• Emmaelisabeth90

Hur mycket kostar det att försörja eran kattunge i månaden?

Jag pratar endast kattsanden och kattmaten. Hur mycket kostar det i månaden sammanlagt ungefär? Vad har ni för märke på kattmaten och kattsanden? Hur länge räcker det? Maten och kattsanden ni köper, hur mycket kostar det?

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att försörja eran kattunge i månaden?
  • Hemulia

Jag har två vuxna katter men det kanske kan ge en hint ändå... tror det var ungefär samma kostnad när de var kattungar. 

Jag köper oftast både mat och sand från Husse.se, billigt och smidigt.
    En stor matpåse för 299:- räcker  två-tre månader (för båda katterna) och kattsanden räcker i ungefär 1 månad och kostar typ 200 kr. 

Så, utslaget på en månad blir det väl runt 100-150 kr/katt.  
    Sedan tillkommer ju pengar för försäkring med, 68 kr/katt i månaden.

Jag har aldrig sett detta som någon stor kostnad, det är väl värt det i utbyte mot vad man får av kissarna. =) 

• mlinz

När min katt var unge köpte jag PRO plan kattungemat, den säcken på fyra kilo räckte drygt 5 månader, kostade runt 400.
    Jag kör mer everclean Kattsand, räcker hur länge som helst!

• doggy

Min kattunge är ca 18 v nu o kostar Max 100 kr i mån för sand o mat, Ever cleane kattsand o torrfoder wiskas o burkmat en gång om dagen pussi! Sen ca 600 kr per år i försäkring !

• nemo1

Att köpa torrfoder i mataffären är ett BIG NO NO. Det finns en anledning till varför dessa foder är lite billigare. Dom innehåller mestadels spannmål som gör katten både tjock och sjuk. Whiskas innehåller dessutom salt som gör att katten kan få urinsten, en åkomma som katten kan dö av.
    Ett torrfoder ska köpas i en djuraffär och gärna då tex Eukanuba som fått bäst i test. Blötmat är väldigt bra att ge katter och där är Mjau tetra, Pussi, icas portionspåsar bäst och utan konstiga tillsatser. Bozita finns i djuraffären och är mycket bra.
    Om du är osäker på om du har råd med katt så tycker jag du ska vänta. En katt kostar och det ska finnas utrymme för om katten blir sjuk och som är mycket kostsamt. Katten ska även vara kastrerad (hanar ca:5-800) (honor ca: 900-1200) vaccinerad, idmärkt och försäkrad. 

• Dracarys

Jag ger katterna blötmat, 1 burk pussi eller mjao delat på 3 katter. Ibland får de ElDorado tonfisk eller sardiner. Burkarna snittar på ca 8 kr / dag delat på 3 katter = 80 kr per katt och månad.

Torrmat gör vi av med kanske 150 kr / mån. Vi använder Hills, en stor säck räcker ett tag. Ibland har vi lite Whiskas eller Friskies också. 50 kr / katt.

Försäkring ca 70 kr / katt.

Kattsand, väldigt lite med tanke på att de är utekatter och bara har en reservlåda inne. Kanske 20 kr / mån. När vi hade dem inne alla tre gjorde vi nog av med 150 kr / mån, alltså 50 kr / katt.

Nemo1, att påstå att torrfoder från affären gör katten tjock och sjuk är väl ändå lite att ta i? Man ökar vissa risker om man enbart ger dem spannmålsfoder, men man ska absolut inte stressa upp sig om man använder vanligt foder från ICA som kompletterande foder. Vi ger kanske 20% Whiskas eller Friskies, 30% Hills och 50% blötmat.

Alla har så mycket åsikter om vilket foder som är bäst för katten och vissa argumenterar som om man är värsta kattmördaren om man bara så mycket som tittar åt en påse från ICA. Ta deras råd med en nypa salt. Det är inte gift man säljer på ICA, det är kattmat som kanske inte är helt optimal men ändå fullt fungerande.

• Lilia

Jag har en vuxen katt och det kostar runt 300 kronor i månaden (då är inte försäkring, vetrinärkostnader, leksaker och godis medräknat) Jag har Purina Pro för kastrerade katter, det kostar 200 kronor i månaden, hon får Gormet gold som blötfoder, det kostar runt 50 kronor i månaden (det får hon 2-3 gånger i veckan) Jag använder inte kattsand utan pellets, Toalett heter det, det kostar 50 kronor i månaden.

• Emmaelisabeth90

Tack för era svar!

Köpa djurmat i affären har jag också hört inte är bra mat.  Det är ju billigt, men man måste kunna ha råd att ge sin katt det bästa, annars ska man inte ha katt.

Jag planerar på att skaffa katt, därav min fråga.  

• nemo1
    Emmaelisabeth90 skrev 2012-07-26 17:27:28 följande:
    Tack för era svar!

Köpa djurmat i affären har jag också hört inte är bra mat.  Det är ju billigt, men man måste kunna ha råd att ge sin katt det bästa, annars ska man inte ha katt.

Jag planerar på att skaffa katt, därav min fråga.  
    Blötmat går alldeles utmärkt att köpa i mataffären. Mjau tetra är en av de bästa sorterna även Pussi är ok. Bozita som har samma svenska tillverkare som Mjau kan man köpa i zoobutiken och är också mycket bra mat.
  • nemo1
    Dracarys skrev 2012-07-26 12:28:10 följande:
    Jag ger katterna blötmat, 1 burk pussi eller mjao delat på 3 katter. Ibland får de ElDorado tonfisk eller sardiner. Burkarna snittar på ca 8 kr / dag delat på 3 katter = 80 kr per katt och månad.

Torrmat gör vi av med kanske 150 kr / mån. Vi använder Hills, en stor säck räcker ett tag. Ibland har vi lite Whiskas eller Friskies också. 50 kr / katt.

Försäkring ca 70 kr / katt.

Kattsand, väldigt lite med tanke på att de är utekatter och bara har en reservlåda inne. Kanske 20 kr / mån. När vi hade dem inne alla tre gjorde vi nog av med 150 kr / mån, alltså 50 kr / katt.

Nemo1, att påstå att torrfoder från affären gör katten tjock och sjuk är väl ändå lite att ta i? Man ökar vissa risker om man enbart ger dem spannmålsfoder, men man ska absolut inte stressa upp sig om man använder vanligt foder från ICA som kompletterande foder. Vi ger kanske 20% Whiskas eller Friskies, 30% Hills och 50% blötmat.

Alla har så mycket åsikter om vilket foder som är bäst för katten och vissa argumenterar som om man är värsta kattmördaren om man bara så mycket som tittar åt en påse från ICA. Ta deras råd med en nypa salt. Det är inte gift man säljer på ICA, det är kattmat som kanske inte är helt optimal men ändå fullt fungerande.
    Jag överdriver absolut inte om foder som Friskis och Whiskas. Titta själv på innehållsdeklarationen och tala sedan om för mig om du tycker att 4% kött till en köttätande varelse är ok? Resten är spannmål och vi pratar inte kossor. Spannmålet gör katten tjock och man ökar risken för bla diabetes och urinsten drastiskt. Om du istället tar och läser på om vad katter behöver så får du se att jag har rätt.
    En väldigt bra sida är tex kattstatus.se
  • Tainted

här ligger det nog på ca 250-300kr mån, då är det mest kattsanden som kostar.
    Hon käkar Arion torrfoder en stor påse räcker ca 6mån, tror den kostade runt 400, samt 1/3liten burk blötmat om dagen. Kattsanden däremot ticker det iväg mkt pengar på..

Svar på tråden Hur mycket kostar det att försörja eran kattunge i månaden?