• Anonym

Hudsvamp, hjälp!!

Jag upptäckte för ca 2 veckor sedan att jag fått en massa små små vita prickar lite överallt på mina lår. Googlade lite och fick svaret att det var hudsvamp. Gick ner till apoteket där dom tipsade Selsun. Ett medel man tvättar sig med istället för tvål i ca fyra veckors tid. Har använt det i en vecka nu och det har blivit mer prickar på låren men nu också på smalbenen. Vet inte vad jag ska ta mig till, känns så äckligt och börjar få smått panik när det blir MER trots behandling.

Det finns ett annat medel på apoteket, Fungoral. Kanske jag ska testa det?

Någon här som vet vad jag kan göra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hudsvamp, hjälp!!
  • niky40

oj jaha synd om inte länken funkar. men sök på hudsvamp sola så kommer den upp..

• niky40

oj jaha synd om inte länken funkar. men sök på hudsvamp och sola så kommer den upp..

• Karin L

Jag var utomlands förra sommaren och kom hem med vita prickar i ansiktet, halsen och brösten samt delar av magen. Detta syntes tydligt då resten av kroppen fått en brun färg. Jag och mamma gick till läkaren men fick ett otrevligt bemötande att det inte är något man kan göra åt och bara hoppas att det försvinner med åren. jahapp tänkte vi och la inte ner så mycket möda på de. Sen syns dom inte på vinterhalvåret eftersom resten av kroppen är lika blek då. Nu har jag bokat en resa till Cypern med en kompis och kom och tänka på det här igen. Jag började googla lite och allt pekade på hudsvamp. Jag gick inte till någon läkare utan gick direkt till apoteket för att köpa ett receptfritt schampoo vid namn selsun för ynka 65 kr. Jag smörjde in kroppen efter dusch när jag fortfarande var fuktig och lät det sitta på i en kvart innan jag sköljde av det, jag smörjde in hela kroppen eftersom svampen kan sitta vart som helst men bara blossa upp på vissa ställen. Efter två veckor av behandling (5 st kanske) solade jag solarium tre gånger (eftersom jag ville ha lite färg innan jag åker till cypern) och nu är dom borta! :) inte helt kanske men dom syns inte iaf och om jag fortsätter behandlingen kommer dom definitivt att försvinna.  Jag hade kanske bara tur också att selsun fungerade så bra på mig men men... alltid värt att försöka! 

Obs. Jag är 16 år  

jag blev av med hudsvampen
  • LiveHappy

Väcker liv i min gamla tråd och hoppas att någon kan hjälpa mig igen.  Det va ju ganska exakt ett år sedan jag skrev den här och jag använde Fungoral i ett par veckor och det kom inga fler prickar. Trodde att dom som redan hade hunnit komma skulle försvinna men icke, ett år senare sitter dom fortfarande kvar. Tycker inte om dom någonstans, det förstör hela benen på mig tycker jag (utseendemässigt). Va på vårdcentralen idag och han sa "äsch dom är så små så tänk inte på det", sa att jag googlat och att det stod att om dom inte försvunnit efter ett år så kunde man kontakta läkare för att få något receptbelagt som kunde hjälpa till att få bort prickarna. Stod dock inte va det hette. Sa det till läkaren men återigen sa han bara "du glömmer dom snart". 

Tänkte om någon här kunde hjälpa mig?? Vill så gärna få bort dom. Visst är dom små men dom är ju så många. Dom sitter på båda benen och över hela smalbenen och låren.

• The a

Fungoral är samma ketokonazol actavis. Samma verskamma stubstans. Men Fungoral finns både i schampo och tablettform.

• LiveHappy
    The a skrev 2013-08-06 21:29:08 följande:
    Fungoral är samma ketokonazol actavis. Samma verskamma stubstans. Men Fungoral finns både i schampo och tablettform.
    Menar du att du tycker att jag ska fortsätta använda Fungoral? Tror du det fungerar? Finns det något "starkare" som en läkare kan skriva ut? 
  • LiveHappy

Ingen alls som har något tips på hur man får bort dom där envisa prickarna?

• Anonym (Svampen)

Min man hade hudsvamp för några år sedan som inte gick bort med enklare metoder. Till slut (efter några försök med annat) fick läkaren skriva ut tabletter. Så visst finns det, men då måste du få recept. Vet inte vad tabletterna hette dock.

• Sandra8187

Hej, jag har fått svamp och använder Fungoral nu, men har gjort på blöt hud så ska genast börja på torr hud.

Angående att du har fläckar kvar så hade min kompis svamp förra året och efter hon behandlat så solade hon så att hon brände sig nästan i solarium.
    Sen dess är alla fläckar borta.

Svar på tråden Hudsvamp, hjälp!!