• LaFontaine

Vakuum som släppt kring fläskfilé. Äta eller inte?

I måndags köpte jag en vakuumförpackad fläskfilé. I går tyckte jag att det var lite mycket blod i förpackningen men tänkte inte mer på det eftersom förpackningen låg "upp och ner". Nu upptäckte jag att vakuumet släppt. I ena änden var filéen lite blekare. Den luktade dock normalt. Jag stekte upp en liten bit som smakade normalt och skar därför bort alla "fula" delar.

Men jag är ju ändå nojig. Bör jag äta den? Jag har stekt upp den och tycker att köttsaften blivit väldigt bubblig och nästan kolaktig i färg och konstistens.

Vad säger ni? Är jag onödigt orolig eller ska jag slänga den? 

• Svar på tråden Vakuum som släppt kring fläskfilé. Äta eller inte?
  • Fidelis ad urnam

Det brukar kännas på lukten om den är dålig eller inte. 

• LaFontaine
    Fidelis ad urnam skrev 2012-07-25 19:44:47 följande:
    Det brukar kännas på lukten om den är dålig eller inte. 
    Under tiden jag skrev mitt inlägg lät jag köttet stå, färdigstekt men okryddat. Jag tycker att det antagit en lite sur lukt under den korta tiden. Tyvärr ingen köttgryta ikväll alltså

Jag är kanske feg men jag ids inte slösa semesterdagar på att ligga och kräkas  
  • Fidelis ad urnam
    LaFontaine skrev 2012-07-25 19:47:59 följande:
    Under tiden jag skrev mitt inlägg lät jag köttet stå, färdigstekt men okryddat. Jag tycker att det antagit en lite sur lukt under den korta tiden. Tyvärr ingen köttgryta ikväll alltså

Jag är kanske feg men jag ids inte slösa semesterdagar på att ligga och kräkas  
    Du är inte feg, jag hade inte heller chansat. 
  • Benjy

Haha jag slängde också en fläskfilé idag som hade töat en dag längre än den borde. Jag velade, tittade, skar, kände om den var "slemmig", eftersom google sa at om den var "slemmig" och luktade annorlunda så skulle man inte äta den. Satt och funderade om jag skulle våga mig på att steka den.... Den var lite mörkare i färgen än vad en "ny" brukar vara och några ställen var lite gråaktiga..... Lite slemmig var den väöl allt och när den hade vilat lite, uppskuren på skärbrädan så började det lukta (inbillning?) Så jag beslöt mig för att slänga den.

Har nyss påbörjat semester och vill inte bli magsjuk.

Det blev pannbiff istället  

Svar på tråden Vakuum som släppt kring fläskfilé. Äta eller inte?