Inlägg från: cyklar |Visa alla inlägg
  • cyklar

Marsvinsmat?

Marsvin äter rätt mkt i allmänhet. Men mitt marsvin käkar ungefär en morot, (han får en halv i taget), två- tre blad salladskål/vitkål, liten bit gurka, eller lite sallad bara för att det är gott. :P

Sen har han hö o torrfoder, torrfodret är inte speciellt viktigt. Hö o vitaminrika grönsaker som morot, vitkål, brocoli, sallandskål är det viktigaste. Inget av mina 3 marsvin har varit ett dugg intresserade av saltsten så prova! De kanske inte tycker om ens.

Jag tror marsvin klarar sig bra på kaninfoder, det fi ns blandat också. Det enda som kan vara är att de är väldigt beroende av vitamin, speciellt C-vitamin som de inte kan producera själva. men det tror jag iag är bättre att få i sig genom brocoli o vitkål än genom ett specialtorrfoder.

Finns vitaminer att köpa till marsvin också :D

• cyklar

Gud, ursäkta dåliga svenskan innan! Skrev från mobilen, blev inte så bra.

Måste förtydliga lite. Marsvin lär sig tigga jättefort. De kommer skrika o hoppa o tjoa så fort de tror att de kan få mat. Man öppnar ett kylskåp, prasslar med plastpåse, lagar mat o hackar grönsaker, kommer hem från jobbet... Flört 

Så det är lätt att övermata, de kommer säkerligen alltid låta som att de inte fått mat på flera dagar när de sätter igång. Men jag ger mitt marsvin grönsaker kanske 3-4 ggr om dagen men inte. På morgonen, mitt på dan och på kvällen. Annars får han äta hö o torrfoder. Om de är flera kommer de säkert käka upp torrfodret så fort de bara kan.

DEt räcker med nån matsked torrfoder i var om de har hö hela tiden. Jag tror faktiskt att man kan strunta i torrfodret, när jag hade två (den ena dog för ett tag sen) åt dom upp de torrfoder de fick på en kvart och sen var det slut. Då fick dom äta hö o lite grönsak till dagen efter. Nu när jag har ett ensammarsvin äter han typ en matsked torrfoder om dagen sen lämnar han och äter mera dagen efter. 

Prova! Marsvin kan vara rätt tjocka men skadas inte av det på samma sätt som kaniner. En del är smalare, en del är lite tjocka. Som vuxna ska de väga runt ett kilo. Inte mkt mer o inte mkt mindre. DE hör till att de ser tjocka ut, har aldrig haft överviktiga marsvin. Men det är ganska tåliga djur och just maten är det inte så petigt med. Hö och vitaminrik grönsak varje dag räcker fint!  

Svar på tråden Marsvinsmat?