• Anonym (undrar)

Hur länge hade ni varit tillsammans innan ni blev sambo??

Ja, som rubriken lyder. Hur länge hade du och din partner varit tillsammans innan ni blev sambo?

Berätta gärna lite hur ni kom och prata om att flytta ihop, vem tog initiativet?

Hur fungerade det att blir sambo? Svårt att vänja sig, eller var det bara helt fantatiskt?

Anledingen till att jag undrar är för att detta verkar vara ett ämne som berör, många har åsikter om man "flyttar ihop för tidigt". Nåt som ni märkt av?      

• Svar på tråden Hur länge hade ni varit tillsammans innan ni blev sambo??
  • Anonym

Flytta ihop för sent har flera av mina vänner gjort i sina förhållanden. Om de flyttat ihop tidigare hade de gjort slut tidigare för samboskapet har gjort att de insett att de inte alls passar ihop så det rekommenderar jag inte heller.

• Sandylol

Vi flyttade ihop efter två månader, på grund av att min mamma blev sambo med sin pojkvän då och jag skulle bo hos pappa men vi kom inte överens alls, så min pojkvän frågade om jag ville bo hos honom istället. Hade inga problem alls att vänja oss, men jag har aldrig bott själv så kanske va därför.
    Har alltid tyckt att samboskapet är fantastiskt. Att få somna och vakna tillsammans. Nu har vi bott ihop i två och ett halvt år och har en liten son på fem veckor :)

• Namine

jag är väldigt emot att skaffa barn för tidigt men det här med att bo ihop ser jag inte riktigt som lika illa. Vi bodde mer eller mindre ihop efter 4 månader, Jag hade kvar min lägenhet men hade alla kläder och annat i hans lägenhet så min var uthyrd i andra han. Sen efter att ha bott där ca 1,5 år så sa vi upp båda lägenheterna (studentlägenheter på 22 kvm) och flyttade till en stor lägenhet efter 1 år och 8 månader. Så nu har vi bott ihop ca 2,5 år och det funkar hur bra som helst. Jag säger att klara man av att bo med någon i 1,5 år på 22 kvm utan att bråka och gå varandra på nerverna så klara man nog det mesta. Bra att ha testat att bo ihop i alla fall något år innan barnen kommer.

• SilverEmma

Vi hade varit tillsammans i fem månader när han fick flytta in hos mig. Då hade jag plussat två månader tidigare. Han bodde egentligen hos mig tidigare men då fick han göra adressändring och lägga ut sin lägenhet till försäljning.

• viseversa

Tja 4 mån kanske. Väntade redan vårat första barn så det var läge att flytta ihop. Vi bodde dessutom 60 MIL från varandra. 

• Anonym (L)

Vi flyttade ihop efter 2 månader. Jag kunde inte bo kvar i min lägenhet för att jag blev så allergisk när det hade bott en hund i lägenheten innan mig. Så då bestämde vi oss för att flytta ihop för vi var ändå med varandra varje dag. Allt har gått jättebra och nu har vi en dotter på 1år.

• Anonym

Vi bodde i olika städer när vi blev tillsammans så vi bestämde så gott som på en gång att han skulle flytta till mig. Och så blev det =)
    Har gått superbra och går superbra, har inte fått några åsikter om att det varit tidigt.
    Känns det bra så känns det bra helt enkelt :)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-25 17:43:10 följande:
    Vi bodde i olika städer när vi blev tillsammans så vi bestämde så gott som på en gång att han skulle flytta till mig. Och så blev det =)
    Har gått superbra och går superbra, har inte fått några åsikter om att det varit tidigt.
    Känns det bra så känns det bra helt enkelt :)
    Nej jag tror det är skillnad på att flytta ihop. Det känns som att det är lite mer accepterat, att folk inte lyfter lika mycket på ögonbrynen för det. Vi fick inte heller några kommentarer om det.
    Dock förstår jag om folk ifrågasätter om man skaffar barn lika tidigt. För det är idiotiskt och inget man kan säga upp så att säga om förhållandet inte funkar.
  • hjertat

Vi väntade 2,5 år innan vi blev sambo. Började prata om det efter 2 år ca. Nu har vi varit ihop i 6 år och väntar vårt första barn. Skulle inte ha velat flytta ihop snabbare.

• Anonym (tidig)

Jag o mannen köpte bostadsrätt ihop och flyttade ihop efter 7 månader. Det har gått bra, barnen börjar bli vuxna snart. Antingen utvecklas man med varann eller från varann, svårt att förutse.

• Namine
    hjertat skrev 2012-07-25 17:47:44 följande:
    Vi väntade 2,5 år innan vi blev sambo. Började prata om det efter 2 år ca. Nu har vi varit ihop i 6 år och väntar vårt första barn. Skulle inte ha velat flytta ihop snabbare.
    åh vad mysigt. Grattis. Låter som att ni har tagit den tid det behövs.
  • Sunshine808

Jag hyrde hans lägenhet när han var utomlands, han kom tillbaka, jag stannande kvar. Vi blev ungefär sambos innan vi blev ihop

• Vinterankan

Vi hade varit tillsammans i 1,5 år. Vi flyttade ihop för att vi inte längre fick bo kvar i våra studentrum. Fast jag ser inget fel i att flytta ihop tidigt, ett samboskap är ju lätt att avsluta. Fel blir det tycker jag däremot om man går för snabbt fram med att skaffa barn, det kan man ju inte säga upp.

• Namine
    Vinterankan skrev 2012-07-25 20:48:45 följande:
    Vi hade varit tillsammans i 1,5 år. Vi flyttade ihop för att vi inte längre fick bo kvar i våra studentrum. Fast jag ser inget fel i att flytta ihop tidigt, ett samboskap är ju lätt att avsluta. Fel blir det tycker jag däremot om man går för snabbt fram med att skaffa barn, det kan man ju inte säga upp.
    Exakt där håller jag helt med. Alldeles för många idag som skaffar barn på en gång. Det är bortom mitt förstånd att göra något så oansvarigt. Visst man vet inte om det håller om man varit tillsammans 10 år heller men det ökar ju chanserna för man vet vem personen är till skillnad från om man vart tillsammans någon månad eller så. Som du säger ett barn kan man inte säga upp. Jag är gammaldags och tycker att man ska vara gift först. Och helst ha vart tillsammans något år så man stött på lite tillsammans och känt av varandra genom årstider och storhelger.
  • Anonym

Vi började träffas lagom till att jag var tvungen att flytta hem till min pappa pga strul med jobbet som gjorde att jag inte hade råd med egen lägenhet så när vi blev ihop började vi diskutera att jag skulle flytta hem till honom istället då jag mådde dåligt av att bo hemma. Han hade då en inneboende som skulle flytta ut så det kändes lagom. Började flytta in efter 4 månader tillsammans men adressändrade inte förrän 7 månader efter att vi blivit ihop..

För oss blev det trassel då hans inneboende plötsligt ändrade sig och vägrade flytta ut, vilket tärde på vårt förhållande, men sen hon flyttade ut och tog pojkvännen och sonen med sig har vi haft ett mycket bättre förhållande. 4 vuxna och ett barn varannan helg i en trea blev alldeles för trångt.

Nu har vi varit ihop i 2,5 år, förlovade i 2 och väntar smått vilken dag som helst.. Hade planerat bröllop som vi fick skjuta på då barnet var oplanerat men välkommet..   

Svar på tråden Hur länge hade ni varit tillsammans innan ni blev sambo??