• Anonym

Är jag garanterad vårdnad om han är dömd för misshandel - på mig!?

Hej

Jag och min fd sambo väntar barn ihop till hösten.
    Det var en oplanerad graviditet som skedde trots skydd och vid ett enda tillfälligt samlag.

Vi hade redan gjort slut efter att han misshandlat mig, inte grovt, men upprepat och blev dömd för detta. Vi sågs av en slump efter att han kommit ut och dumt nog hamnade vi i säng. Idiotiskt ja, men det var en gång och sen har vi verkligen brutit. Dock blev jag gravid och märkte inget förrän väldigt sent.
    Jag kommer behålla barnet men är jag garanterad egen vårdnad om jag begär det i och med hans dåliga register?
    Självklart vill jag inte utsätta barnet för en man med våldstendenser och skulle aldrig gå med på umgänge utan övervakning, om ens det!

Snälla döm mig inte, för det som skett, jag vill göra det bästa av situationen och skapa en så trygg framtid som möjligt för mitt barn och mig!

• Svar på tråden Är jag garanterad vårdnad om han är dömd för misshandel - på mig!?
  • SupersurasunkSara

Eftersom ni inte är gifta får du ensam vårdnad automatiskt om du inte väljer att skriva på för gemensam när faderskapet ska undertecknas  Vill han sen ha gemensam måste han stämma dig i tingsrätten.

Umgänget har inget med vårdnaden att göra, umgängesrätt har han, eller snarare barnet, ALLTID om ingen domstol tagit den ifrån honom. Misshandel på dig är inte tillräckligt. Om han kommer och kräver umgänge och du vägrar kan du förlora vårdnaden.

Men, ska ett umgänge fungera måste pappan träffa barnet ofta, helst varannan dag ett par timmar varje gång en längre tid. Först vid ett års ålder brukar det rekomenderas en övernattning, vid två års ålder två nätter och sen vid 3 år varannan v.
    Men som sagt, han måste begära detta och ett umgängesavtal bör upprättas och undertecknats och vill du inte träffa honom ensam så kan du begära att en kontaktperson är med alt ha en vän/släkting med.

Gör han inget åt det hela så behöver du heller inget göra.

• slemtorsk i din bralla

Nej, finns inga garantier för det. Vill han ha vårdnad så får ni tvista om det i domstolen och det är en stor chans att han får del i vårdnaden, umgänge kommer han nog att få så länge han inte visar våldsamt beteende mot barnet.

• slemtorsk i din bralla

Precis som Sara säger oxå, du får ju ensam vårdnad men vill han ha del i det kommer han troligen att få det, Ang umgänge så funkar det inte alltid så som Sara beskriver, man lägger upp det olika.

• Anonym

Om han är dömd för misshandel upprepade gånger, har konstaterade aggressivitetsproblem, han har även hotat mig till livet med vapen samt slagit sönder mitt hus och bil?

Förutom detta är han arbets och bostadslös och bor hos en släkting tillfälligt.

Är det inte tillräckligt för att anses bara olämplig som förälder?

• SupersurasunkSara
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-26 10:11:48 följande:
    Precis som Sara säger oxå, du får ju ensam vårdnad men vill han ha del i det kommer han troligen att få det, Ang umgänge så funkar det inte alltid så som Sara beskriver, man lägger upp det olika.
    Absolut läggs det upp olika, detta är vad jag har läst mig till oftast rekommenderas, så jag ville förbereda TS på att hon kanske kan komma att tvingas umgås varannan dag med pappan om han skulle vilja ha umgänge med barnet så att hon kan vidta mått och steg för att klara av det.
    Det är dock inte alla pappor som klarar av att vara så engagerade som krävs för att de ska kunna ha umgänge redan från spädbarnsåldern.
  • slemtorsk i din bralla

I den kommun jag praktiserade lades inte umgänget med spädbarn upp på det viset. Mammans anknytning prioriterades, pappan fick en halvtimme en gång i veckan första veckorna på socialkontoret så mamman slapp vara ensam eller m familjebehandlare hemma, iaf när det fanns en tidigare våldsam relation med.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-07-26 10:14:28 följande:
    Om han är dömd för misshandel upprepade gånger, har konstaterade aggressivitetsproblem, han har även hotat mig till livet med vapen samt slagit sönder mitt hus och bil?
    Nej, antagligen inte. Inte ens pedofiler blir automatiskt fråntagna vårdnaden/umgänget.
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-26 10:29:20 följande:
    I den kommun jag praktiserade lades inte umgänget med spädbarn upp på det viset. Mammans anknytning prioriterades, pappan fick en halvtimme en gång i veckan första veckorna på socialkontoret så mamman slapp vara ensam eller m familjebehandlare hemma, iaf när det fanns en tidigare våldsam relation med.
    Superbra isf! Det är en svår balansgång, kvinnor kan ju ljuga för att få fördelar, men i många fall får män umgänge och kvinnan tvingas umgås med sin misshandlare pga barnens rätt till umgänge som så klart är viktigt, men till vilken kostnad...
  • Anonym (jurist)

Som tidigare påpekats är du inte garanterad enskild vårdnad, utan om pappan vill det kommer vårdnaden prövas av en domstol. Man dömer dock aldrig ut gemensam vårdnad om föräldrarna inte kan samarbete, vilket torde vara fallet för dig. Domstolen kommer då pröva vem av föräldrarna som bör tilldelas vårdnaden. Det som du tar upp är sådant som skulle kunan spela in i en sån bedömning. MEN det är ju inte alls säkert att pappan vill ha egen vårdnad om barnet. Om pappan inte vill det kommer du få vårdnaden.

Umgängesrätten kvarstår. Socialförvaltningen kan hjälpa till med kontaktperson så det behöver inte innebära att du behöver träffa ditt ex, eller att du behöver lämna ditt barn ensam med honom...  

• slemtorsk i din bralla
    Om han är dömd för misshandel upprepade gånger, har konstaterade aggressivitetsproblem, han har även hotat mig till livet med vapen samt slagit sönder mitt hus och bil? Förutom detta är han arbets och bostadslös och bor hos en släkting tillfälligt. Är det inte tillräckligt för att anses bara olämplig som förälder?

yvärr inte, barnet har rätt till båda sina föräldrar, hans situation kan ju ändras oxå. Man ser ur ett barnperspektiv, inte ur ditt perspektiv i första hand, vilket ju gör det jobbigt eftersom du har varit utsatt av hans våld, men du får nog oxå vara beredd på att mötafrågor som : hur kan han vara dålig när han var god nog att ha sex med EFTER att han varit dömd? Var försiktig med att smutskasta honom, han kanske är superfin farsa men suger som man......nu är det ju inte vanligt men man vet aldrig. Barnet har iaf rätt till umgänge med sin far och motarbetar du det får du problem samtidigt som du givetvis ska sätta gränser så att barnet inte får illa. Kort sagt ett helvete att få barn med "fel karl" för du är för evigt bunden till Honom och vill han vara en engagerad far (eller jävlas) så har han stor del av lagen på sin sida....så länge han inte skadar barnet eller pucklar på dig framför barnet...
  • h8him
    Är det flera domar för brott mot dig och när fick han i så fall de domarna?

Har han inte utsatt barnet för något så kommer barnet med stor sannolikhet att ha rätten till umgänge med honom om han begär det. Sen, hur umgänget praktiskt ska se ut, är väldigt beroende av vad som i så fall framkommer i tingsrätten. (Förutsatt att du nekar umgänge alltså och att han då stämmer dig i tingsrätten för att få vårdnad och/eller umgänge.)
Svar på tråden Är jag garanterad vårdnad om han är dömd för misshandel - på mig!?