• Xadime

Från sova 2 ggr till 1 på dagen?

Hur gick det till när era gick från sova två till en gång per dag? Ålder? Krånglade det och hur tacklade ni det? Min är 10 mån och mycket strular nu. Vet inte om det är utvecklingsfasen eller förändrat sömnbehov... Svårt att somna på dagen och börjat sova kortare pass på dagen. Sover bra på nätterna numera, 11 h i sträck. Det är bara nån månad det varit så. Somnar oftast hyfsat lätt på kvällen, ibland svårare. Vaknar 6, sover 9 ca 1:15-1:30 och vid 13:30-14 i ca 45 min-1:20. Sover 2-2:30 totalt.

• Svar på tråden Från sova 2 ggr till 1 på dagen?
  • Vinterankan

Jag har alltid följt min dotters behov vilket för oss bara varit att se om hon är pigg en tid som hon tidigare har sovit på så behöver hon helt enkelt inte sova då längre. Om du har börjat få svårt att få barnet att sova så är det säkert för att du försöker få det att somna när det inte behöver sova.

• ViTvåBlirTre
    Vinterankan skrev 2012-07-26 10:19:18 följande:
    Jag har alltid följt min dotters behov vilket för oss bara varit att se om hon är pigg en tid som hon tidigare har sovit på så behöver hon helt enkelt inte sova då längre. Om du har börjat få svårt att få barnet att sova så är det säkert för att du försöker få det att somna när det inte behöver sova.
    Kan bara hålla med.
    Vår son, som bara e 4 mån, sover max 3 timmar sammanlagt under dan nu (uppdelat på 2-3 tillfällen) Han sover hela natten 21-9 o brukar sen somna runt 11, ibland sover han då 2 timmar, ibland 45 min. Sen tar han två korta "vilor" senare på dagen. Detta funkar fint för oss eftersom det funkar för honom! Glad

Som ovanstående skrev lyssna på ditt barns behov.

Lycka till! Glad
  • Airhostess

Min son började sova 1 ggn om dagen när han var 10 månader. Fanns ingen chans att han skulle sova en gång till trots att jag försökte få honom att sova mer.

Så är det fortfarande och han är idag 2 1/2. 

• Xadime

Jag vill också följa hans behov men det blir så knasigt med tider. Som tex att igår kväll somnade han en timme senare för att det var svårt att somna på em igår och det blev sent. Vaknade samma tid ändå imorse, dvs en timmes mindre nattsömn och då var han trött på fm när han har brukat sova tidigare. Så så slocknade han direkt och sov 1,5 h. Nu på em ville han inte sova, tog upp och efter en timme gäspade han och somnade direkt nu kl 15:20... Blir senare ikväll igen då... Den snurren är ju inte bra men vad ska man göra? Sova längre på morgonen hade man ju inte tackat nej till men det verkar inte ske. Nåt mellanläge nu tror jag :/ tips?!

• PilboNasse

för mig är känslan direkt att, låt honom själv bestämma.... när man skaffar barn har men därmed fått en ny chef.. detta kanske bara är en period.... men försök att ha lite mer rutiner eller nåt sånt så han vet att det är dax för att sova....

våran dotter är bara 5 månader så jag har inte mycket erfarenheter. ibland händer det att hon är övertrött så hon blir rastlös och väldigt gnällig.. och när jag försöker få henne att sova så blir hon superarg och bara skriker..

då brukar vi "lura" henne.. vi sätter henne i en sackosäck framför tvn.. då tittar hon intressant på tvn, sen somnar hon efter 5minuter ;) det kan hjälpa att typ "lura" dom til söms ;)

• Xadime

Tycker rutinerna är så pass inkörda att han vet mycket väl vad som är på g. När han är trött (lagom trött) så somnar han själv i vagnen på dagen eller i sängen på kvällen ibland efter välling i famnen men somnar i famnen oftast då. Ser inte det som nån dålig rutin dock då det funkat bra och enkelt och han sover hela nätter och kan somna om själv i sin säng också. Känner mig säker att det är ändrade sömnbehov som är bakom och inte svårt att komma till ro då han somnade fort och enkelt själv när jag la honom då han visade trötthetstecken.

Samma visa ikväll, sov till 16:15, somnade 19:50 för natten. Skulle han sova till 7 istället för 6skulle jag bli överlycklig :) att sova bara en gång känns avlägset då han va trött 9:15 imorse...

• Sockerråtta

Vi märkte när vi började få problem att få vår dotter att somna på kvällen, då tog vi bort en sovstund så hon fick sova en gång efter lunch, det var tufft i början för hon var rätt trött innan lunch och smågrinig på kvällarna men nu är det klockrent. Hon sover ca 1-1,5 h efter lunch och somnar 20 på kvällen och sover till 8-9 dagen efter. Det är ju trassligt när man byter vanor men det lönar sig om man märker att det inte fungerar längre. Lycka till!

• Salt Groda

Om han inte kan somna 9 på morgonen längre, håll honom vaken till 11. Försök få honom att sova så länge som möjlig då. Sen får ni hålla vaken resten av dagen. Ett extra mellanmål på eftermiddagen kanske? Och sen läggdags för natten en timme tidigare än vanligt.
    Efterhand kan man skjuta vilan framåt så att den till slut hamnar efter lunch, vid 13-tiden.
    Det kommer krångla ett tag, och dagarna kommer se lite olika ut. Ibland lurar de till sig en lur på sena eftermiddagen och då blir kvällen sen...men kroppen vänjer sig och sen blir han van vid att sova en gång per dag.

• Xadime

Sockerråtta - hur gammal var hon då?

Vaknade kl 6 som vanligt, blev trött och somnade 9:50.. Ingen bra tid men nu bara tar vi allt som det kommer och ser hur det blir... Han sov 2:15 till 12:05. Kanonbra ju och nu blir det inget mer sova tupplur idag. Han får lägga sig när han är trött ikväll, dock tidigast vid 18! Hoppas det kommer funka!

Vad stor kille han känns som när han bara sover en gång på dagen :)

• Vinterankan

Jag tror ni gör rätt som tar det som det kommer bara. Det blir lite "rubbningar" när man går från två till ett sovpass och sedan även när man går från ett till inget. Kommer säkert vara en period också där han sover två pass ibland och ett ibland också men sedan efter ett tag så stabiliserar det sig. Min dotter slutade sova alls på dagen ibland när hon var 1,5 men slutade med det helt och hållet först ett halvår senare.

Svar på tråden Från sova 2 ggr till 1 på dagen?