Dracarys skrev 2012-07-26 12:28:10 följande:
Jag ger katterna blötmat, 1 burk pussi eller mjao delat på 3 katter. Ibland får de ElDorado tonfisk eller sardiner. Burkarna snittar på ca 8 kr / dag delat på 3 katter = 80 kr per katt och månad.
Torrmat gör vi av med kanske 150 kr / mån. Vi använder Hills, en stor säck räcker ett tag. Ibland har vi lite Whiskas eller Friskies också. 50 kr / katt.
Försäkring ca 70 kr / katt.
Kattsand, väldigt lite med tanke på att de är utekatter och bara har en reservlåda inne. Kanske 20 kr / mån. När vi hade dem inne alla tre gjorde vi nog av med 150 kr / mån, alltså 50 kr / katt.
Nemo1, att påstå att torrfoder från affären gör katten tjock och sjuk är väl ändå lite att ta i? Man ökar vissa risker om man enbart ger dem spannmålsfoder, men man ska absolut inte stressa upp sig om man använder vanligt foder från ICA som kompletterande foder. Vi ger kanske 20% Whiskas eller Friskies, 30% Hills och 50% blötmat.
Alla har så mycket åsikter om vilket foder som är bäst för katten och vissa argumenterar som om man är värsta kattmördaren om man bara så mycket som tittar åt en påse från ICA. Ta deras råd med en nypa salt. Det är inte gift man säljer på ICA, det är kattmat som kanske inte är helt optimal men ändå fullt fungerande.
Jag överdriver absolut inte om foder som Friskis och Whiskas. Titta själv på innehållsdeklarationen och tala sedan om för mig om du tycker att 4% kött till en köttätande varelse är ok? Resten är spannmål och vi pratar inte kossor. Spannmålet gör katten tjock och man ökar risken för bla diabetes och urinsten drastiskt. Om du istället tar och läser på om vad katter behöver så får du se att jag har rätt.
En väldigt bra sida är tex
kattstatus.se