort i din TS.

• Anonym (Orolig)

Ska kontakta bm på måndag

• Moa Li

Jag hade också problem med cerazette. Hade konstant blödning, så fick byta till annat märke i samråd med min BM.

• Ella HBG
    bananflugan82 skrev 2012-07-26 19:14:46 följande:
    Jag har också ätit Cerazette under många år och dom har varit toppenbra, hade ingen mens alls.
    Ta inte illa upp, men hur kan det vara toppenbra när man inte har någon mens alls???
    Jag vill inte kritisera dig, jag bara undrar vad som var så bra med det..
    Jag klätrade på väggarna dem månader den hoppade med cerazette!!! Humörsvängningar from hell och viktuppgång, torra slemmhinnor...
    Allt det är biverkningar av att inte ha någon mens, min BM och Gynekolog säger det i alla fall...
  • Anonym
    Ella HBG skrev 2012-07-27 11:00:04 följande:
    Ta inte illa upp, men hur kan det vara toppenbra när man inte har någon mens alls???
    Jag klätrade på väggarna dem månader den hoppade med cerazette!!! Humörsvängningar from hell och viktuppgång, torra slemmhinnor...
    Allt det är biverkningar av att inte ha någon mens, min BM och Gynekolog säger det i alla fall...
    Men kanske den personen inte hade dom biverkningarna som du hade när du inte hade mens eftersom hon nu faktiskt skrev att det var toppenbra?
    Jag har också ätit både cerazette och andra piller utan nån mens och jag har då aldrig haft såna effekter av det som du, har varit helt som vanligt och så den enorma fördelen att slippa mensen.
  • bananflugan82
    Ella HBG skrev 2012-07-27 11:00:04 följande:

Det är väl klart det är bra utan mens, men vill ha mens? Med Cerazette är det lika normalt att inte ha mens som det är att ha en massa mellanblödningar, så länge man får det 2 ggr om året så var det ok enligt min BM. Jag bara tackar och tar emot för jag mår inte dåligt av att inte ha mens iaf, jag mår precis som vanligt.
    & Ludvig f. 2010-01-13http://livetochlyckan.blogspot.com/
  • Anonym (Orolig)

Pratade med bm idag. Hon tyckte jag skulle avvakta en vecka och om jagfortfarande blöder då så ska jag ringa igen.

• Anonym (Orolig)

Blir så trött på det här nu! Idag har jag knappt blött någonting och jag trodde verkligen att blödningarna äntligen var på upphällningen. Lade mig smått belåten i sängen med en bok och tänkte att i morgon så kanske jag slipper de förbannade bindorna. Men efter några minuter började det strama vädigt där nere, jag känner det mer och mer och till sist blir jag orolig och reser mig upp och går på toa. Självklart! Nytt rött blod och ganska rikligt dessutom. Nästa gång jag ringer bm ska jag be om en tid och inte bara avvakta... Vad är det för vits med P-Piller om man ska blöda hela tiden och inte kunna ha sex? Blir så ledsen och frustrerad just nu.

Svar på tråden Konstiga blödningar med cerazette. Hjälp snälla!