• fnattig

Många små äggblåsor? Vad menas?

Hej! Ska försöka summera min historia så kort och lättbegripligt som möjligt. Jag har inte haft ägglossning på flera månader, oklart hur många. Var hos gynekologen för ett par veckor sedan och allt såg "relativt bra ut" (gynekologens ord). Hon såg dock flera små äggblåsor på ena äggledaren och en sprucken äggblåsa med vätska runt. Hon var stressad och pratade fort så det hon sa sjönk liksom in först efter besöket och jag insåg då att jag inte förstått riktigt vad hon menade. Har nu lämnat blodprover och ska tillbaka om några veckor för att få svar på dessa och ev någon typ av "fertilitets-kit" (igen, hennes ord). Hon nämnde Pergotime och något annat som jag inte kommer ihåg. Alltså, vad menas egentligen, vad är det jag har? Förstår att man måste invänta provsvar såklart, men det där med alla äggblåsor, ska man ha flera små? Eller ska man ha en bara? Och den spruckna, vad innebär det, att jag har haft ägglossning och missat det? Har googlat runt och kommer in på sidor som handlar om PCO och sådant, men just det ordet sa hon aldrig. Kan man ringa och höra med MVC och be dem förklara lite närmare om detta, har de koll på sånt här? Har inte fått tid hos samma gynekolog om några veckor utan då är det någon annan (semestertider..). Skulle vilja stilla min oro och nyfikenhet en aning innan det besöket..

• Svar på tråden Många små äggblåsor? Vad menas?
  • fnattig

Inga svar så jag kortar ner frågan en aning :) Vad kan det vara när man har många små äggblåsor, kan det bero på något annat än PCO? Och hur är det meningen att det ska se ut när allt är helt "normalt", ska det bara vara en blåsa?

• PernieP

Tyvärr har jag ingen aning om vad äggblåsor o dyl innebär. Självklart ska du ringa tillbaka och förklara att du inte förstod vad som blev sagt under besöket och att du vill ha det förklarat för dig. Lycka till med allt =)

• fnattig
    PernieP skrev 2012-07-25 17:40:43 följande:
    Tyvärr har jag ingen aning om vad äggblåsor o dyl innebär. Självklart ska du ringa tillbaka och förklara att du inte förstod vad som blev sagt under besöket och att du vill ha det förklarat för dig. Lycka till med allt =)
    Haha, precis så kände jag, hade aldrig hört talas om äggblåsor innan besöket. Men som hon babblade på lät det som om något "alla" hade koll på..
  • Nordanvinden08

Om du har många små äggblåser kan det vara pco, jag har det. Om det var en blåsa som var sprucken eller såg blurrig ut så borde det betyda att du haft en ägglossning nyligen:) Pergotime (hormontabletter) använder man för att få en ägglossning(om man inte har det självmant eller får det väldigt oregelbundet) Men då övervakas man av en läkare så man ser att det inte är för många blåsor som växer. Detta om man vill bli gravid såklart. :)
    Detta lät kanske lite snurrigt, ställ gärna följdfrågor till mig om du vill. Jag kan berätta att jag lyckats bli gravid fyra gånger fast jag har pco(med hjälp...) Resulterat i en dotter och om några veckor kommer vårt andra barn:)
    Lycka till!!!

• fnattig

Vad roligt att höra att det har gått bra för dig :) Kom på att gynekologen även sa att den spruckna blåsan kunde ha varit en sprucken cysta, och hon frågade även om jag har haft smärtor i magen, men det kunde jag inte direkt säga att jag har haft.. Så kanske ägglossning då, hoppas på det! Ska testa med ägglossningsstickor nu om ett par veckor så får vi väl se om det händer nåt där. Förra månaden var den första på länge som jag INTE testade med ÄL-stickor, tröttnade på att det aldrig visade något, så det vore ju typiskt om jag hade ägglossning då och missade det,
    Är det med hjälp av just Pergotime du har blivit gravid? Har du känt av några biverkningar?

• Nordanvinden08

Det kan ha varit en sprucken cysta men det brukar vara ofarligt:)
    Jag har blivit gravid med hjälp av hormonsprutor (puregon) Då pergo inte hjälpte mig, jag har en svårstimulerad pco och blir lätt överstimulerad vilket innebär att jag får för många mogna ägg(då måste man avbryta). Men många klarar av att bli gravida på pergotime:) Har haft superbra läkare. (förutom hon som berättade att jag hade pco, hon sa till mig att googla på det för mer info..) Har kämpat i två år båda gångerna. Nu innan sista graviditeten hade jag ett mf och och ett ma vilket var jobbigt men man glömmer när det äntligen går bra:)
    Kan vara bra att veta att äl stickor inte alltid fungerar när man har pco...man kan få utslag fast man inte ägglossar...:(
    Fundera lite till nästa möte med nya gynekologen om du har frågor, och be dem förklara allt som du inte förstår. När man är inne i termerna är det lätt att prata som om alla vet vad man pratar om... Inte bra...
    Lycka till:)

• fnattig

Jag har inte fått något utslag alls på stickorna hittills så jag blir förvånad om något dyker upp.. Jag ska göra en lista med frågor till nästa gång, hoppas på att den nya läkaren är mindre stressad och tar sig tid att svara på allt. Sjukt att din läkare bad dig att googla, man hittar ju så mycket information och vet inte vad som egentligen gäller en själv. Tack så mycket för all info och lycka till med kommande bebisen :)

• Kiiwii

Många små äggblåsor betyder att ett ägg inte vill mogna och bli tillräckligt stort så det kan släppa så man får ägglossning. Många ägg radar upp sig och växer, men blir inte tillräckligt stora och bara ligger där på rad och väntar. 

Jag har så på ena äggstocken, den andra är "normal". Oftast brukar man få diagnosen PCO när man har många små äggblåsor.

Det brukar oftast gå till sig av att man får äta pergotime som gör att ett ägg mognar på sig ordentligt och släpper så man får ägglossning.

Jag blev gravid med hjälp av pergotime tredje gången jag åt tabletterna!

LYCKA TILL!!! 

• Nordanvinden08

Det stämmer helt som Kiiwi skriver ang många små äggblåser och allt annat, mkt bra beskrivet (där missade jag att förklara bättre...lätt att man förklarar för enkelt ibland...) Och va skönt att du blev gravid snabbt Kiiwi!!!! Grattis:)

• fnattig

Ja verkligen, grattis Kiiwi! Är det vanligt att det går så fort? Påverkades du nåt av Pergotimekurerna, biverkningar?

• Kiiwii
    fnattig skrev 2012-07-25 20:12:47 följande:
    Ja verkligen, grattis Kiiwi! Är det vanligt att det går så fort? Påverkades du nåt av Pergotimekurerna, biverkningar?
    Lite statistik om pergotime: 80% lyckas bli gravida med hjälp av pergotime inom 3 försök. Så man har ju bra odds iaf men tyvärr behöver andra mer hjälp på traven för att lyckas.

Jag påverkades mycket lite av kurerna. Första gången fick jag svårt att sova under nätterna, de andra två gångerna fick jag värmevallningar men annars märkte jag inget alls! Vissa får ju massa biverkningar och andra inga biverkningar alls! Som tur är så känner man typ bara av biverkningarna de 5 dagarna man äter tabletterna!

Hoppas du får den hjälp du behöver och att du också får lyckas!!! Det är helt magiskt  att vara gravid äntligen!
Svar på tråden Många små äggblåsor? Vad menas?